Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 13 juni 2019

Av Pink Ozzy - 13 juni 2019 09:55

Några siffror först. Det begås ca 1500 självmord/ år. De senaste 12 månaderna har ca 330 personer dött i trafiken, vilket är en ökning med 28% jämfört med föregående period. 2018 dödades 50 personer i arbetsplatsolyckor, vilken ökar för varje år. 2018 dödades (mördades ) drygt 100 personer. Pengar anslås för varje grupp och ska användas för att få ner dessa dödsfall.
Varför ökar då dödsfallen? Tar man sin lön och gör inget åt det?
Om vi börjar med trafiken. Jag har i stort sätt varit förskonad från allvarligare olycksfall. Har suttit i bilen en gång när jag blir påkörd bakifrån. Förutom det 3 inbrott och 2 påkörningar när jag inte ens sitter i bilen. Så jag har under mina ca 50 år vid ratten klarat mig bra. Men jag ser mycket. Och det blir värre för varje år. Åker jag t o r från en närbelägen ort ser jag minst 5 trafikförseelser i vardera riktningen. Detta är inte OK. Det är brist för lagar och förordningar och sina medmänniskor och bidrar till fler dödsolyckor. Man parkerar på huvudled, kör för fort, kör om på dubbel heldragen linje, fotgängare som tror de HAR RÄTT att i alla lägen gå över gatan, mm ,mm. Blev förra året nästan prejat av vägen av en linjebuss. Ingenting som Bergkvara buss brydde sig om. Allt detta gör att dödstalen ökar.
Arbetsplatsolyckorna likaså. Den uppskruvade takten gör att många skiter i säkerheten för att de vill tjäna nån extra krona. De som leder arbetet har där ett stort ansvar som de idag inte tar hand om på rätt sätt.
Sedan har vi självmorden som till 2/3 består av kvinnor. Här krävs det betydligt bättre insatser. Misstänker att många kvinnor ger upp när de inte ens får vara i fred i sitt eget hem utan utsätts för våld från man/sambo/fd.
Morden ökar även dom. De flesta inom den kriminella kretsen.
Och nu till frågan. Var kan pengar göra mest verkan? Var gör t ex 500 miljoner mest nytta? Var räddar jag flest människoliv med en halv miljard? Jag tror att det är i gruppen självmord. För att minska trafikerade krävs en attitydförändring inte bättre och säkrare vägar. Så lägg krut på det. Arbetsplatsolyckor lika så.
Morden i de kriminella kretsarna kan bara lösas genom att spana, söndra och låsa in. Utvisning där så är möjligt.
Självmorden kräver till stor del en medmänniska som ställer upp 24/7. Det finns sådana medmänniskor, men de är för få och det finns ingen samordning. Här krävs det koordination i betydligt större utsträckning.
Vad jag vill ha sagt är att det är betydligt lättare att rädda 100 personer från att ta sitt liv än att jobba bort 25 dödsfall i trafiken. Det hela är vad vi har för attityd till våra medmänniskor, pengar, trafik, mm.
Se till att sammanför personer som är till för att rädda liv och satsa pengar mm där de gör mest nytta.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards