Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 8 september 2012

Av Pink Ozzy - 8 september 2012 10:16

Visste du att ca 1 miljon människor tar livet av sig varje år? Det är mer döda än mord och krig tillsammans! Detta säger WHO ( Världshälsoorganisationen ). Dessutom gör ca 20 miljoner självmordsförsök. WHO säger att ca 5% av världens befolkning någon gång försökt ta livet av sig. Flest självmord begås i Östeuropa och Ryssland och minst i Latinamerika.

Jag har en annan gång läst om att många självmordsförsök inte är allvarligt menade utan ett rop på hjälp. Så om du känner någon som gjort detta är det bra om du tar hand om personen på bästa sätt. Den personen vill ju ha hjälp så ge personen hjälp.

Jag känner bara 2 personer som begått självmord. En genom att kasta sig framför ett tåg och en annan genom att ta tabletter. Speciellt den andre som tog tabletter pratade jag med dagen innan och hade aldrig kunnat tänka något sådant om personen. Han bad mig t o m ringa honom nästa dag. Jag möttes av en gråtande hustru i luren. Jag var bara kring 18 år och fick mig en ordentlig chock.

Sen finns det ett antal personer som jag saknar mycket, även om jag inte kände dom personligen utan funderar många gånger på vad de hade kunnat uträtta om de levat. Ta Elvis t ex. Tänk om han levt nu. Eller Jimmy Hendrix. En annan av mina barndomsminnen var Ted Gärdestad som jag saknar mycket. För att inte tala om Johanna Sällstöm som spelat in ett antal Beckfilmer mm. Jag lider varje gång jag ser en Beckfilm. Jag gillade henne från första stund jag såg henne i såpan Tre Kronor.

Så det är inte alltid bara de som lider som står personen närmast, utan även många andra kan lida och må dåligt om någon dödar sig själv.

Problemet är att dessa personer sällan anförtror sig någon annan. De lever i sin bubbla och tar plötsligt till denna drastika lösning som egentligen ingen tjänar på.

Så du som har dessa tankar - TÄNK OM ! Anförtro dig till din bäste vän, dina föräldrar, syskon, mor- eller farföräldrar, ja vem som helst som du har förtroende för. Tänk efter. Det finns ALLTID någon som älskar dig.

En del tror även att de straffar någon om de dödar sig själv. Men vad är det för vits. Du straffas ju mest själv genom att du inte finns mer. Och ditt "straff" drabbar ju inte bara de du vill "straffa" utan också de som du älskar eller de som älskar dig.

Jag älskar dig. Ta hand om dig.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards