Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Alliansen vill svälta ut de arbetslösa

Av Pink Ozzy - 21 maj 2012 09:37

Efter att i många år legat i topp vad det gäller A-kasseersättning har Sverige nu rasat på listan. Ersättningen har inte ändrats på 10 år! Hur mycket har den arbetande befolkningen fått i höjda ersättningar och fler jobbskatteavdrag under samma tid? Enligt mina högst personliga beräkningar mellan 10 och 20% ! Om det räcker. Dessutom har pensionärerna fått ett betydligt sämre utfall än den arbetande befolkningen. Lägger du därtill lägre fastighetsskatt mm så ser man rätt snart på vilken häst Alliansen satsar.

På minussidan för den ofrivillig arbetslöse ska också läggas att många banker nu blir pengalösa och att man behöver köpa ett kort ( t ex Visa hos Nordea ) för 244:-/år vilket blir drygt 20:-/mån för att få ut sina egna pengar via Bankomaten. Sedan har man nu infört att man tvingas besöka Arbetsförmedlingen 2 gånger per månad för ett gruppmöte på ca 30 minuter. Detta kostar, om man har bil och 2 mil till Af ca 240:-/mån. Du måste även ha ett internetabonnemang för att kunna söka jobb. Har du det inte måste du dagligen åka in till Af. Ett abonnemang ligger på ca 200:-/mån. Så bara dessa 3 kostnader ligger på nästan 500:-/månad som INTE är avdragsgilla.

Nu tror väl vän av ordning och arbete att jag ligger där i solen och rullar med tummarna. Men NEJ, det gör jag inte. Jag har nästan sökt 300 arbeten och därtill dragit på mig magkatarr. Jag måste dagligen äta tabletter för att klara att vara hemma. Tabletter där högkostnadsskyddet nu har höjts. Dessutom har högkostnadsskyddet höjts hos farbror doktor, vilket ytterligare ökar den arbetslöses börda.

Under 10 år har den arbetslöses kostnader i form av prishöjningar, skattehöjningar och höjningar av avgifter ( dolda skatter ) ökat med minst 2000:-. Betänk att du får ca 10.000:- / mån om du har maxersättning efter 200 dagars arbetslöshet! Betänk att vi inte VILL vara arbetslösa. Det är bara så att det INTE FINNS arbeten till alla.

Ska vi då straffas för detta av en s k Allians som säger att de kör med ”arbetslinjen” i s f ”den MÄNSKLIGA LINJEN?

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

21 maj 2012 20:43

För en gångs skull (?) håller jag med dig i vad du skriver. Har man varit arbetslös i 5 år -- som jag innan jag nu tack vare bidrag till företaget är lovad ETT år, sedan får vi se -- har ju lönen/A-kassan i realiteten MINSKAT eftersom ersättningen varit densamma. Samtidigt som kostnader för mat, bensin, el, telefon.... ökat

Men det är ju bara nuvarande regerings sätt att belöna de som arbetar. Att det sedan inte finns arbeten kan ju inte regeringen "hjälpa"... Att man inte jobbar -- som du då -- beror ju enbart på din egen slöhet och ovilja att göra ett ärligt handtag. Att du istället vill parasitera på dem som HAR ett arbete.

Hoppas verkligen att du förstår ironin i de senaste raderna och inte för ett ögonblick verkligen tycker så!!

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

23 maj 2012 09:26

Å jo, du har hållit med mig betydligt fler gånger. Dessutom har vi ofta mötts på halva vägen. Det tyder på öppna sinnen och fria tankar och att vi tänker själva. Finns ju bloggar där varje ord är hugget i sten och där de som håller med älskas och de som är ifrågasättande anses vara idioter.
Och jo, jag förstod ironin. Jag tror att vi tänker ganska lika, även o vi får hjälpa varann på traven ibland.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 14:37

Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards