Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 16 januari 2018

Av Pink Ozzy - 16 januari 2018 18:03

Är fortfarande sur över Jerringpriset och funderar lite. Det är förbjudet att ha s k "vilda" djur på t ex cirkus. Men hästar och hundar går bra. Man får inte prata högt om hamburgerkött (hästkött). Än mindre om att folk i Kina äter hundar.  Då djävla går folk igång. Men att vi driver upp kor, getter, får är helt Ok. 

Du behöver inte åka långt för att äta kanin och i Sverige går de att köpa slaktade och klara. Men det får man inte heller prata om  även om många har får eller morföräldrar som har ätit det. Grodor äter man i Frankrike och kräftor i Sverige. Också det är OK.

Vari ligger logiken? Ni som rider på hästar. Sätt er på en ko eller tjur istället så får vi se. Nej, det hela är bara ett sätt att leka med mat. Varför och vem ger oss rätten att leka med hästar? Nej, det hela är bara ett sätt att kunna visa sin makt över något. Att kunna visa vem som bestämmer.

Är det krav på de s k vilda djuren bör samma krav även gälla hästar. Varför ska vi ha specialregler för att tvinga hästar att göra saker som vi vill. Finns ingen häst som frivilligt ställer sig framför en sulkyn om den vet att den får känna på piskan. Finns ingen häst som av fri vilja låter någon sätta sig på den om den inte visste att den fick ett straff om den lät bli. 

Släpp hästarna loss det är vår.

Av Pink Ozzy - 16 januari 2018 10:39

Jerringpriset har utdelat igen och precis som förra året vann ryttaren Peder Fredrikson, tyvärr. Har inget emot Peder. Säkert en trevlig kille. Skillnaden mellan honom och Sarah Sjöström är dock träningen. Sarah tränar stenhårt på land och i vattnet. Peder sitter på en häst som utför det han har lärt hästen på ett eller annat sätt. På 70 och 80-talet kom det ju fram att man ?lärde" hästarna att hoppa över bommar genom att förse dom med glas, taggtråd och kapsyler. Det enda jag hört på senare år är att man slår på hästen ben. Vem som gör så vet jag dock inte. La det inte på minnet. Men självklart får hästen belöning eller straff under träningen. Det är jag fullt övertygad om. Någon skrev att man inte kan tvinga ett djur på 600 kg att göra något den inte vill. Sportsnack! Man tämjer lejon, tigrar, späckhuggare och annat med tillräcklig stor hjärna. Så visst går det med rätt metod. Varför har ryttare och travkuskar en piska? Ska väl i s f inte behövas.
Jo, jag älskar hästar?. I naturen utan ryttare. Jag älskar också hästkött för den delen.
Varför skulle Sarah fått priset? Men det är ju så självklart. Hur många simmar och hur många rider? Hur många medaljer från mästerskap har Peder resp. Sarah? Hur många världsrekord har Sarah? Hon ligger ju i paritet med Jusain Bolt. Men hon är ju tjej?. Hade det varit en lika duktig simmare hade Peder inte fått priset.
#METOO-rörelsen har ju startat, vilket är bra. Men tänk om hästar fick en sådan rörelse och kunde prata. Ja, då skulle ni få höra skrämmande historier om tvång och dålig behandling både här och där.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards