Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 6 juli 2012

Av Pink Ozzy - 6 juli 2012 09:55

Jag är snart 60. Jag är arbetslös och lycklig. Jag lever på A-kassa och skäms inte. Sådär nu var det sagt och du hatar mig för det. Men läs vidare först.

Jag har arbetat med någon form av lön i många fler timmar än dagens ungdom nånsin kommer att göra. Jag började redan som 12-13-åring att dela ut reklam, hjälpa till i en färgaffär vissa kvällar och helger och sålde både smörknivar och jultidningar innan jag ens gått ut ur grundskolan. Fortsatte därefter med att plugga 3 åe på ett företag där jag även fick lön för mödan. Visserligen bara 1,25/ timme första halvåret, men ändå. Jag fick ju dessutom ett fritt mål mat.

När jag låg i lumpen så låg jag där vart 4:e dygn. Innebar att jag kunde jobba ca 3 dagar per vecka.

Därefter arbetade jag fram till 2008. Under 7 år hade jag dessutom 2 jobb som gjorde att jag vissa dagar fick åka från det ena jobbet till det andra direkt efter. Jobbade då även en hel del helger.

Eftersom jag bytte jobb vid millenieskiftet innebar det en massa resande i bl a Europa, men även andra världsdelar. Mycket jobb, långa resdagar där resan unde börja 4 på morgonen och sluta 23 på kvällen. Eller där jag reste från ytterdörren till hotelldörren i 34 timmar. Allt detta gjorde att jag gick in i väggen 2 gånger.

När vi sedan bytte chef för 4:e gången på 8 år och som dessutom inte hade en susning om vad han höll på med fick jag nog och tyckte att jag hade gjort mitt. Jag sa upp mig under vissa premisser. Det gick.

Så nu sitter jag här och njuter av livet så gott det går. Jag har även talat om för Arbetsförmedlingen att jag söker jobb, vilket jag gör dagligen, men att jag inte har något emot om arbetet istället går till en person som är 20-26 år och som behöver det mer. Själv har jag betalat huset. bilen och allt annat och har inga skulder. Så det går runt. Pengar är bara något man behöver för att leva. Överflödet skiter jag i. Mina pengar räcker till att vara utomlands i ca 4-6 veckor vilket inte många med dyra huslån och arbete har råd med.

Så bli inte arg för att jag inte jobbar. Jag har som sagt jobbat i många fler timmar än de flesta och betalat mängder med skatt och A-kasseavgifter. Så jag har gjort rätt för mig också tycker jag.

Vad tycker du?


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards