Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under september 2017

Av Pink Ozzy - 29 september 2017 10:06

Jag vet inte om du sett Lyxfällan, men det spelar inte så stor roll. Grejen är den att olika låneinstitut ( ett finare ord för ockrare ) lånar friskt ut pengar till höger och vänster. De kallas ofta för SMS-lån eller blankolån. Lån med upp till 150-160% ränta. D v s att om du lånar 10000 och inte betalar av något på ett år måste du då betala tillbaka 25000 istället!
Men som man ser i Lyxfällan så klarar många inte av detta utan tar nya lån hela tiden. Finns fall i programmet där folk ökar sin skuld med en halv miljon på bara ett år. Programmet tar dessutom bara upp ett fall per vecka. Hur många finns det i Sverige som sitter i samma sits?
Vad vill jag då med detta inlägg? Jo, att bankerna ska både tillåtas och tvingas till samkörning av sina låneregister så att den totala låneskulden hela tiden sätts i relation till inkomsten. Det ska inte vara möjligt att få 20000 i lön och göra av med 50000 varje månad genom diverse lån.
OK, då säger du kanske att det inte spelar någon roll och att bankerna/lånehajarna ju betalar om personen går i konkurs eller får skuldsanering. Men icke. Det är du och jag som får betala kalaset genom sämre räntor både när vi lånar och sparar.
Nej, registrerar alla låntagare så dom slipper förstöra sina liv. Alla har ju inte turen att få hjälp av Lyxfällan.

Av Pink Ozzy - 29 september 2017 09:50

Just nu är allt SKIT.
Inte bara det att jag mår dåligt utan även det faktum att jag mår dåligt för att andra har det dåligt.
Just nu finns det 100000-tals som är på flykt från Burma. 630000000 barn har inte tillgång till rent vatten. I Syrien krigar det. I vissa afrikanska länder och även i andra delar av världen hålls mängder av småtjejer som sexslavar. Nordkorea och USA har presidenter inte värt namnet. Ultrahögern brer ut sig. Kvinnor blir slagna av sina män. I Saudiarabien har kvinnorna just inga rättigheter.
Jag skulle kunna hålla på i evigheter med eländet, men stoppar där. Känner att pulsen går upp och hjärnan börjar att koka. Ska det vara så djävla svårt att vara sams? Ska det vara så svårt för dom som har ett otal miljarder att avstå en del till dom som behöver?
Tydligen inte.
Tydligen är pengar och makt det enda som räknas.
Och har man inte makt att trycka på den röda atombombsknappen så skaffar en del sig makt över kvinnor och barn.
Fy fan. Jag orkar snart inte med mer.

Av Pink Ozzy - 22 september 2017 18:03

Något som gör mig galen på riktig är vi och vår jord.
Om vi börjar med oss så kan jag ta Burma som exempel, som nu kastar ut och förföljer ett muslimskt folkslag. IS och den syriska ledaren håller som bäst på att göra grus av hela landet. I Afrika slåss folk i bl a Nigeria och Mali. Det är bara några av människans idiotier.
Till detta ska vi lägga det vi inte kan göra mycket åt. T ex jordbävningen i Mexiko, stormar i Karibien och USA, översvämningar i diverse länder och den stora branden på Gran Canaria. Även här kan vi lägga till många andra naturkatastrofer.
Vad vill jag då säga med det? Egentligen vill jag bara fråga om det inte borde räcka med naturkatastrofer? Ska folk bråka med varann också?

Av Pink Ozzy - 22 september 2017 17:49

Jag förvånas djupt av detta spel som pågår mellan Nordkorea och USA. Hade Obama varit president hade det aldrig urartad till denna sandlådenivå. Men nu har vi Trump och Kim Jong-un. Två clowner som leker i en stor sandlåda. Skillnaden är att det du inte är några små sandkorn som står på spel.
Det som förvånar mig med just denna bild är dock med vilken frenesi hans lakejer hejar på honom.
Någon som tror att det beror på att de lyckades? Nej, jag tror de gör det för sin egen överlevnads skull. Ingen av dessa herrar skulle våga säga att " Du Kim, det där var ju inte så smart". Å andra sidan kan du byta ut Kim mot Trump och några slipsnissar och du skulle få samma scenario. Nåja, nästan. Trumps gubbar skulle väl inte få ett nackskott utan bara en spark i röven.
Men denna historia är ju inte ny. Den har ju funnits i alla tider och kommer väl att fortsätta i all evighet.
Rövslickeriet är ett beprövat släkte.

Av Pink Ozzy - 19 september 2017 12:26

Läser nästan dagligen att man letar efter liv på andra planeter. Chansen att hittar något är egentligen lika med noll. Det finns flera anledningar till min slutsats.
Om vi tar vår jord så sägs det ju att om man skulle dela in den i ett dygn så har människan funnits i 4 sekunder. Detsamma är väl troligt att det i s f är på andra planeter. Så man skickar ut en massa satelliter som kostar en massa pengar för att leta efter dessa 4 sekunder. Att det har funnits eller kommer att finnas liv tvivlar jag inte på, men att vi skulle hitta det tror jag inte på.
En annan orsak till min tvivel är att man låst sig vid att det måste finnas syre, vatten, UV strålning, mm. Varför det? Vad är det som säger att det liv som kan finnas behöver just det? De kanske har levt 50-100 generationer längre och klarar sig på helt andra ämnen. De kanske inte ens talar. De kanske har helt andra kunskaper.
Nej, lägg ner skiten och ge dom fattiga mat istället.

Av Pink Ozzy - 11 september 2017 10:29

Har fått min dom från läkarna. För att de ska operera min rygg måste jag gå ner nästan 40 kg! 

Låter inte helt enkelt, men jag har gett mig fan på att det ska gå. Tänkte minska med 0,5 kg/vecka.

Gick skapligt i början, planade ut 2 veckor och minskade sen igen. Så efter 2 månader hade jag gått ner 6 kg. D v s mer än tänkt. Men jag inbillar mig att det ofta är så att du går ner mycket i början. 

Hur gck det då till?

Jo, har gått 0,5 timmar i början och sakta ökat till 1 timme om dagar. I snitt 5 dagar per vecka. När jag inte har gått har ryggen och benen helt enkelt inte orkat gå. Dessutom har jag minskat med ca 3 smörgåsar om dan och bara tagit 1 tallrik mat. D v s inte backat och tagit mer. Undvikit chips och godis. Visst har jag syndat, men i stort följt detta. Har inte ens ökat grönsaksmängden ännu utan ätit precis jag gjort tidigare, fast lite mindre. 

Men så läser jag alla dessa kurer hit, dieter dit o s v och blir bara förbannad.

DE BEHÖVS INTE OCH FUNKAR ALDRIG I LÄNGDEN !

Jag tror på en sakta nedgång av vikten och en sakta höjning av den dagliga motionen samt minskning av läsk, godis och chips. Själv är jag ingen större konsument av dessa produkter, men kan tänka mig att dom som äter mycket av detta går ner snabbare i början. 

Sätt upp klara mål för dig själv och försök att hålla dom. Var lite strong mot dig själv. 

Lycka till. Du fixar det du också. 

Av Pink Ozzy - 11 september 2017 10:22

Idag går norge till val och då passade några politiker på att dra fram SVERIGE som ett "skrämmande exmpel" !!!

Men hur kom ni fram till det?

Sverige är ju bättre än Norge i vad ni vill, utom möjligen dopade skidåkare. Vi har bättre ekonomi än ni fast ni har oljan. Vi har lägre arbetslöshet än ni. Vi har råd att ta emot fler flyktingar. Och mycket annat. 


Skicka inte hit era politiker till de platser där vi fortfarande har problem utan titta i det stora hela. 

D v s SVERIGE ÄR BÄTTRE ÄN NORGE !

Av Pink Ozzy - 11 september 2017 10:03

I Sörmland, och kanske iflera landskap, hade vi aptitrunda igår. Det var ett 50-tal företagare, gårdar, bagerier mm som ibland bjuder på sig själv och ibland bara vill sälja så mycket som möjligt till ett så högt pris som möjligt. 

Jag fick höra att det även kostar en slant för företagarna att vara med, så det sker ju inget riktigt urval av bönder mm som man skulle vilja önska. T ex fick vi uppsäka en kaningård som inte är med i Aptitrundan. Något som jag tycker är dåligt. Men jag förstår bonden som inte har råd att lägga ut pengar som han kanske inte får igen, eller som gör att det går jämt upp. 

Flera gårdar mm hade dessutom långt ifrån bara varor från den egna gården utan har köpt in diverse varor och säljer dessa dyrt. 

Nej, detta år blev vi mycket besvikna. Förra året hamnade vi på en gård som verkligen bjöd på sig själv och lät oss provsmaka. Det gjorde att vi köpte långt mer än vi hade tänkt oss. 

Så om det blir någon Aptitrunda i Sörmland nästa år får vi väl se. 


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards