Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under september 2013

Av Pink Ozzy - 28 september 2013 11:08

Jag har och kommer ännu mer att begränsa mitt tittande av dokusåpor och liknande. Den enda "såpan" som inte kränker andra och där färdighet ställs i första rummet är ju körslaget. Men inte heller det tittar jag på. OK, kändishoppet är ju lite kul. Även de förnedrar inga andra än sig själva. Så det kan de ju hålla på med. Idol är väl OK för de yngre. Själv tittar jag bara första veckan och någon av de allra sista

Men allt annat skit.

Några exempel:

"Alla tiders hits" - Ett program där diverse artister gör bra låtar dåliga. Slutade titta efter första programmet.

"Nya ensamma mammor söker" - Har aldrig tittat på det. Tror mig veta vad det handlar om i varje fall.

"American idol" - Men faaaan. Räcker det inte med svenska idol?

"Kockarnas kamp" - Såg första omgången. Engagerade mig föga. Enda fördelen var väl även där att de inte snackade skit om varann.

"Bonde söker fru" - Men har inte tittarna tröttnat på eländet än?

"Halv åtta hos mig" - Jodå, det var väl skapligt i början. Men numera orkar jag bara inte med ytterligare varianter på oxfilé

"Lyxfällan" - Hur fan är man funtat i huvudet när man först beter sig som en idiot och sen vill att TV3 ska rätta till det hela?

"Big Brother" - Går den än förresten? Kanske inte. Hur som helst förstår jag inte folk som tycker att det är kul att kolla på folk som sitter i ett hus och beter sig mer eller mindre som apor.

"Svenska Hollywoodfruar" - Ja ska man skratta eller gråta. Frugan kollar och jag läser något. Men det gör att jag inte kan undgå att höra denna "människa" Gunilla Persson hela tiden. Vem fan tror hon att hon är? Parodi-TV


Sen har vi alla dessa poliser, brandmän och gränsbevakare i diverse länder som "ska" följas i diverse kanaler.

Att folk bara orkar? Både de som är med och tror att de ska bli stjärnor och de som tittar. Såg förresten för ett bra tag sedan "farmen". Där sprang det omkring en tönt i hatt och trodde att han var något. Kommer inte ihåg hans namn. Men jag kollade upp honom på Facebook. Då hade han som yrke angivit "TV-personlighet". Säger inte det det mesta om dessa F-kändissar som tror att de är stora stjärnor bara för att de varit med i någon fånig såpa?

Nej, fram för mer BRA TV. Var är alla bra svenska serier som fanns fram till 90-talet? Borta. Borta till "förmån" för dokusåpor. Sorgligt.



TV
Av Pink Ozzy - 28 september 2013 10:53

Det blev brått i veckan. Fick snabbt ta in pelargoner, fucsior, olivträd, fikontröd, eukalyptusträd och mycket annat.

Squash, gurkor, vildvin och andra mycket frostkänsliga växter  har lagt ihop sina blad och talat om för mig att det nu "bara" återstår att gräva alla land som ska höstgrävas.

Men redan nu planerar jag lite inför nästa vår. Risken är dock att nästa sommar blir regnig. För inte kan vi väl få 2 så fantastiska somrar som denna. Men vi kanske är lite bortskämda här på  den östra sidan av Sverige. Nackdelen detta år är dock avsaknaden av svamp. Själv har jag inte ens gått ut. Men de som har gått till sina ”säkra platser” har också blivit besvikna. Ska man ha svamp får man väl åka västerut. Men å andra sidan har vi kvar en hel del från förra året, så det får väl vara i år.

Men som sagt så ska det grävas. Den gamla jorden ska blandas med jorden ur alla krukor där jag i sommar haft blommor, paprika, tomater mm. Till det lägger jag också kompostjorden. Så det är ett par timmars arbete och en, därefter värkande rygg.

Visst, det vore betydligt enklare att sitta i en lägenhet, och den dagen kommer så småningom. Men fram till dess får jag väl ta några dagars smärta för att uppleva en trevlig trädgård i s f en liten balkong eller liknande. Sen är det ju också så att en del inte vill ha trädgård och därför bor i lägenhet. Inget ont om dom. De har säkert andra intressen istället.

Äppelskörden blev dålig i år. Sen sämsta på säkert 20 år. Men istället blev andra växter större och finare. Så det jämnar väl ut sig.

Har provat en del nya grönsaker i år med växlande resultat. Jordloppor är ju ett gissel som älskar en del växter mer än andra. Även kålfjärilen skulle jag klara mig utan. Men jag har trots det fått mycket fin grönkål i år.

Det som retar mig är att någon smugit sig in en natt i somras och stulit en hel skörd med bondbönor. Verkar som en del människor har det enormt fattigt….

Nåja, nu är det bara 4 månader kvar innan jag börjar med förkultiveringen inför nästa sommar.

Vad ska jag sätta nästa år?

Av Pink Ozzy - 24 september 2013 18:49

P g a en del händelser på Facebook har jag tagit ett av mina , troligen, bästa beslut.


JAG HAR GÅTT UR FACEBOOK!


JAG HAR SLÄCKT NER WHATSAPP


Och inte nog med det.

Jag ska ta bort alla bloggar som jag inte gillar från mina favoriter.


Jag orkar inte bli arg på en del idioter som skriver idiotiska saker på nätet utan ska koncentrera mig på de bloggar jag gillar.

Därför blir t ex Gammelsmurfen och Gubbfan lär inte bli av med mig på ett tag. Däremot kommer jag inte att läsa en del andra. Inte heller kommer jag att ta bort dig som tidigare hette Anna. Du kommer alltid att läsas av mig, även om det gör int i själen ibland.

Men jag tror att beslutet är rätt. Jag orkar inte bry mig och bli förbannad på folk för att de skriver idiotiska saker på Facebook. En den familjeangelägenheter kan de faktiskt sköta inom hemmet fyra väggar och behöver inte dras inför alla i hopp om att få medhåll från andra.


Nej, bort, bort med allt som stör min själ och in med positiv energi.


Sen är det klart. Jag kan ju inte sluta att skriva av mig på den här bloggen minst en gång per vecka....hoppas jag.


Av Pink Ozzy - 22 september 2013 09:41

Ibland funderar jag varför ALLT är farligt. Nåja, inte allt samtidigt. Men från tid till annan så är det en det ena en det andra som är farligt.

För många år sedan var det de sega sockerbitarna (vitt skumgodis) som var farligt. Sen var det så att vi skulle äta 6-8 brödskivor om dagen. Ägg var jättefarliga ett tag.  För att inte tala om fett, ända tills de kom på att transfetter inte var samma sak som t ex fettet i olivolja. Sen började man med LCHF i tron att det skulle vara OK. Själv var det för övrigt den enda bantningsmetoden jag nånsin provat.

Fisk skulle man först äta, och sen inte äta. Strömming vandrade från hälsosamt till hälsofarligt. Nu är vi tillbaka till OK, men ät sällan.

Nu har man sedan några år inriktat sig på klimatet. En grupp säger att vi är på väg till en istid, en annan att vi är på väg att bli ett nytt Afrika och en tredje säger att inget speciellt händer.

Utöver allt som är farligt så har vi alla dessa dieter. 5:2, ISO, hamburgare, grapefrukt, LCHF och allt vad de heter. Sen visar det sig att alla är lika farliga och avvisas efter ett tag.

Allt är med andra ord farligt under en viss period.  Sen kommer nya rön och nya smartskallar som vet bättre.

Äsch, ät normalt och rör på dig. Sen lever du och därefter dör du. Inte  mycket att göra åt tror jag. För precis när du ska dö kommer det nya rön att du nog inte skulle dött om du bara gett fan i att blogga…..

Av Pink Ozzy - 21 september 2013 10:32

Egentligen vill jag inte skriva det här och egentligen vill jag inte skriva överhuvudtaget idag. Men jag försöker.

Orsaken är detta djävla Facebook ( som jag för övrigt funderar på att gå ur ). En av mina mågar går där ut och försöker skaffa sig sympatier MOT sin egen fru. Han säger sig vantrivas i det hus han bor i och även på vår trevliga ort. Det gör att han skriver saker som får mig att gå i taket. Ja, inte att han vantrivs i huset och placeringen i sig, utan att han tjatar och tjatar så att min dotter till slut kanske ger efter.

Inte så att jag missunnar henne eller honom att på på annat håll. Nej, det är bara sättet han gör det på. Måttet rågades när han för några dagar sedan skrev att han kände sig lurad av henne och att hon för ca 8 år sedan hade lovat henne att flytta till annan ort. På den orten har han sin mamma och några få vänner. Men jobb, som förutsätter en flytt, har han inte sökt. Tvärtom så jobbar han längre och längre bort åt ANDRA hållet.

Eller är han ute efter att bo som sina föräldrar, som säger sig vara gifta. Lite konstigt när den ene bor ca 20-30 mil från den andre och de träffas bara ibland. Särbo kan man ju vara om man träffas, men det känns lite konstigt att starta ett särboförhållande efter många års äktenskap och stora barn.

Men personligen anser jag att han är ganska omogen i en del frågor. Andra saker är han djävligt duktig på. Han snickrar t ex fantastiskt bra fast det inte är hans yrke. Han sköter även sitt jobb bra.

Så jag kan ju inte klaga på just detta.

Men det är detta djävla drömmande om hus med stor tomt och närmare sina få vänner. O s v.

Nu har jag bjudit in dom i dag för att diskutera detta. Får se vad som kommer ut av det.

Men som sagt. Jag har inget emot att dom flyttar där BÅDA vill bo. Men jag hatar detta tjatande.

Jo en sak till. I konversationen på Fb lade sig han syster plötsligt i och ansåg att man visst ska förverkliga sina drömmar. Det är ju perfekt att en ensamstående kvinna med barn kan uttala sig i fråga. Var det kanske hennes dröm att skaffa barn och sedan flytta isär.

Så, nu förstår du att jag är lite nedslagen idag.

Av Pink Ozzy - 16 september 2013 09:18

Hur är det nu med det "vita giftet", salt? Är det farligt eller inte. Flera olika studier visar nu att salt i lagom mängd inte är farligt, utom tvärtom är nyttig. Det visar sig att de som äter salt lever längre, har lägre risk för stroke mm än de som avhåller sig från salt. Vi pratar inte heller månader, utan enligt undersökningar ska de leva flera år längre.

Varför då detta ståhej om saltet? Jo, det finns E535 och E536 i många saltförpackningar. Anledningen är den att salt klumpar sig och att dessa E-nummer förhindrar detta.

Och vad är då dessa två små E-nummer?

E 535 - Natriumferrocyanid

E 536 - Kaliumferrocyanid


Bägge innehåller således cyanid. Då läser jag detta om cyanid:


Hälsoeffekter:
Cyanid i ren form är väldigt giftiga. Men i detta fall är järnet (ferro-) bundet så starkt till cyaniden att ämnet är ofarligt i de mängder som det används i. Natriumferrocyanidens ADI är 0,025 mg/kg kroppsvikt. Det innebär att man kan äta 0,025mg/kg multiplicerat med sin kroppsvikt av Natriumferrocyanid varje dag utan att drabbas av hälsomässiga effekter.  Detta motsvarar drygt 75 gram Natriumferrocyanidinnehållande salt varje dag. Sådana mängder är mycket ovanligt att man får i sig.

Gräver man lite mer så visar det sig att det t o m är så att det finns cyanid i vatten. Gränsvärdet är 50 ( myg/l CN). Med andra ord en ytterst liten mängd. Även i vinframställning med kärnfrukter hamnar cyanid i denna ädla dryck.

På en annan site hittar jag följande information:

Linfrö innehåller så kallade cyanogena glykosider, vilka kan frisätta cyanid. Höga doser cyanid kan ge andnöd, förlamning, medvetslöshet och i värsta fall leda till döden.

Vården bör därför inte rekommendera linfrön till barn vid förstoppning, särskilt inte krossade frön. Krossade eller malda linfrön innehåller mer cyanid än hela frön. Att äta bröd som innehåller linfrön är däremot inte farligt för barn. När linfrön utsätts för hög värme, som vid brödbak, försvinner cyaniden. Inte heller müsli med linfrö är farligt för barn eftersom mängden linfrö i är så liten.


Så med andra ord ÄR inte cyanid farlig. Men har man då tänkt hela vägen? Det tydligen så att just E535 och 536 endast får användas i salt. Något som bevisligen används i stora mängder i t e x färdigmat. Om jag nu samtidigt tar mig ett glas vin till ( den för övrigt vidriga ) färdigmaten och till frukost har ätit linfrö och uppe på det äter något annat som kan innehåller Cyanid.

Vad blir då det totala dagsintaget? Vad jag menar är att det kanske är så att kroppen tål en viss mängd Cyanid, men att saltet kanske är droppen som får glaset att rinna över. Vi har ju även något som kallas "kemisk process", vilket ju kan innebära att Cyanid TILLSAMMANS med något annat ämne kan bli farlig.

Ja, jag vet inte, utan vill bara visa på vilka brister det finns i vår kunskap om mat och dess innehåll.



Av Pink Ozzy - 7 september 2013 10:00

Nu har Obama varit i Sverige. Vad har detta inneburit för de fattiga, för flyktingar, för skolan, för vård och omsorg, för pensionärer m fl?

INTE ETT SKIT !

Jo, förresten. Det har ju det.

Besöket innebär att Obama har med sig ca 6-700 personer i form av agenter, kockar, politiska rådgivare, läkare m fl. Dessutom tillkommer kostnaden för att driva ett jätteplan, ca 8 helikoptrar, mängder av svarta bilar, ca 4-500 svenska poliser, svenska polisbilar, avstängda gator, avstängda luftrum samt en hel drös rövslickande svenska politiker och annat löst folk.

Här pratar vi inte om 100-lappar  hit eller dit i valfläsk till pensionärer. Nej, här pratar vi miljoner och åter miljoner. Utan att ha räknat med allt i detalj skulle det inte förvåna mig om hela spektaklet gick på över 50 miljoner.

OK, jag förstår om du anser att 5-10 kronor från varenda svensk för ett litet besök från en president inte gör så mycket. Men lägg därtill alla andra besök till svenska politiker eller resor som politiker gör till andra länder samt alla kungens besök här eller utomlands. Då talar vi inte om en 5:a hit eller dit, utan då springer det snart iväg till 1000-lappar på årsbasis.

Det är pengar som skulle behövas mer till skola, vård och omsorg. D v s till elever, pensionärer, de sjuka och liknande. Men nej då. De svenska politikerna vill ju få en fjäder i hatten och skaka en svettig amerikansk hand.

Sen går man ut och säger att det var lyckade ”förhandlingar”. Vilka förhandlingar? Obama skiter fullständigt i vad Reinfeldt har att säga. Vad bryr han sig om 9 miljoner när det finns si sådär 6-7 miljarder till på det här lilla klotet? Enda Obama vill ha är ytterligare en liten bricka i det stora spelet. Och nu har Reinfeldt visat att Sverige inte ska vara neutralt längre, utan att han vill att vi ska gå i USA:s ledband.

Allt detta får vi för 5-10:- kronor/invånare.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards