Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Pink Ozzy - 13 februari 2010 10:00

Det har dött två svenska soldater i Afganistan. Tidningarna skriver om allt från skottlossningen tills att kistorna finns på svensk mark. Själv förstår jag inte uppståndelsen. Här dör det hundratals svenskar i trafiken, i droger, av rökning, av alkohol mm, mm och så skriver man spaltmil om två soldater som av helt fri vilja tagit sig till ett land där ett krig pågår. Ett krig som inte ens pågår som tidigare krig emllan två länder eller två arméer utan mellan Ett land mot ett gäng fanatiska terrorister. Ett krig där din vän kan vara din fiende. Ett krig som bara har förlorare och där 1000-tals redan dött. Ett krig där alla deltagarna måste vara och bör vara beredda på att dö.

Så varför ska det gottas så djävla mycket när två svenskar dör? Är de mer värda än alla Afganer som dött?

Men det inte sagt att jag inte tycker synd om deras efterlevanden. Det gör jag verkligen. Det enda jag vänder mig emot är pressens eviga skrivanden och gottande i andras eländen.

Av Pink Ozzy - 13 februari 2010 09:56

Då har OS börjat. Spelade in invigningen och såg detta fantastiska skådesspel nu på morgonen. Det var en väldig vacker invigning.

Tyvärr grusades ju det hela lite av de stackars rodelåkare som dog. Tänk att vara 21 år och dö när man utövar sin hobby. Det är inte rättvist. Sorgligt. Det är vid sådana tillfällen man undrar om det finns någon Gud, Muhammed eller Allah. Varför har han i s f inte förhindrat något så onödigt?

Av Pink Ozzy - 13 februari 2010 09:48

Jag förstår mig inte på alla dessa "mellan- och sydsvenskar". Så fort det ligger lite snöflingor på gatan eller trottoaren gnäller man och skickar insändare till tidningarna. Men det är ju vinter!!! Det faller snö. Det är helt naturligt. Inte gnäller norrlänningarna så mycket fast de ofta har betydligt mer snö än vi.

Satt en kille i bastun för några veckor sedan och gnällde att man inte hade skottat vägen utanför oss. Hallå! Detta är en liten bigata som trafikeras ytterst sparsamt. Under tiden jag har skrivit dessa rader har ingen bil passerat. Men han menar att pensionärerna på pensionärshemmet inte kan komma ut. Jaha, och de ska förstås ut precis 2 timmar efter att det slutat snöa 2 dm?

Nej, sitt inne och invänta snöröjarna. De gör nog det bästa de kan. Tänk på att varje snöröjning kostar massor av pengar. Pengar som egentligen inte ger något bestående. Om man är lite sparsam med snöröjningen kanske man kan lägga pengarna på skola, barnomsorg och pensionärerna. Detta är väl mer bestående värden.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards