Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 15 mars 2019

Av Pink Ozzy - 15 mars 2019 10:30

Nu tittar jag bara i närområdet, säg 10 mils radie. Massor av folk jobbar hellre längre bort för att de får några kronor mer. Att sedan bilen kostar 40 kronor milen och att man förstör miljön skiter man i. Man vill bara ha mer i lön.
Vi kan ta lärarna som exempel. Känner en person med gedigen utbildning som har minst 15-20 skolor på närmare håll, men åker hellre lite extra för att få lite mer i plånboken . DÄR har vi ett ypperligt incitament för en ordentlig miljöstraffskatt. Borde finnas en skatteenhet som kollade upp hur och vart folk kör egentligen när de tar sig till arbetet.
Finns väl ingen anledning att skattesubventionera deras arbetsresor fullt ut.
Men det är lite intressant också att se hur korkad en del människor tänker. Först får man veta att de tjänar x antal kronor mer. När man sedan säger att det ju är helt ointressant utan det viktiga är ju vad hen får kvar så ser dom ut som fågelholkar. Har pratat med folk som har 30 timmar mer i bil för 1500 brutto mer i månaden. Så de sitter i bilen för ett netto på ca 30 kronor per timme. Då har jag inte ens dragit ifrån vad bilen kostar per mil. DE GÅR JU BACK !
Hur ska vi få en bättre miljö när vi inte tänker efter hur vi beter oss?

Av Pink Ozzy - 15 mars 2019 10:18

Har under en tid stuckit ut hakan lite här och där för att se hur folk reagerar och det är alltid samma sak. Att vara miljösmart är bara smart om nån annan gör det.
Om jag säger till någon att ta cykeln i s f bil 500 m till affären så får man höra att nån annan har 400 meter och tar bilen och att han själv kör så lite.
Ber man någon sopsortera (som inte har sopsortering ännu) så tycker dom att det är ju inte många som gör det häromkring.
Säger man åt någon att det är löjligt att använda extra ljus över sina nya plantor så blir dom bara förbannade och tycker att de gör av med mindre än folk som har julbelysning ute.
Och så håller det på. I all oändlighet. Det finns ytterst lite intresse av ett renodlat miljötänk. Om jag ser mig omkring i området med ca 30-40 villor har inte ens 10 en kompost. Istället för att köra 5 km till en återvinningsstation åker de 5 km rakt ut i skogen för att dumpa klippta grenar. Dessutom utan att ens ta grenarna ur plastsäckarna.
Det skolstrejkas lite här och där, men jag undrar hur många som skulle ställa upp en lördag klockan 9 istället?
Och så kan jag hålla på i all oändlighet. Att tänka på vår miljö tycks vara en lyx som bara några få tycks ha lust med.
Det är det som gör mig nästan säker på att vi här på jorden kommer att misslyckas å det grövsta och jorden kommer vara en enda stor stinkande sophög där det lönsammaste jobbet blir miljösanerare.
Tycker bara synd om de som kommer efter oss..........

Av Pink Ozzy - 15 mars 2019 10:03

Greta Thunberg skolstreikar för miljön och det var bra. Det gav en start till att åtminstone de yngre börjar tänka lite miljö. Dock tror jag att framtida miljöyttringar bör utföras utanför lektionstid. Visst finns det säkert många som verkligen går in för det hela, men många hänger nog på för att slippa några lektioner.
Innebär att om ungarna strejkar varje fredag måste det gå ut över loven, längre skoldagar eller 112 terminer till framöver. Och det är nu jag ställer frågan vem av alla ungdomar som strejkar vill fortsätta att göra det om alla timmar måste tas igen under loven, eller får längre skoldagar eller gå i skolan kanske uppåt ett år till? Under dom premisserna tror jag nog många avstår. Men tanken är god.
Fortsätt gärna att strejka, men utanför skoltid.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards