Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 5 april 2010

AIK - Leksand

Av Pink Ozzy - 5 april 2010 10:09

Såg AIK-Leksand på TV igår. Du kanske inte tycker att det är så märkvärdigt, vilket det kanske inte är för dig som inte är så lastgammal som jag. Men när jag började titta på ishockey så var min första match just AIK-Leksand med Nisse Nilsson på Hovet. Leksand vann med 5-1 tror jag. Efter den matchen var Leksand mitt hockeylag, även om jag är en riktig Bajenfan i övrigt. Året var för övrigt 1967.

Men det som är lite nostalgi i sammanhanget är att det på den tiden inte fanns någon Elitserie. Man hade en Norra och en Södra allsvenska. I den Norra var alltid Leksand och AIK i topp. Sedan fanns ett mellanskikt bestående av Mora, Umeå ( sedermera Björklöven ) och Timrå. Och i slutändan det året fanns Teg och Strömsbro.

I den Södra gruppen Var Brynäs Det bästa laget under en serie av år. Därefter kom Södertälje, Djurgården och Västra Frölunda ( numera Frölunda ). I mitten fanns även Rögle och Västerås för att just detta år avsluta serien med Färjestad och Tingsryd.

Sen körde man ett slutspel där Brynäs vann år anno 1967.

Under de följande åren fanns lag som Skellefteå, Hammarby, KB63, Nybro, Sandåkerns IF, Clemensnäs, Surahammar, Heffners/ortviken, Tunabro och Nacka med i den översta ligan. I regel med respass direkt ner igen. Det var inte så lätt att ta sig upp och stanna där.

Jag vet inte hur många gånger jag stod på ståplatsläktaren. Men priset var i a f 3 kronor och en varmkorv kostade 1.10 om jag inte minns helt fel.

Under en följd av år kunde jag varenda spelare i Leksand. Numera kan jag i stort sätt ingen.

Det är nostalgi det.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

5 april 2010 14:43

Jag såg min första "elitmatch" -- hette inte elitserien då, minns ej namnet -- 1972 eller 1973. Också AIK - Leksand. I Stocholm. Precis som du föll jag för Leksand som på den tiden hade en massa bra spelare..
Kommer inte ihåg hur matchen slutade, eller hur Leksand klarade sig, men jag minns att jag tog Leksand "till mitt hjärta".

På slutet av 90talet början av 00-talet hade vi ett tag som tradition att åka till Gävle varje jul för att titta på Brynäs. Min yngsta son hade sitt hockeyhjärta i det laget.
Tyvärr fick LIF storstryk det året...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Flanören...

Flanören...

5 april 2010 15:16

Hej lexing.
Här har du en till som har haft Leksand som favoritlag sen barnsben.
Det började med Alfa tablettaskar med idolbilder.
Åke Lassas, Vilgot Larsson m.fl
Har varit lite motigt de sista åren, men hoppet är det sista som överger en.
3 omgångar kvar, Rögle behöver förlora 2 matcher, om Leksand vinner.
Om drygt en vecka vet vi.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
pinkozzy

pinkozzy

6 april 2010 12:41

Då kan jag upplysa Gammelsmurfen om följande:
Säsong 71-72 vann Brynäs slutspelet och Leksand kom 2:a.
Säsong 72-73 vann Leksand före Södertälje
Säsong 73-74 vann Leksand Före V.Frölunda

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Av Pink Ozzy - Onsdag 27 mars 18:59

Dagligen ser jag vuxna som bryter mot lagar och regler, skrivna som oskrivna . Jag ska ge dig några exempel : Vuxna som cyklar på trottoarer.  Vuxna som åker bil där det inte är tillåtet  Folk som parkerar på handikapparkeringen utan tillstånd ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards