Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 27 september 2009

Av Pink Ozzy - 27 september 2009 16:49

Från och med i morgon har jag 5 gånger så många Gb för nättrafik per månad för nätet än hittills. Anledningen till att jag utökar detta är att jag inte hunnit läsa allt jag vill på nätet. Bl a era bloggar. Efter drygt halva månaden gick hastigheten ner på mitt modém, vilket jag hoppas att jag slipper framöver. Dessutom tar ju MSN mer kraft också.

Ska bli skönt att glida runt lite mer på nätet än jag gjort den senaste tiden.

Av Pink Ozzy - 27 september 2009 10:32

Läste i en ICA-kurir ( som jag alltid läser på söndagarna ) att det, bara detta år, kommer ut minst 30-40 böcker om andra världskriget. Ett krig som pågick under 6 fruktansvärda år 1939-1945. Jag var själv och besökte Auschwitz en gång och kan knappt föreställa mig att detta verkligen har pågått. Men det har det. Det går inte att förneka.

Men det jag saknar är böcker som beskriver det tyska folket. Alla de som inte deltog i kriget. Alla pensionärer, ensamstående föräldrar, ensamstående kvinnor m fl som inte stod på Hitlers sida, utan bara ville få dagarna att gå, få mat, ha ett arbete o s v.

Tänk själv om t ex Reinfelt skulle få tokryck och starta krig. Det skulle ju innebära att minst halva befolkningen inte hade hans stöd. Skulle man efter kriget skriva om dom? Troligen inte. Detsamma gäller tyskarna. Alla var inte nazister eller sympatisörer. Men det var de facto så att om du inte hade en partibok, eller stannade hemma när vissa möten påkallades så låg du risigt till.

Detsamma gäller fortfarande i många länder. Håller du inte med eller är med i partiet så får du igen mat eller inget jobb. Alla kineser håller inte med sin regering. Inte heller ryssar, rumäner, tyskar, svenskar eller folk från något land. Alla har en hjärna som de kan tänka med. Och ibland tänker hjärnan att det nog är bättre att vara tyst och tigandes hålla med bara för att överleva.


Av Pink Ozzy - 27 september 2009 10:29

Hittade idag en annons för de, nu så moderna, spikkuddarna. Ja, jag vet, det finns mattor också. Men i detta fall var det kuddar.

Det står så här i deras så kallade produktfakta:

  • CE-märkt, Medicintekniskt hjälpmedel.                   Finns det normer för CE-märkning av spikkuddar? Det undrar jag.
  • Kalibrerade spikblommor.                 Kalibrerade mot vad? Jag har aldrig sett en likare för spikblommor
  • Kuddfyllning av högsta kvalitet.      Låt er aldrig luras av ordet ”högsta”. Högsta i förhållande till vad? Fråga det nästa gång en säljare ska sälja något med ”högsta kvalitet”.
  • 100% Bomull                Jag är inte säker, men tror mig veta att det finns olika kvaliteter på bomull. Vilken kvalitet har i s f denna produkt?
  • Allergitestad               Ett favorituttryck även på t ex tandkräm och annat. OK, produkten är testad, men vad blev resultatet? Dog kanske testpersonerna till och med?
  • Miljövänligt material rakt igenom                               Och sen när blev plast, som de så kallade spikblommorna består av, miljövänliga? Och varför ordet ”miljövänligt”? Det innebär väl att miljön bör förbättras av produkten? Varför börjar man inte använda, de i mina ögon ärligare orden, ”liten miljöpåverkan”. Eller ännu bättre klassa den miljöpåverkan produkten har.

Så vad jag vill komma fram till är bara att vara lite kritiskt till alla fina ord som skrivs i annonserna. De är ofta rena smörjan.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards