Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 5 juni 2012

Av Pink Ozzy - 5 juni 2012 12:53

Äntligen är allt grönt och risken för frost i stort sätt borta. Så nu har jag tagit bort skyddsväven på de flesta grönsakerna. Sitter man här ute i den s k Pensionärskuvösen, d v s den inglasade altanen så kan det gott få regna eller vara 10-15 grader utomhus. Här inne är det dock varmare. Dessutom kan man ha en filt på sig och en god bok i handen. 

Blåmesarnas ungar flög ut någon gång mellan igår kväll och i morse. Och snabbt var en svartvit flugsnappare där och funderade på att flytta in. Rädissorna är stora som jordgubbar och jättegoda. I kväll blir det 4 sorters egen sallad till fiskgratängen. Syrénerna blommar förtfarande. Men det är väl bara för att de vet att jag kommer att kapa ner dom minst en meter i år direkt efter blomningen.

Tomaterna är dryga halvmetern och alla har knoppar redan. Jag har dock reducerat årets antal till 7 olika sorter och totalt 9 plantor. Hade 19 förra året vilket var för mycket.

Satte vitlök förra året. Den är redan klar och mycket god. Tar man den nu så kan man äta det mesta av blasten också. Härligt.

Potatisen ser också lovande ut. Nu beror det bara på vädergudarna om vi ska få potatis och även jordgubbar till midsommar.

Förra året fick vi knappt några björnbär eftersom frosten tog de flesta grnarna. I år är det dock betydligt bättre. Plantan har klarat vintern mycket bra, så det blir nog massor av bär. Även Aronian har många blomklasar som förhoppningsvis ger mycket bär.

En Schersmin som grannen inte ville ha för att den inte blommade står numera i ett av landen och är helt översållad av vita blommor.

Så blir det bara lite värme efter de senaste dagarnas regn ( över 30 mm ) så blir det en kanonsommar av grönsaker, bär, frukter och blommor. Härligt. 

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards