Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 5 juli 2012

Av Pink Ozzy - 5 juli 2012 10:09

Nej, nu får det snart vara slut. Vi har gått från det sociala livet till det asociala datorlivet. Förr kunde man gå över till vänner utan att störa. Nåja, man fick visserligen kolla så att inte Dallas eller någon annan "viktig" TV-serie gick just då på någon av TV´s 2 kanaler, men annars var det helt OK att bara droppa in. Det som skulle göras fick vänta, vi satte oss ner och snackade.

Numera är detta i det närmaste helt omöjligt. För det första har de flesta minst 50 kanaler ( själv sitter jag väl på minst 300, varav jag inte ens tittar på de flesta ). Så att kolla igenom alla dessa i någon tidning för att se om det är någon man stör orkar man bara inte. Så istället tar man fram sin lilla Iphone som aldrig är längre bort än en armlängd. Sen messar man ( författarens anm: skickar SMS ) och undrar om det är OK att droppa in. I regel får man besked inom 1 minut eftersom man som sagt har iphonen nära sig. Tar det längre tid än en minut kan det bero på att mottagaren just sitter i ett viktigt Wordfreudspel ( författarens anm: på den gamla goda tiden hette det Alfapet och spelades på ett bord med motspelaren mitt emot sig )med en eller flera andra och måste klura ut något viktigt och värdefullt ord. Men det kommer ett svar relativt snart.

Fär några dagar sedan kom det en tjej på ca 15 år med en hund i normalstorlek. Jag satt i bilen och var på väg att åka därifrån.  Hunden satte sig på den allmännagräsmattan mittemot och gjorde nummer 2. Jag ville se om hon plockade upp skiten innan jag åkte iväg. Hon trevade i bakfickan och tog upp något svart. Jag nöjde mig med det och startade bilen. När jag tittade i bilen var det ingen svart plastpåse för hundskiten utan den lilla men ack så ovärderliga iphonen. Sen gick de iväg. Jag ville först backa tillbaka, men fick inte för frugan. Vilket nog var tur för den iphonande tjejen.

Detsamma gäller när jag får hem hela eller delar av min släkt. D v s mina döttrar och deras ohängda mågar. Helt plötsligt har det hela övergått till ett ivrigt knappande på iphonen eftersom det är såååå viktigt att svara på SMS och klura ut värdefulla ord i Wordfeud. För att inte tala om att uppdatera Facebook eller kolla vad kompissen just skrivit i densamma.

Nej, det är ta mig fan sjukt. När en annan var grabb så tog man sin boll och cyklade iväg till fotbollsplan. Det fanna ALLTID något lag man kunde vara med i. Jag har en flera fotbollsplaner bara 100 meter från huset. Det existerar i stort sätt ingen spontanfotboll. Finns det ingen ledare som talar om vad de ska göra så är planerna tomma. Och är det så att ledarna finns där och det är match så finns det i regel en drös av ivrigt telefonknappande föräldrar med som från tid till annan lyfter på huvudet bara för att ropa något i stil med " Domardjävel det är ju straff" eller "ungdjävel, passa då".

Nej, det var bättre förr. Då fanns 2 TV-kanaler, 3 radiokanaler, 1 fast telefon som dessutom alltid hörde till lägenheten och inte fick medtas vid flyttning. Men vilken härlig gemenskap vi hade.

Av Pink Ozzy - 5 juli 2012 10:01

Ur led är (dator)tiden. OK, det var en del bekymmer med MSW3.11 och efterföljande program. Min förra häck som hade Vista var inte heller den smartaste av datorer efter 3 år. Eller ska vi säga den snabbaste. Hur som helst så stod han mest där och funderade på vad han skulle gör härnäst. Oftast blev det inget eftersom den hängde sig. Nu har jag köpt en ny som ska vara såååååå bra enligt försäljaren. Men att enkelt föra över favoriter, adresser och spellistor från t ex ipoden går inte. Jo, de säger att det ska gå, men det går i alla fall inte.

Visst är den snabbare, men hur länge. Med den hastighet JAG nu har med att föra över alla program och dokument så blir jag väl klar samtidigt som den här blir seg och måste bytas ut mot en ännu snabbare med ännu mer minne och ännu mer finnesser som inte fan har nytta av.

För någon vecka sedan var jag för övrigt på vår vårdcentral. Fick sitta i 1,5 timmar totalt varav jag var hos läkaren i ca 10 minuter. Varför? Jo, datorerna stod stilla så inget fungerade.

Att vi kunde leva innan 90-talet är egentligen ett under i sig. Hur gick det egentligen till?


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards