Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under maj 2012

Av Pink Ozzy - 31 maj 2012 10:33

Kollade in "Min sanning" med Alexander Bard som gäst. Jag har alltid tyckt att han är en stor djävla tönt som springer omkring med skägg och kortbyxor. En tönt som gör låtar som trots allt slår i stora delar av Europa och han skrattar säkert när han går till banken också. 

Nu fick vi se en annan sida av Barden. En sida som visar både att han delvis kanske är lite tokig, men också att det trots allt finns en hel del annat bakom pannbenet. Och jag, som min vana trogen, kryper då till korset och säger att jag hade fel.

Nu kommer jag inte på rak arm på allt han sa, men han var t ex mot krig och för fred, vilket jag instämmer i. Han ville att folk få vara som de ville, vilket jag i stora delar instämmer i. Sen sa han något som jag har praktiserat själv några gånger. Han säger tack och adjö till folk han inte anser sig ha något gemensamt med och inte är deras "vän" bara för att det ska vara så. Själv har jag gjort så med både min mor och bror samt min mors man. Dessutom några till. Både i min släkt och på annat håll. Jag anser inte att folk, bara för att de är t ex släkt ska få bete sig som de vill mot mig. Jag anser INTE att blod är tjockare än vatten. Jag gillar inte alls folk som snackar skit bakom min rygg och har olika åsikter beroende på vem de pratar med.  

Så för att ta det hela ett steg längre har jag kastat ut FB-"vänner" och tagit tillbaka en del vänförfrågningar. Jag tror faktiskt Barden har rätt i det och att man mår bättre om man bara omger sig med folk man gillar och som gillar mig. D v s folk man har något gemensamt med. Därmed absolut inte sagt att jag vill ha rövslickande folk kring mig. Nej, vi får mycket gärna ha olika åsikter i vissa frågor. Det innebär ju att vi har något att prata om.

Synd att jag inte skrev upp det Alexander Bard sa och det jag tyckte var bra i det han sa. Vore rätt kul att prata med honom en kväll, även om han, vad jag tycker, står över mig i intelligens. Han får väl sänka sig så jag förstår allt han säger.

OK, en del saker höll jag inte med om alls, men det vore ju kostigt annars. Så har du inte sett programmet så kolla in det. Jag tror det finns på SVT-Play. 

Av Pink Ozzy - 29 maj 2012 11:05

Bloggade för ett tag sedan om det vansinne i de nya reglerna man satt upp hus arbetsförmedlingen. Skickade en kopia till min handläggare. Och se det hjälpte. Du har man ändrat sig och skippat regeln att träffas i en stor grupp var 14:e dag till ett möte per månad. däremellan ske de "försöka" att hålla kontakt minst en gång via telefon eller liknande. 

Bra, då spar man lite bensinpengar och ett djävligt trist möte. Denna gång var det dessutom så att en man hade badat i after shave, vilket gjorde att jag mådde pyton hela eftermiddagen och kvällen. Tänk att en del inte tänker på oss som inte tål dessa stanker.  

Av Pink Ozzy - 28 maj 2012 10:58

Nu börjar måttet bli rågad. Såg igår att Nordea har börjat med något som tydligen heter "Räntebevis". Har försökt att läsa broschyren på nätet och det hela ser ju bra ut. MEN, det står inget om att Nordea tar ut en avgift ÄVEN om det går dåligt. 

Köper jag aktier så vet jag vad jag handlar och vad det kostar. Jag betalar i regel 59:- vid köp resp. försäljning. That´s it. Men med dessa räntebevis kostar VARJE ÅR.

Risken är lika för både aktier och räntebevis, även om man från bankens sida vill ge sken av att så inte är fallet.

Sen har vi nästa Nordeaelände (vilket dock vissa andra banker också kommer att införa). Man ska sluta med pengahantering !!!!! Är det inte en bank? Nej tydligen inte. Man tar inte emot pengar för insättning, man ger inte ut pengar som sitter på dina bankkonton och man växlar inte in pengar till eller från utländsk valuta. Så nu frågar jag mig vad jag ska ha banken till?

Men man får ju säga att bankerna börjar bli smart. Man ( i detta fall Nordea ) ger ut räntebevis och överlåter riskerna till privatpersonerna. Man säger att vi kan ta ut pengar via bankomat eller via affärerna. På så sätt så överlåter man risken med pengarna på matvaruaffärer som inte har den säkerhet som krävs. Rånen kommer med all säkerhet att öka och unga kassörskor kommer att få men för livet.

Men då säger du att man kan använda Bankomaten. Jo, till viss del. Den del du har på personkonto. Andra pengar kommer du inte åt med mindre än att du har en dator och kan överföra pengar från dina sparkonton till ditt personkkonto. Problemet är att du inte kan ta ut jhur mycket du vill från din bankomat under en period av en dag ( eller om det är en vecka ). Dessutom så är Norea lite lustiga. Om du är förmånskund erhåller du ett helt gratis GULDKORT från Visa ( Whow ! ). Men hör och häpna, du kan inte gratis ta ut pengar med detta kort  på en bankomat. Nej, då kostar det ca 40:- per gång. För att få ut dina pengar "gratis" måste du skaffa dig ett blått Visakort. Då är visserligen uttagen gratis, men kortet kostar ca 280:-/år, vilket är ca 25:-/månad. Så hur du än gör så kostar det framöver att få ut dina egna pengar via bankomaterna. 

Hur är det då med utländsk valuta? Jo, Nordea anser att man ska ta med sig sina Visakort till utlandet för uttag i deras Bankomater! Men är det gratis? Nix, det kostar 40:-/ uttag. Är du där nere i 2 veckor måste du säkert göra 3 uttag vilket innebär en kostnad av minst 120:- riksdaler rakt ner i Nordeas ficka. 

Nej, skrota Nordea och andra banker som inför samma principer. 

Här några alternativa tips. 

  • Gå in på Xchange och skaffa dig ett Xchangekort. Då får du bättre kurs, inga avgifter och dessutom växla tillbaka överblivna pengar förmånligt om du har sparat ditt kvitto. 
  • För att ta ut pengar så sätter du istället in pengar på ICA så får du bättre ränta och fler uttagsställen. Visserligen kan du baara ta ut 2000:-, men över det köper du ju ändå med någon form av kontokort. 
  • Ta ut sparpengarna från Nordea och sätt in dessa på ICA så får du bättre ränta.
  • Byt bank till någon som är till för kundernas bästa. 

  •  
Av Pink Ozzy - 28 maj 2012 10:52

Senda de svenska uttagningarna har jag inte skrivit något om ESC. Jag såg alla bidrag för några veckor sedan och tyckte att det var riktig låg standard. Jag skrev redan när den svenska melodifestivalen var avklarad att Loreen skulle komma topp 5, men det var innan jag såg resten av skräpet. Efter det var jag säker på att hon skulle vinna. Och som tur gjorde hon det. Eller "tur" var det ju inte. Det var skickligt framfört och en avskalad låt utan en massa halvnakna ben. Jag gillar inte när tjejer vill skaffa sig extrapoäng genom att klä av sig när de ska sjunga. Tycker det är lågt. Men här kommer Loreen med mycket hår och kläder och dansar och sjunger skjortan av de resterande deltagarna. Äntligen något nydanande inom musiken. Grattis Loreen !

Av Pink Ozzy - 23 maj 2012 09:48

Kom inte på något bra att blogga om, så det får bli det här istället. 


Den artonåriga tjejen berättar för sin mamma att hon är gravid. Mamman blir förtvivlad och frågar:

-Vem är det jäkla svinet som har gjort detta mot dig? Jag KRÄVER att få veta!!!

Flickan tar sin telefon och ringer. Efter en halvtimma stannar en Ferrari utanför deras hem. En mycket tjusig herre kliver ur och ringer på dörren.

-Er dotter har berättat för mig om problemet. Jag kan tyvärr inte gifta mig med henne på grund av min familjesituation men jag vill ta på mig ansvaret för det som eventuellt kommmer att ske. Jag vill betala alla omkostnader och ta hand om er dotter för resten av hennes liv. Om en flicka föds, vill jag ge henne två klädesbutiker, en villa och ett strandhus, dessutom ett konto med 25 miljoner kronor. Om en pojke föds vill jag ge han två fabriker och ett konto med 45 miljoner. Om det blir tvillingar så får dom vardera 25 miljoner, dessutom en fabrik till båda. Om er dotter får missfall, vet jag inte helt vad jag skall göra... Vad tycker ni??

Fram till nu hade fadern hållit tyst. Han lägger en myndig hand på mannens axlar och säger:

-Då knullar du henne en gång till!

Av Pink Ozzy - 21 maj 2012 10:28

När man söker jobb hos Stängnäs Kommun ställs man inför ett antal frågor och val. Förutom Namn, födelsedatum, adress mm ska man även kryssa i ett av följande tre val vad det gäller kön

  • Man
  • Kvinna
  • Ospecificerat

Hur kan man blir ospecad? Vet man inte om man är man eller kvinna eller tillhör man det fåtal som, precis som sydafrikanen/skan Caspar tillhör båda könen?


Av Pink Ozzy - 21 maj 2012 09:58

Såg finalen i Champions league mellan Bayern München och Chelsea för några dagar sedan. Bayern som hamnade i finalen efter att ha spelat bra fotboll och Chelsea som bl a slog ut Barcelona via ett djävla fegspel. Bayern spelade vidare med sin framåtfotboll medans Chelsea packade ihop sig i försvaret som en djävla köttmur. En fotboll som spelades i Italein på 70-talet. 

Visst kan man tycka att fotboll går ut på att göra flest mål, men det är ju löjligt att ställa 11 spelare i straffområdet under stora delar av matchen och låta de andra spela boll.

Denna skitfotboll sprider sig sedan vidare som en löpeld till de yngre spelarna som istället borde lära sig spela offensiv fotboll som är en fröjd för ögat.

Dagen innan matchen såg jag en kickboxningsmatch mellan en tysk och en fransman. Matchen utkämpades i Tyskland och gällde en VM-titel. Fransmannen var klart bättre men tysken fick segern. Varken tysken eller fransmannen fattade någonting. Tysken skämdes och publiken ( tyskarna ) buade ut domarna.

Tänk om engelsmännen själva skulle bua ut Chelsea. Det vore väl nå´t.

För inte skulle de få ta hem bucklan. Nej, lås in den och låt titeln vara vakant i år. Chelsea är inga värdiga vinnare.  

Av Pink Ozzy - 21 maj 2012 09:37

Efter att i många år legat i topp vad det gäller A-kasseersättning har Sverige nu rasat på listan. Ersättningen har inte ändrats på 10 år! Hur mycket har den arbetande befolkningen fått i höjda ersättningar och fler jobbskatteavdrag under samma tid? Enligt mina högst personliga beräkningar mellan 10 och 20% ! Om det räcker. Dessutom har pensionärerna fått ett betydligt sämre utfall än den arbetande befolkningen. Lägger du därtill lägre fastighetsskatt mm så ser man rätt snart på vilken häst Alliansen satsar.

På minussidan för den ofrivillig arbetslöse ska också läggas att många banker nu blir pengalösa och att man behöver köpa ett kort ( t ex Visa hos Nordea ) för 244:-/år vilket blir drygt 20:-/mån för att få ut sina egna pengar via Bankomaten. Sedan har man nu infört att man tvingas besöka Arbetsförmedlingen 2 gånger per månad för ett gruppmöte på ca 30 minuter. Detta kostar, om man har bil och 2 mil till Af ca 240:-/mån. Du måste även ha ett internetabonnemang för att kunna söka jobb. Har du det inte måste du dagligen åka in till Af. Ett abonnemang ligger på ca 200:-/mån. Så bara dessa 3 kostnader ligger på nästan 500:-/månad som INTE är avdragsgilla.

Nu tror väl vän av ordning och arbete att jag ligger där i solen och rullar med tummarna. Men NEJ, det gör jag inte. Jag har nästan sökt 300 arbeten och därtill dragit på mig magkatarr. Jag måste dagligen äta tabletter för att klara att vara hemma. Tabletter där högkostnadsskyddet nu har höjts. Dessutom har högkostnadsskyddet höjts hos farbror doktor, vilket ytterligare ökar den arbetslöses börda.

Under 10 år har den arbetslöses kostnader i form av prishöjningar, skattehöjningar och höjningar av avgifter ( dolda skatter ) ökat med minst 2000:-. Betänk att du får ca 10.000:- / mån om du har maxersättning efter 200 dagars arbetslöshet! Betänk att vi inte VILL vara arbetslösa. Det är bara så att det INTE FINNS arbeten till alla.

Ska vi då straffas för detta av en s k Allians som säger att de kör med ”arbetslinjen” i s f ”den MÄNSKLIGA LINJEN?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards