Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 2 januari 2015

Fler eller färre invandrare?

Av Pink Ozzy - 2 januari 2015 21:41

SD är ju mot invandring, men att KD börjat prata i samma anda bara för att få några fler röster smakar unket. Det visar väl hur "kristet" det partiet är.

Själv mår jag bara illa när man äter sig proppmätt under julhelgen och smäller sen av 1000-lappar rakt ut i luften på nyårsaftonen.  Skulle vara intressant att få reda på hur mycket smällare bara vi svenskar bokstavligen skjuter upp i rök.

Men sedan några dagar blir jag också ganska arg när flyktingar hamnar utanför Östersund och vägrar att lämna bussen bara för att det inte var en plats som passade dom. Då har man inte mycket skam i kroppen.  Lite tacksamhet vore väl på sin plats i stället för klagan. vad ska de klaga på härnäst?  Maten? Kläder?

Och vem gynnar detta gnällande?  Jo SD såklart.  

Nej ni flyktingar,  kom gärna hit,  men tar seden dit ni kommer eller åk hem.

Och alla vi svenskar.  Tänk efter före nästa gång du smäller smällare eller köper din festmat. Kan du kanske undvara några kronor?

Jo, glömde nästan en grupp.  Tiggarna.  Håller med att det ser lite trist ut, men tänk då att de som tigger inte gör detta för att de tycker det är kul, utan för att överleva.  De lämnar ut och förnedrar sig för 100-200 kronor om dan. Skulle du göra det? Ja, om du hade det lika djävligt som dom skulle du också sitta utanför en affär och vara tacksam för varje krona du fick.


 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

3 januari 2015 10:42

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/asylsokande-gav-upp-bussaktion_4225465.svd

Det intressanta med de bussade flyktingarna är att det mesta som presenterats är medias version. Hur många har varit intresserade av att fråga VARFÖR de gör som de gör.... Ovan artikel ger en delvis annan bild av det hela. Läser man och hör på andra källor får man veta mer om det aktuella boendet. Problem med skadedjur tidigare tex. Varit tvunget att genomgå stor sanering pga detta.

Även nedan har en helt annan syn. ger en helt annan bild av HELA problemet. Inte den friserade SDbilden.

http://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/jag-tycker-att-deras-protester-ar-befriande/

Eller kanske nedan skrivet av en som varit på förläggningen. MÖTT de protesterande:

https://www.facebook.com/jens.ganman?fref=nf

Det blev ett lite annorlunda nyårsfirande i år...

Eftersom nyårsraketer bara gör mig arg och förtvivlad (tanken på alla stackars hästar, katter och hundar som får panik av skiten) så tog jag med mig min SR-kollega Annelie Lanner ut till grytans flyktingboende på nyårsaftonskvällen.

Det blev en milt sagt märklig upplevelse.

Trettio syrier hade precis anlänt med buss från Malmö. De hade färdats i sexton timmar rakt norrut utan att ha en aning om vart de var på väg. Väl framme i Grytan fick de reda på att de kommit till en gammal militärförläggning.

"It's not safe here." ropade Gamal. " We are very afraid and want to go back to Malmoe!"

"This is hell!" ropade hans vän Erdan. " We want to go to Sweden and meet real people and learn about Swedish traditions and Swedish language. Not this!"

"I understand. " sa jag. "But mind you, this is my home town and it's actually a pretty great part of Sweden. But hey, I see your point. It's a bit off-grid. It's cold and dark and I guess I would think the same if I was in your situation."

Och här skulle jag kunna skildra resten av det upprörda samtalet mellan mig och 30 desperata flyktingar på mitt sedvanligt raljanta sätt, men faktum är att jag mest mår illa. Det svenska asylsystemet går mot en säker kollaps. Jag har skrivit om det så många gånger här på FB att ni måste tro att jag blivit knäpp vid det här laget.

Men så här ser verkligheten ut.

Folk bussas kors och tvärs över landet i en allt desperatare jakt på sängplatser. Och sängplatserna är slut. Migrationsverkets personal sliter livet ur sig för att hinna med men de är bara människor.

På just den här bussresan var det dessutom den arma jävla busschauffören som dels skulle ratta bussen på förrädiskt halkiga vägar upp till Jämtland, dels fungera som kontaktperson för 30 förvirrade och allt mer aggressiva människor som så sakta började inse att det de fått höra om Sverige som ett land av mjölk och honung kanske inte stämde.

Alls.

"I walked 1400 kilometers from Syria through Turkey and Macedonia to get to Greece!" ropar en av männen. "If I must live here I would rather die!" varpå han och hans kamrat börjar klä av sig nakna. Jag fick prata med dem i tjugo minuter för att få dem att klä på sig igen. Inga svenska myndighetsrepresentanter fanns på plats.

"You'll get pneumonia!"

"I don't care! We thought Sweden was humanitarian country!" ropar den nakna mannen och börjar klättra runt i en stor snöhög medan hans kamrater filmar med sina I-phones. "This is hell! We don't want this! We want something better!"

Och jag blir arg och ledsen och förvirrad och röd om kinderna på en och samma gång.

Jag slits mellan två tankegångar:

1) "Det här är förjävligt. Man skickar inte iväg människor på det här sättet, helt utan information, till en plats de inte vet ett skit om!"

och:

2) "Men åk hem då, om det inte passar! Om nu Syrien var ett sånt jävla helvete så kanske ni ska vara GLADA över att ni fick komma till Grytan och Jämtland!"

Fast det är ju - å andra sidan - lätt för mig att tänka... jag kan åka hem till mitt varma kök precis när jag vill. Jag BEHÖVER inte stå här på asylboendet på nyårsnatten, omringad av skrikande, ilskna människor och leka Jesus. Men jag gör det ändå.

Inte för att leka Jesus dock, utan för att jag är less på att bara läsa om allt sånt här i tidningarna och se det på teve. Jag vill uppleva det. Jag vill veta vad jag pratar om, innan jag uttalar mig.

Och jag tjatar vidare, med en dåres envishet: om att asylpolitiken och integrationspolitiken är de kommande årens största samhällsfråga eftersom den hänger ihop med så mycket annat just nu. Den som tror nåt annat är antingen dum eller lever i total självförnekelse.

...hur som helst...

Efter att Lanner gjort sin journalistiska plikt och bandat ett inslag som sen toppar Ekonyheterna Riks resten av kvällen åker vi till Radiohuset och omgrupperar oss, kokar kaffe, fyller några pumptermosar och tar med oss tillbaka till Grytan. På vägen dit köper vi med choklad och cigaretter.

Återkomsten ser ni skildrad i två korta filmer som dyker upp här så snart YouTube processat klart. I den ena sjunger Gamal en kärlekssång till mig (tror jag). I den andra råddar Lanner ut kakor, kaffe och cigg till de trettio Syrierna ombord på den ockuperade bussen like nobody's business.

Den tjejen är inte brydd, som ma säj hen.

Och därefter blir det spontanparty nere i matsalen. Hungerstrejken är glömd och de dansande eritreanerna får flytta på sig för här kommer 30 för tillfället distraherade syrier som vill visa sin tacksamhet med dans.

Jag och Lanner dansar.

Vi dansar ringdans, långdans, conga och andra rörelser jag inte gjort sen jag bytte höft för ett och ett halvt år sen.

Situationen är absurd och det vore lätt att kokettera med den här lilla insatsen och skriva nåt klämkäckt om att se där: "Lite kaffe, choklad, dans, musik och mänsklig värme är allt som behövs för att bryta isen och skapa integration!"

Men precis som Lotta Gröning i Expressen tänker jag vara häxan surtant och hävda (igen) att det svenska asylsystemet är paj. Pe. A. Ji. Det kör på bensinångor och det är varken flyktingarnas eller de förmenta nyfascisternas fel.

Det är vi andra som skapat det här.

Vi och våra kära politiker som dag efter dag fortsätter att slå blå dunster i folks ögon; försöker få oss att tro att det här handlar om en kamp mot troll och orcher.

Det gör det inte.

Det handlar om människoliv och ett samhälle som i raskt takt går mot kaos.

Jag hoppas innerligt att jag har fel på den punkten.

Fast jag blir mer och mer säker på att jag inte har det, ju mer jag trasslar in mig i integrationsfrågan...

Gott nytt år på er ändå, vänner. Vi kan lösa det här tillsammans. Men lätt blir det inte.

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

3 januari 2015 12:09

Jo du, ligger nog en hel del i det du skriver, men frågan är också hur alla tror att just Sverige ska just vara det land de vill till. Något systemfel är det.

 
Gubbfan

Gubbfan

9 januari 2015 20:08

Vi måste nog alla vara på vår vakt mot vad media skriver. Vi kanske alltid skall fråga oss: Varför skriver de så här? Är det hela sanningen?
Allt är inte så enkelt, så svart eller vitt.

Vad gäller tiggarfrågan så kan man kanske göra en enkel räkneoperation och fundera över hur mycket en garantipensonär får i pension per dag när man undrar över varför folk förnedrar sig och tigger för några hundringar om dagen.
2015 är garantipensionen för ensamstående 7849 (dvs ca 265 kr per dag) och för en gift 7046 (dvs ca 235 kronor per dag)
Ja, det dras skatt på de beloppen också.
Vi som har det bättre ställt och gnäller kanske skall vara lite solidariska med såväl flyktingar, tiggare och de som har det dåligt i befolkningen i övrigt.
Kanske dags att kräva en rejäl skattehöjning för höginkomsttagare, banker och andra företag, så att vi kan hjälpa alla som behöver vår solidaritet.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

9 januari 2015 22:22

Du får omgående medhåll av mig på dina skatteförslag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 14:37

Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards