Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 2 juni 2019

Av Pink Ozzy - 2 juni 2019 15:26

I dagens svenska speedwayserie regerar de utländska stjärnorna. De svenska åkarna måste allt som oftast spela andra fiol. Syns specielt i SGP där Lindgren och Lindbäck verkligen får kämpa om enstaka påäng.
Jag är inte bitter, men var är återväxten? Svenska världsstjärnor har slutat och Lindgren och Lindbäck lär väl inte heller hålla på så länge till.
Vad ni än tänker göra så gör det nu så att inte den svenska speedwayen dör ut.

Av Pink Ozzy - 2 juni 2019 10:20

80% av klädernas miljöpåverkan sker hos tillverkaren. Resterande 20 % är frakt, försäljning, användning, kassation mm.
Men då har de inte räknat fullt ut. De tillverkar kläderna i Indien, Kina och andra länder där de fattigaste människorna får hålla på med den farliga färgningen och tvättning. Dessutom finns det enorma mängder damm i de lokaler där kläderna tillverkas. Vi här också ett stort antal barnarbetare som blir förstörda för livet redan innan de fyllt 20 år. De arbetar i många fall för någon krona om dagen. Dessa människor dör i förtid eller invalidiseras för livet. Detta är inte medräknat i de 80%.
Det här är miljöfarligt på alla sätt och vi måste se till att så inte sker. Vi i väst måste försäkra oss om att våra klädförsäljare i Sverige säkerställer att miljökraven VI har efterlevs och att barnarbete totalförbjuds.
Förutom att kräva detta av våra försäljningsställen kan du påverka miljön genom att använda kläderna längre, ge bort dom till Röda korset, Myrorna eller liknande, sälja dom på loppis, o s v. Men vi måste sluta slösa med den miljö vi lever i NU !

Av Pink Ozzy - 2 juni 2019 10:11

Har du hört talas om upphandlingsmyndigheten nån gång? Inte jag heller. Men det är tydligen dom som ska upphandla mediciner mm. Själv har jag som gammal inköpare länge retat mig på det sätt man upphandlar mediciner och den osäkra tillgången. Hur ofta har du inte hört " Den är slut hos leverantören, men kan du ta detta alternativ"? Inte bara att de är slut, utan man byter leverantör från månad till månad.
Jag ser detta eviga bytande som en jätterisk för fel. Inte nog med att formen ändras från gång till annan, nej man byter förpackningsstorlek, förpackningsform, medicinfärg mm. Hur många har egentligen dött p g a det lär vi aldrig få klarhet i. Men orsaken vet vi. Idiotiska upphandlingar.
Att upphandla medicin måste ske enligt följande:
1. Kvalitet
2. Leveranssäkerhet
3. Miljö
4. Pris.
Nu tycks det vara så att priset är det enda avgörande, vilket är idioti. Undrar om någon på myndigheten hört talas om totalkostnad? Det är den totala kostnaden för varan, d v s frakt, miljö, kvalitet, returer, leveranssäkerhet, pris , mm.
Det man gör idag är att utsätta leverantörerna endast för priskonkurens. Man tycks fullständigt skita i leveranssäkerhet och att 80% av frakten består av luft. Har du alldrig tänkt på det? Jag har t ex en medicin där man använder sig av samma burk vare sig du får 25, 50 eller 100 piller. Detta dessutom i en burk som rymmer 1000 piller. Detsamma gäller blister. Ja, du vet de där kartorna som ena gången kan innehålla 7 piller och nästa 14 piller. Dessutom stoppas tabletter i en burk och dessutom i en ask. Varför?
Totalt vansinne och miljöovänligt. Fanns det ett pris för det företag som slösar mest med våra miljöresurser skulle upphandlingsmyndigheten vinna priset varje år.
Att göra nya upphandlingar månadsvis blir i längden dyrare än att skapa goda relationer och långtidskontrakt med en leverantör. Först då kan du verkligen påverka de 4 punkter jag nämner ovan.
Så, skärpning på upphandlingsmyndigheten och skapa nya rutiner för ökad patientsäkerhet !

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards