Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 5 juli 2013

Betyg från första klass ???

Av Pink Ozzy - 5 juli 2013 10:44

Nu kommer nästa "fantastiska" utspel. I detta fall från Folpartiets ungomsförbund. OK, det är inte folkvalda, men ingen rök utan eld. FUF vill att det införs betyg från första klass. Hur har de tänkt att detta ska gå till? Har dessa överhuvudtaget varit i en första klass under en tid? Jag har. För det första har du barn som är födda första januari och första december. Innebär att det teoretiskt kan skilja ett helt år mellan dessa. Dessutom finns det idag många barn som har diverse diagnoser av olika slag. Du har ääven barn som mer eller mindre mogna för skolan, o s v.

Detta sammantaget gör att betyg är väldigt orättvist mot barnen. Nu har lärarna samtal "kvartsamtal" med föräldrarna 2 gånger per år. Dessemellan sker en del mejlväxling. Det tror jag ger betydligt mer än en siffra på ett papper som absolut inte är bra för barnen samt utökar den dokumenthysteri som införts för lärarna.

Idag går det de facto mer tid åt att dokumentera hit och dit i s f att undervisa barnen.

Dessutom har många barn inte lärt sig att vara tysta under lektionstid, vilket borde vara en sak som bör ligga på föräldrarnas ansvar. Men det går åt mångder av tid till att säga "tyst", "sitt still", "vänd dig om" och mycket annat. Det går, i miina ögon åt mellan 10 och 20% åt dessa uppmaningar.

Eller som en lärare sa, som nu gick i pension: Det är ingen skillnad på barnen, men deras föräldrar.

Kanske betygsätta föräldrar innan man betygsätter barnen.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

9 juli 2013 00:00

Du har helt rätt.
Man betraktar tydligen barn som själlösa ting, alla lika.
Men så har man väl lärt sig en del av major Björklund.
Det är en sådan skillnad på barn.
Dessutom ställer betyg till det för eleverna.
Ofta upplever de betyg som betyg på människan, inte på hur man tagit in kunskaper.


http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

9 juli 2013 10:19

Frågan om det ens är på människan. Nu har jag ett mycket ovanligt smart barnbarn som redan är duktigare att räkna än de flesta som gick ut ur "min" etta i år. Även att skriva ligger hon på medel. Trots att hon är född på årets sista dag och ska börja ettan i höst. Men det beror ju inte bara på henne. Hon är mycket vetgirig och föräldrar där barnen alltid går först. Även hennes lillebror som fyller 4 om någon vecka har ett favoritord , "Varför". Han vill veta precis allt. Han vet var allt i deras kök finns. Från gaffel till osten. När det är enklare mat läser den äldre och han fixar maten. Men den äldre får ta tid. De kan redan några rätter. Han kommer att bli kock. Det är jag bergis på. Du kan inte ens sätta på en platta förrän han är där med en stol och ska kolla.
Men åter till ämnet. Alla utvecklas olika. Det är bättre att föräldrar får veta det i enskilda samtal och verkligen tar till sig det. Därmed menar jag INTE att de ska hårdplugga det som de inte så bra på utan uppmuntra det de ÄR bra på. Sen kommer det andra av sig själv så småningom.

 
Gubbfan

Gubbfan

9 juli 2013 19:40

Jag har i många år hävdat att det finaste ord en människa, stor eller liten, kan använda är ordet VARFÖR.
Ordet VARFÖR borde stå på varenda "svarta tavla" i varenda skola i detta land.
Barn och vuxna måste lära sig att ifrågasätta.
Om de får förklarat varför, så kan de säkert lära sig en massa "av sig själv".
Barn lär sig inte på order, de måste vara intresserade

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

10 juli 2013 16:11

Om du frågar VARFÖR 5gånger får du i regel grundorsaken till ett problem och hur du kan lösa det i s f att leta efter en syndabock. Prova.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Fredag 29 mars 09:21

Läste just en artikel i Aftonbladet.se som var otroligt intressant. Tycker du inte det tycker du inte som jag. Men jag gillar när vanligt folk har ett mål och når dit. Det kan vara många tårar innan man kommer dit, men de gör det. Jag skiter i hur my...

Av Pink Ozzy - Fredag 29 mars 08:48

Nu har rödhaken kommit. Det gör han varje år. Den stannar på vår tomt kring komposten i fem till sju dagar och flyger sedan bort. Sen kommer han tillbaka i höst och gör likadant. Jag har alltid förundrats över att det bara är en, hur han hittar til...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 14:37

Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards