Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under juli 2020

Av Pink Ozzy - 17 juli 2020 13:39

Många är företagen som fått krisstöd i coronatider. Frågan är om allt är helt rätt. Ta hotellkedjan Scandic som nästan fått 150 miljoner! Enligt Aftonbladet har över 8000 företag sökt krisstöd och begärt nästan 600 miljoner. Då är det lite förvånande att Scandic fått så enormt mycket. Detta med tanke på att tvåan på listan är det numera nedlagda kryssningsbolaget Birka Cruises som fått 4 miljoner.
Nej, nånting måste ha blivit väldigt fel i beräkningarna av Scandics stöd. Jag menar att man faktiskt måste stå själv för en del. Inte får jag som privatperson några coronabidrag. Jag går klara mig bäst jag kan. Förutom Scandic finns det ju ett antal hotellkedjan till. Hur tänker man höra med deras stöd?

Av Pink Ozzy - 17 juli 2020 13:18

Just nu börjar allt ätbart så sakta mogna till. Vi har börjat ta upp potatis, lök, morötter. Jordgubbarna är i stort sätt slut.
Hallon plockar vi dagligen. Vinbär, krusbär, körsbär är på gång. Om ca 3 veckor kan vi log börjar ta äpplen från första sorten.
Spenat, mangold, sockerärtor, grönkål och mycket annat tar man ju vid behov. Gäller ju att ta vara allt som går nu på sommaren.
Förutom det så blommar det vart man än ser. Helt otroligt vilken växtkraft det finns under vår korta sommar.

Av Pink Ozzy - 16 juli 2020 09:59

När jag druckit te, ätit både smörgås och fil samt gjort morgontoalett, sätter jag på en kopp kaffe till frugan och te till mig. Nu under sommaren går vi ut i vår trädgård och bara njuter. Man beter sig nästan som Mandelmann. Alla dessa fantastiska blommor i trädgården och varje dag dyker det upp en ny sort och börjar blomma. Purpurklätt, cikoria, lavendel, stockros , fuccsior och många fler bara väntar på humlor och bin. Men jag vet inte, men jag tycker det har blivit betydligt mindre av dom. Överhuvudtaget har vi haft väldigt lite flygfält i trädgården i år. Tyvärr.
Men annars växer det. Nu har vi även egen potatis i några månader och både mangold och spenaten växer bra.
Ännu har vi dock inte kunnat plocka några tomater ännu, men det kommer snart. Chili och paprika är ju inte heller klara.
Just nu kan vi ju inte heller klara på vädret. Kring 20 är lagom tycker jag.

Av Pink Ozzy - 14 juli 2020 13:16

Allt oftare läser jag nu om barn som tvingas till sina biologiska föräldrar och "bonusföräldrar". Där får de utstå slag, droger, brutna armar och gud vet vad.
Det är SOC uppgift att reagera blixtsnabbt om det finns risk gör att ett barn far illa. Föräldrar ska inte ha "rätt " till sina barn. De ska ha en skyldighet att sköta om dom på bästa sätt. Ge dom bra mat, se till att de mår bra osv. Uppfyller man inte barnens rättigheter på bästa sätt har man förverkat sin rätt till sitt barn. Sen kan Genevekonventionen säga vad den vill.

#barnmisshandel #misshandel i hemmet #soc #genevekonventionen #barnensrätt #skyldighet

Av Pink Ozzy - 14 juli 2020 13:08

Det går tydligen mycket bra att tränga ihop 3500 personer på Ullared, men du får inte ha åskådare på en öppen fotbollsarena.
Det är Sverige idag när Coronan får de mest märkliga konsekvenserna.
Ibland undrar jag faktiskt hur man tänker, om man nu gör det.
För det gäller inte bara Ullared. Nej, även SJ och SAS flyger med full last för man anser " inte risken vara så stor". Vilket skitsnack. Packar du ihop 100 eller 200 i ett flygplan eller tåg så finns alltid risken att någon bär på smittan. Precis som på Ullared, bara att den där är så mycket större.
Men OK, sätt era liv på spel bara ni kan shoppa loss lite. Tycker ni att det är värt risken att bli mycket sjuk, smitta fler eller t o m dö så ska ni självklart åka till Ullared, sätta er på en fullt flygplan eller tåg. Kom bara inte och beklaga dig när det är dags........

#corona #sas #sj #Ullared #dårskap #vansinne #smittorisk #fotbollsarenor

Av Pink Ozzy - 14 juli 2020 09:31

Ibland ger man bara upp. PK-gerillan skjuter allt för ofta över målet.
Jag ska börja med bönderna. De heter ju sedan många år numera agronomer. Städare heter lokalvårdare. Inte för att det blir renare, men det låter finare.
Beger får man inte heller säga utan afroamerikan om denne är bosatt i Amerika . Om denne ska heta afrosvensk om den bor i Sverige vet jag inte. Inte heller om denne bor i t ex Norge eller Kina. Som du märker blir det bara konstlad. Och säga afrikan gäller ju bara om denne är född där. Så det blir väl att de visar passet så man inte råkar trampa nån på tårna.
Stinsar har inte funnits på åratal. De kallas för tågklarerare. Ändå kommer inte tågen i tid.
Sedan har vi zigenare som numera kallas Romer, även om de aldrig varit i Rom.
Vi har ju inte heller några lappar som bor i Lappland, utan samer.
Det senaste i raden av förändringar är indianer som ska heta Amerikas ursprungsbefolkning . Därför får inte hockeylaget heta Redskins heta så längre och Frölunda funderar på ifall man ska ta bort Indians ur klubbmärket.
Så nu är frågan vad som kommer härnäst? Ska snabbköpskassörskan bort och ersättas med prissammanställare? Ja, den som lever får se.

#redskins #lappar #samer #beger #afroamerikan #bonde #agronom #städare #lokalvårdare #frölunda

Av Pink Ozzy - 13 juli 2020 17:24

Sörmland ligger värst till med över 11% arbetslösa. Tätt följd av Skåne. 11% är mycket även internationellt sett. Nu krävs det ordentliga krafttag för att få Sverige på rätt köl igen.
Utbildning är bra. Speciellt om det är RÄTT utbildning. Sätt igång att utbilda folk till undersköterskor och undersköterskor till sjuksköterskor. Utbilda folk till skolassistenter. Gör städdag som städar och håller rent. Tillsätt assistenter för de äldre som vill komma ut. Visst, det kostar en del, men vad kostar det inte att ha folk arbetslösa?
Till allt jag räknat upp ovan ska det självklart utgår viss ersättning. Minska ersättningen för dom som inte vill göra något och öka den rejält för folk som vill skaffa sig en utbildning eller jobba med samhällsnyttiga funktioner.
Det här inte att vänta. Det måste ske nu!

#arbetslöshet #utbildning #skolassistenter #undersköterskor #sjuksköterskor #lärarassistenter #minskaarbetsköshetennu

Av Pink Ozzy - 12 juli 2020 12:56

Nu har det varit väder i flera dar. Hopplöst med väder och överlappar man inte kan lita på. Var ute och gick en stund i vår härliga natur. Inte ett moln. En dryg timme senare både regnar och åskar det.
Tänkte kolla lite på kantareller och blåbär, men det är lite vanskligt när man inte vet vad det blir för väder från ena stunden till nästa. Saknar Åsa Bodén.

#väder #ÅsaBodénvarbra #väderappar #SMHIhadefeligen

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards