Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 14 juni 2019

Av Pink Ozzy - 14 juni 2019 22:14

Ibland tycker jag folk är pinsamma. Som när de klagar och hugger mot Löfven. Nej, jag är inte sosse, men måste säga ifrån. Många strör sitt hat över Löfven trots att han de facto gör ett ypperligt arbete under de förhållanden som råder. Att regera med egen majoritet är skitenkelt, men att vara i minoritet kräver ett stort taktiskt kunnande. Då går det inte att vara nån hurtig lustigkurre, utan får lägga jobbet på att vara saklig och skärpt.
Det roliga är ju att alla som klagar visar sin egen okunnighet. Som när t ex ett centerförslag går igenom. Då anklagas Löfven för det. Men i förhandlingar är det ett ge och ta. Alternativet är att släppa makten till M, Kd och SD vilket innebär att inga vänsterförslag går igenom överhuvudtaget.
Är det inte så hemma hos dig också ifall du bor i en familj. Då kan du väl inte bara köra över dina barn och din partnervarenda gång. Det är ju ett ge och ta även där.
Så skärp er. Lär er att lyssna på vad de olika partierna VERKLIGEN menar när de säger något. Eller säger de något som du ska TRO att dom säger?
Sedan sitter politiker stilla i båten eller är aggressiva lite beroende på hur opinionsmätningarna går. Just nu märks det ju tydligt att moderaterna ligger risig till och Kristersson är på hugget och försöker slå med stora yxan. Lyssnar man dock mellan raderna hör man tydligt att han säger saker som du ska uppfatta på ett visst sätt. Detsamma gällde Busch Thor som utfrågades i TV och hon berättade hur dåligt sossarna skötte sig. Sedan visade det sig att journalisterna hade kollat alla siffror innan och det visade sig att lilla Ebba hade tokfel i allt hon sa.
Så sluta hugg och hata utan sätt er in i sakfrågorna så ni slipper förlita er på politikernas lögner och försök till att vilseleda er.

Av Pink Ozzy - 14 juni 2019 21:53

Jag förstår inte alla klagomål från folk som tycker att damfotboll är skit. Ja, damfotboll ! Vilket djävla begrepp egentligen. Nåja, jag har väl inget direkt alternativ. Det heter ju ladies i England och Frauen i Tyskland. Fritt översatt blir det något åt kvinnor i s f damer. Nåväl, det var inte det jag ville ta upp utan själva sporten.
Bredden på klubbnivån är ju långt ifrån det som männen presterar. Det finns några klubbar , säg 5-10 som håller bra klass, men resten är väl inte så värst bra.
Men på lanslagsnivå ser det betydligt bättre ut. Spelet är bra och filmningarna betydligt färre. Bra dribblingar och finter. OK, Messi är snabbare, men det är de andra killarna också, så det går ju på ett ut och i de flesta fallen syns ju det bara om du står där med ett stoppur.
Dessutom finns det idag fler lag som kan hamna på pallen än i herrfotbollen.
Publiken då? Jodå, i de fall det är klassmatcher kommer publiken, men man kan ju inte förväntar sig att det ska bli utsåld om Thailand spelar. Men många matcher har ju i stort haft fullt.
Det enda jag saknar är de engelska och tyska körerna som följer sina lag. Är lite för skrikigt emellanåt.
Så tjejer i alla låg under detta VM, se till att få betalt för ert jobb, för det gör ni bra.

Av Pink Ozzy - 14 juni 2019 10:43

Nu framkommer uppgifter jag väntat på i åratal. Det slösas enormt vid offentlig upphandling. En siffra på ca 10% nämns, men jag tror det finns ett mycket stort mörkertal. Ta t ex Karolinska som hittills har blivit dubbelt så dyrt.
Vad beror detta på? Faktorerna är många. Bristfälliga underlag är ett. Man upphandlar på muntliga diskussioner och servettritningar. De som offererar lägger sig mycket lågt så de kommer in. Väl inne tar de igen det de förlorar på alla småjobb som man inte hinner att upphandla . Pratade med en entreprenör för ett antal år sedan. Han fick en order på en offert på 1,4 miljoner. Innan han var klar hade de gjort jobb för nästan 20. Offerten gick självfallet åt skogen, men resterande "småjobb" gick desto bättre.
Detsamma gäller alla de fall där man beställer efter ett behov som föreligger för stunden. Att ta tag i totalkostnaden som emballage, frakt, fakturering mm tar man inte med i beräkning.
Felköpen är också en stor del . Man har inte kontrollerad vad som köps in, funktionen, behoven mm.
Jag har sagt det tidigare men säger det gärna igen. De som inte klarar av att vara inköpare på ett större svenskt företag hamnar i den offentliga sektorn.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards