Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Pink Ozzy - 6 januari 2014 10:27

Oj, här är det någon som sticker ut näsan. Ja inte jag utan den amerikanske neurologen Richard Saul. Det är han som säger att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen ADHD egentligen inte existerar. Själv har jag inga riktiga kunskaper i ämnet, mer än de barn som jag ser dagligen på skolan.

Med bakgrund av detta, icke vetenskapliga test, skulle jag vilja säga följande.

Det finns idag, betydligt mer än på "min" tid, barn som inte smälter in i mängden. De avviker i språkkunskaper, mattekunskaper, inlärningsförmågan är sämre, motoriken är annorlunda, de är nervösa, stimmiga, oroliga. Ja listan kan göras lång. Allt detta går ju numera under diagnosen ADHD.

Ofta, men inte alltid, är det föräldrar som VILL ha en bokstavskombination på sitt barn. Ibland känns det som om de då kan säga till alla att ” jag det beror ju på hans ADHD”.

Så fan heller, vill jag så säga. Jag tror att mycket har orsakats av föräldrarna. STOP! Jag menar inte alla föräldrar. Jag ser dock att det är den övervägande delen.

Vad menar jag då med orsaken?

Jag tror ( och allt detta utan vetenskapliga bevis, utan bara genom dagliga iakttagelser ).

Jag tror att det t ex kan bero på att…

  • En del barn är känsligare än andra för alla dessa radiovågor som går genom luften i form av mobilsamtal, surfsignaler, radiosignaler och mycket mer. Det är så många ettor och nollor i luften att det väl snart blir svårt att andas för oss alla.
  • En del föräldrar arbetar i olämpliga miljöer med t ex dålig luft eller radiovågor.
  • En del föräldrar röker eller dricker alkohol.
  • En del föräldrar får i sig för mycket läsk, typ Cola, energidryck mm och som genom detta sockerintag och E-intag får i sig för mycket av den varan.
  • En del föräldrar äter all godis med en massa E-ämnen i.
  • En del föräldrar äter för mycket snabbmat.
  • En del föräldrar tränar FÖR MYCKET eller FÖR LITE. I bägge fallen kan jag tro att den normalbalans som bör finnas i kroppen rubbas. ( Känner ett par där båda både före och efter födelsen tränade och tränar som dårar. Inte för att tävla, utan av besatthet för den perfekta kroppen).
  • En del föräldrar ger sitt barn ”fel” sorts kärlek eller ingen kärlek alls.
  • En del föräldrar har både gift och skilt sig, samt har barn med flera. ( Känner personligen en kvinna som har 4 barn med 4 män )
  • Skilsmässor mellan föräldrar tycks sätta djupa spår i barn har jag märkt.

Ja listan kan göras betydligt längre, men jag stannar där. Jag tror, utan att på något sätt vara fackman utan endast en vaken iakttagare, att dessa faktorer aktivt bidrar till att barnen på något sätt får problem. Det jag OCKSÅ har märkt är att barn som har föräldrar med liknande problem också själva ärver dessa problem. Men jag kan inte tänka mig att barn vars föräldrar håller en telefon i ena handen och en surfplatta i den andra inte riskerar att påveras av strålningen. Jag har också svårt att tro att barn inte påverkas av alkohol, tobak och/eller alla dessa E-nummer ( som företagen så smart just nu håller på att omvandla så att de inte alltid skrivs ut. Istället skriver man ut hela beteckningen på eländet).

Jag har dessutom mycket svårt att tro, och här är det t o m så att jag säger mig veta det, att barn inte mår bra av bråk i familjen och som dessutom resulterar i skilsmässor.

Jag har under det senaste 1,5 åren träffat på många barn med diverse handicap som går under beteckningen ADHD. Alla är olika och de allra flesta är hur trevliga och mysiga som helst. De kanske inte är bra i vissa ämnen, men de kan vara bra på annat.


Det är synd om människa, sa Strindberg.

Det är synd om barnen, säger jag.


Har du bar med s k ADHD, eller tror dig veta något om ämnet? SKRIV EN KOMMENTAR!

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards