Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 19 september 2022

Av Pink Ozzy - 19 september 2022 17:45

Jag jobbade på en skola en gång. På denna skola har det under ca 7 år begåtts 2 våldtäkter eller annat som är olämpligt att göra mot barn.
I Sverige dinns knappt 5000 skolor. Om vi tar ovanstående skola som måttstock så skulle det under 7 begås 10.000 olämpligheter mot barn och ungdomar. Det är drygt 1400 om dan!!!
1400 barn som dagligen utsätts för någon form av sexuell olämplig behandling av vuxen skolpersonal
Jag hoppas verkligen att denna måttstock är helt del. Trots det vill jag få alla föräldrar att prata med sina barn om att inte vara tyst om något händer. Olämpliga mejl, tafsande, olämpligt insmickrande kommentarer mm.
Det ska inte finnas sådana människor bland våra barn i skolan.

Av Pink Ozzy - 19 september 2022 10:40

Samerna har funnit i århundraden i Sverige. De levde sitt renskötarliv och blandade det med fiske , jakt, bär, mm. Sen kom den "vite mannen" och gjorde anspråk på delar av samernas land. Precis som urbefolkningen i t ex USA och Australien.
Nu måste den nya regeringen, vilka de nu blir, se till att samerna får tillbaka de rättigheter de en gång hade.
Det är fasiken kriminellt att inskränka på samernas liv och rättigheter. Jag gar varit uppe i samband flera gånger och alltid behandlat dom med vördnad och respekt. De lever på det jorden ger och de är till stor del klimatsmarta. Även om de flyger med helikopter eller kör med skoter och motorcyklar. Det är ett arbetsredskap.
Nej, det är NU man måste sluta att inskränka samernas liv.

Av Pink Ozzy - 19 september 2022 09:58

Jag läser ordet butterkaka i en tidning och undrar vart det svenska språket är på väg.
Varför inte kalla det för smörkaka som norrmännen? Butter = smör på tyska. Och carför kallar vi det för bratwurst när den exakta översättningen är stekkorv? Det finns mängder av sådana ord som inte översätts korrekt från olika språk.
Sedan har vi ju ord som genom århundraden blivit svenska, som t ex pojke, kiosk, fönster mm
Det är kul med språk ibland. Undrar vad som sker om 1000 år om det finns människor kvar. Det försvinner ju ett antal språk varje år. Talas det om 1000 år endast ett eller ett fåtal språk eller bildas det nya. Tyvärr inget vi går vara med om.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards