Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 7 januari 2020

Av Pink Ozzy - 7 januari 2020 13:14

Hur kan vi veta när Jesus föddes? Kalendrar ändrades denom århundraden och olika i olika länder och riken. Ett tag hade man rn kalender med 8 dagar. Ryssarna hade under en tid en kalender med 5 dagar. Under många år fanns inga skottår. Vid ett tillfälle la romarna till ett år med ca 450 dagar för att "komma i takt" igen.
Det är bara några ändringar man gjorde genom århundraden.
Och nu säger man att julafton är den 24 december? Man vet ju inte ens vilket år han föddes. Man talar numera om plus minus 10 år.
Inte heller påsk och andra helgdagar är troligen korrekta utan bygger på heliga tal för att historien ska få mer kraft.
För att göra det hela ännu mer krångligare har islam och judendomen snarlika historier. Nåha, judarna godtar inte NT, men annars är det mesta sig lik.
Så varför ska vi tro på något?

Av Pink Ozzy - 7 januari 2020 09:29

Nu har vi packat ner alla julsaker och vi är återigen i verkligheten. Finns ingen anledning att ha julsakerna framme längre än trettondan.
Men det ska bli intressant och se hur länge folk har sina ljus i fönstren. Troligen till mars. Fan vet varför.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards