Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 1 september 2022

Av Pink Ozzy - 1 september 2022 22:53

Lyssnade just på en utfrågning i radion av liberalernas ledare Johan Pehrson och blev förskräckt över den totala okunnigheten av psykisk sjuka barn och unga vuxna.
För det första tycker jag att man måste skilja på psykisk sjuka och personer med en eller flera diagnoser. Bägge typer finns i alla skolor och i övriga samhället.
Han anser flret och främst att man måste ta tag i detta tidigare. Redan i skolan, vilket jag håller med om. Men han pratar inget om att öka resurserna i dagens skola där psykisk kunnig personal ofta saknas. Då medar jag personal som både kan hantera psykisk sjuka barn och diagnosbarn.
Dessa barn sätts i klasser men ansvaret överlämnas helt till föräldrarna. Detta talades det inte om.
MEN, på de grundläggande frågan om vad man ska göra med de unga vuxna som är psykisk sjuka menar han att man ska spela boll, spela teater eller gå ut i skogen med. Men om nu dessa barn inte tycker om det? Jag har arbetat i en skola i flera år och kan konstatera att alla dessa barn från åk1-9 har många gånger dessa problem från hemmet. Inte diagnosbarn. Att de har det som de har det skyller jag på alla giftiga E-koder, insektsgifter och andra gifter som sprutas ut i vår natur.
Nej jag menar de psykisk sjuka. De har ofta sina problem för att de har någon form av problem. Jag märkte efter ett tag att det inte var fotboll, spela teater eller gå i skogen som hjälpe, utan tillit. Klappa dom på ryggen, ge dom en kram, prata med dom på deras villkor, göra det dom säger att dom vill göra och framförallt inge lugn. När du klarar det så kommer du dessa barn så nära att du får dom att sakta bli lugnare själva. Men sådant tar tid och att behålla lugnet hela tiden är svårt men avgörande. En miss och du tar 10 steg tillbaka och får börja om där.
Finns egentligen inget roligare än att märka att kan närmar sig en person med någon form av t ex ADHD eller Asperger. De ger så mycket tillbaka. Visst, efter ett tag vill de t o m spela ett spel, kort eller något annat men det måste komma från barnet.
Så liberalledare Johan Pehrson, läs på och satsa pengar om du vill ha röster från psykisk sjuka eller dess anhöriga.

#psykisksjuka #johanpehrson #adhd #asperger #hjälp #resurser #liberalernamåstesatsapengar

Av Pink Ozzy - 1 september 2022 15:59

Nu borde man egentligen stänga av radio, TV, mobil och dator samt sluta läsa tidningar och reklam som kommer i brevlådan.
Allt nu, 10 dagar innan, är rena auktionen, bud och överbud. T o m vill man genomföra saker som är förbjudet i lag.
Men jag är i o f s lite likadan när jag skriver denna block. Jag skriver också saker som i nuläget inte är genomförbar men som kommer i en eller annan form. Men det är ju lite annorlunda om jag eller en partiledare nämner omöjliga saker. Jag har det som önskemål. Partiledare lovar omöjliga saker. Och det vet dom om, men de tror att de kan lura dig att rösta på dom.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards