Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 1 augusti 2012

Av Pink Ozzy - 1 augusti 2012 10:36

Lite konstigt! Jag som sportfåne och som sett OS sedan 1968 börjar tröttna !!! För det första och värsta är att SVT väljer att visa en massa sport på nätet. Där kan ju bara en del titta. Vi som har en begränsning av Gb/mån kan ju inte se allt vi vill. Tidigare hade man mindre, kortare inslag från fler grenar. Inslaget var kanske 30-60 minuter och dessutom sammandrag. Nu är det simning i timtal. Jag har inget emot simningarna i sig, men de kommer in en och en, vilket tar tid. Är det sedan final så ska det vara en prisutdelning där en massa ditresta turistpotentater delar ut medaljer eller blommor. Snacka om bra betalt förresten. Man står där några minuter för att dela ut en liten sketen blombukett som oftast kstas upp till publiken eller en medalj som bara Ara hade den goda smaken att lägga på mattan för 4 år sedan. Men för dessa minuter får de diverse kläder, mat och flott husrum. Nåja, engelska hotell är väl inte världens bästa, men ändå. Jag skulle vilja veta vad dessa potentater kostar under en olympiad. Det är säkert många miljoner.

Nåja, efter sega simningar eller andra tävlingar så ska det sittas i studion och diskuteras varför det gick si eller så. Varför inte idrottaren uppnådde...VAD? Jo, journalisternas högt ställda förväntningar. Du kanske kommer ihåg mitt inlägg under fotbolls-EM. Där hade de s k experterna inte många rätt inte. Detsamma gäller OS. "Experterna" säger hur många medaljer det ska bli och blir det inte så, så är det idrottarens fel.

Ta ett exempel. Simmar-Sofia har enligt en enig press misslyckats så här långt. En annan svensk simmerska kom långt bak igår kväll och nådde inte finalen. MISSLYCKANDE! Nej, det tycker jag inte. Det var en ytterst lyckad prestation. Varför? Hon satte svensk och därmed personligt rekord. Snacka om att ha lyckats. Att sen de andra lyckades bättre, tja, det får man ta.

Sen fick "vi" ju en medalj i nån typ av hästtävling. Ja, ja, jag vet att det heter fälttävlan, men vem bryr sig? Jo, alla hästälskare förstås. Personligen tycker jag att man ska skippa alla hästtävlingar på OS. De hör inte hemma där, men tar mycket stor plats från andra riktiga idrotter. Men så är det väl när det finns så många hästtokiga tjejer. Till nästa OS ska nästa rikemanssport in. D v s Golf. Det blir bara värre ovh värre.

Åter till simningen. Hela upplägget är fel. Varför ska man kunna vinna en massa medaljer i t ex simning? Grenarna är ju på tok för lika. 100 meter på längden och tvären, 200 m likaså, o s v.

Ta friidrott som liknelse. OK, du kan vinna 100 och 200 meter. Carl Lewis vann dessutom längd. Men det hör till ovanligheterna. I övrigt är det mycket svårt att ställa upp i fler grenar. Tresteg och längd, Kula och diskus, slägga och spjut, höjd och stav, 100 m och 110m häck. Nej, ingen av dessa kombinationer är särskild troliga. Men i simning kan du dra hem ett antal. Phelps tog igår sin 19:e OS-medalj. Visst, han har ställt upp i 4 OS och han är ett fenomen, men du ska trots det inte kunna snitta på 5 medaljer.

Så, nu har jag avreagerat mig för idag på de Olympiska spelen.

Sport · TV
Av Pink Ozzy - 1 augusti 2012 10:05

Efter de senaste tidens skriverier så är det time att lägga ner Tillväxtverket. Detta av flera anledningar.

  • De har en VD/GD som inte har koll på verket
  • De spenderar mest pengar på sig själv istället på tillväxt
  • Saknar korrekta regler och följer inte sitt eget regelverk
  • Moms och skattefifflar
  • Vem fan kände till verket innan den senaste veckans skriverier?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. En VD ( eller generaldirektör ) som inte har koll på sitt företag/verk/departement ska alltid slängas ut UTAN fallskärm. Kan man inte sköta sitt jobb i den positionen så är det fel man/kvinna på denna plats.

Så entledigar Lugn och lägg ner verket. Det är det enda rätta. Och är det någon som hört stadsministern uttalar sig? Eller vad säger Borg när han får höra att det skattefifflas på verken?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards