Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 28 juli 2010

Av Pink Ozzy - 28 juli 2010 09:31

Jag ställde mig på altanen nyss för att lyssna och se på trädgården. Ett antal fåglar hördes. Bland andra så flög ett streck kanadagäss snett över tomten och kajor, kråkor och skator hörs. Någon enstaka småfågel också även om de avslutat sångturnén mer eller mindre för denna säsong. Dock hör man svalornas höga toner när de flyger ovanför mitt huvud.

Humlor och bin besöker bolltisteln som under natten börjat slå ut. De tycker också om vallmon som jag satte för ett tag sedan.

Det som förvånar mig lite är de 4 bönor jag ställde i en hink på altanen. Det tycks krävas 100 blommor per gurka eftersom det ligger fullt med blommor på golvet.

Igår tog jag upp årets första vitlök. Stor som en ordentlig tomat var den och luktade fantastiskt.

I år har vi inga björnbär eftersom de frös ner förra året. Så det blir till att vänta till nästa år, eftersom de blommar på fjolårsskotten precis som hallonen.  Men hallonen får vi plocka dagligen. Detsamma gäller röda vinbär och röda krusbär. Jordgubbssäsongen är över för vår del. Dock har jag planterat smultron i ett krus med många "balkonger" i. Så de växer för fullt. Svarta vinbär har vi inte heller i år eftersom jag klippte ner den i våras. Det dröjer dock ännu några dagar innan våra äpplen och körsbär går att äta. Men när äpplen väl kommer igång så kan vi plocka våra fem sorter en efter en ända in i oktober. Vi har också några vindruvsklasar. Jag klippte bort många för att se om det blir större druvor om det är få klasar. Vi får se.

Annars går jag dagligen ut i trädgården för att plocka till mig några grönsaker. Det kan vara gurka, sallad ( flera sorter ), persilja, Libbsticka, vitlök, rödlök, gul lök,  silverlök, gräslök, rödbetor, grönkål, potatis ( 5 sorter ), Persilja, dill.

Till detta ska läggas de otaliga blommor som blommar från mars till januari ( om julrosen inte får så mycket snö på sig ).

Så du må tro att varje dag är en ny upplevelse då nya växter börja blomma eller ge frukt.

Av Pink Ozzy - 28 juli 2010 09:19

Jag lyssnar varje morgon på 8-nyheterna innan jag kliver upp och blir nästan varje morgon förvånad vilka "nyheter" de kommer med. För att jag ska tycka att det är en nyhet ska det ju tillföra mig något. Jag kanske t o m ska ha nytta av den. Men om vi tar denna morgon så hade en buss åkt av vägen i långtbortistan. Visserligen ett fåtal döda, men än sen? Jag vill inte låta elak och har respekt för de efterlevande, men hör detta hemma i de svenska nyheterna? Sen störtade ett plan i Pakistan. OK, här hamnar vi i ett gränsfall för nationellt intresse.

Annars hör man nästan dagligen om någon självmordsbombare i något avlägset land, vilket jag också tycker vi snart ska tysta bort.

Nej, håll er till nyheter av intresse för oss lyssnare. Händelser som vi kan ha någon nytta av och sluta med "nyheter" från Långtbortistan.


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards