Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 9 december 2017

Av Pink Ozzy - 9 december 2017 16:19

Under många år fick man inte göra reklam för alkohol och tobak. Men det får man numera.
Det man dessutom får är att göra reklam för spel och lån till hutlös ränta. Jag har inget faktaunderlag för mitt påstående, men tror att spel och ohejdade lån skapar minst lika höga kostnader för oss skattebetalare som alkohol och tobak.
För vad går ofta lånen till? Mera spel, läsk, chips, pizza, cigaretter mm. Allt sådant som bryter ner kroppen. Om det inte slutar med en förtidig död blir det väl i bästa fall skuldsanering. "Vad bra", säger du kanske. Men är det så bra? Vem får betala skuldsaneringen? De har ju lånat massor av pengar från bl a banker. Tar banken smällen? Glöm det. De tar ut högre låneräntor och ger ingen ränta på insatt kapital . Så det är VI som får betala kalaset.
Därför måste regeringen ge tillstånd till samkörning av bankernas och lånehajarnas kunder. Sedan bör man sätta lån mot inkomst och neka en för hög belåning. Enda sättet att minska att folk hamnar ännu mer i skiften.

Av Pink Ozzy - 9 december 2017 16:07

Lyssnade på en diskussion mellan Pernilla, som en gång i tiden var en världsstjärna på skidor och några andra. Man frågade sig när och hur vi ska få en ny Ingemar Stenmark. Jag säger GLÖM DET !
Det går inte att träna fram en Stenmark, Borg, Bolt eller Elton John, Jimmy Hendrix eller någon annan i yppersta världseliten. Du kan och måste träna för att överhuvudtaget ha en chans, men för att bli en nummer ett under en längre tid måste du ha en viss gåva och ett enormt psyke för att träna, träna, träna. Visst, de flesta kan träna och bli skaplig i t ex idrott eller musik. Men att bli nummer ett räcker inte bara det.
Men det är inte bara träningen som ger en stjärna. Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Ha en ytterst stram grund i skolan som alla måste klara. Men man behöver ju inte göra så att alla går efter samma läroplan. Gör att ca 50% består av grundläggande utbildning. Är det någon som visar sig vara exeptionell bra i ett ämne bör denne kunna använda 50% av tiden till detta. Sen spelar det ingen roll om det är någon sport, musik, historia, matte eller vad det nu kan vara. Dessa elever ska verkligen ta vara på denna möjlighet för att inte hamna i den "vanliga" klassen igen.
Jag är övertygad om att det skulle vaska fram stjärnor i en massa olika ämnen.
Men jag är också övertygad om att detta aldrig kommer att bli så. Det kostar pengar och är för besvärlig för de som måste ställa upp.
Men med tanke på alla dessa bokstavskombinationer barnen har numera vore det ett bra sätt för dessa barn. För de är inte dumma, utan är bra på några få ämnen, och dessa ämnen kan de vara ytterst bra på. Så varför ska de t ex läsa en massa kemi om de fullständigt skiter i det. De förstår det helt enkelt inte. Men de kanske är fantastiska fotbollsspelare. Vore det inte bättre för alla parter om den eleven fick arbeta med det den är bra på?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards