Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 26 maj 2023

Ella i Svedala

Av Pink Ozzy - 26 maj 2023 10:18

En liten tjej på 10 år går upp på skoltaket och faller ner. Eller gjorde hon det?
Nu har en pojke "under 15 år" anklagats för någon form av samröre och då tänker jag på flera saker.
1. Har han hetsar henne i någon form att hon kan flyga?
2. Har hon hetsats att vara Madicken?
3. Har hsn öppnat mågot fönster åt henne?
4. Har han tvingat henne?
Ja listan kan göras lång men vi vet inte mer för det.
MEN, vi kan prata med bara barn så långt upp i åldrarna det bara går om allt som kan skada ett barn.
A. Andra som försöker hetsa någon att göra något. Inte bara att Neka själv att delta utan även ställa upp för stt ingen annan gör det.
B. Att inte ens prova knark och tobak.
C. Att inte dricka sprit utan visa att "jag minsann inte behöver denna och andra droger".
Ja, det finns fler saker, men jag stannar där. Vi har förhoppningsvis fler smarta föräldrar , även om en del inte borde skaffat barn från början.
Men ni som har kvar ert bonnförstånd. Prata med era barn, men prata på ett sånt sätt så barn förstår och vill ta in det. Att förbjuda och ställa krav och tjata är inte rätt grej. Det gäller att gå varligt fram.
Och sen har vi grabben under 15 år. Är han 14 gäller annat än om han är 10. Utvecklingen har kommit olika långt. Att hänga ut någon för sakens skull gör ju inte att Ella lever. Är han 10 så vet han nog vad han ställt till med. Frågan är hur han är? Är han benägen att göra det igen eller har han fått sig en ordentlig näsbränna? Men sånt löser förhoppningsvis psykologerna som säkert är inblandade. Vi får bara hoppas att grabben kan komma över det själv. Det är ju sorgligt för alla parter. Nu gäller det bara att lindra skadan för alla inblandade. ???

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Av Pink Ozzy - Onsdag 27 mars 18:59

Dagligen ser jag vuxna som bryter mot lagar och regler, skrivna som oskrivna . Jag ska ge dig några exempel : Vuxna som cyklar på trottoarer.  Vuxna som åker bil där det inte är tillåtet  Folk som parkerar på handikapparkeringen utan tillstånd ...

Av Pink Ozzy - Onsdag 27 mars 18:59

Dagligen ser jag vuxna som bryter mot lagar och regler, skrivna som oskrivna . Jag ska ge dig några exempel : Vuxna som cyklar på trottoarer.  Vuxna som åker bil där det inte är tillåtet  Folk som parkerar på handikapparkeringen utan tillstånd ...

Av Pink Ozzy - Onsdag 27 mars 09:53

Jag tillhör fom dom fick lära sig att avstava i skolan. Numera vet jag inte hur det är. Men om man i en kvällstidning skriver O-utlander då har det väl gått lite väl långt. ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards