Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under maj 2016

Av Pink Ozzy - 31 maj 2016 19:15

Sitter här. Sjukskriven bl a för depression. Inte första och troligen inte sista gången heller.
Vems fel är det då?
Delvis mitt eftersom jag alltid går in med 110%. Inte så smart, jag vet, men jag är sån.
Denna gång beror det dock också på min arbetsplats och de regler och lagar som följer därmed. De flesta har jag inga problem att följa. Andra är lite svårare och man får tygla sig. Men sen finns det några som är skitjobbigt att följa. Ja, jag vet inte ens OM det finns styrdokument som reglerar det, men vår rektor tillika min chef säger så. Inget ont om honom förresten. Tycker att han i det stora hela gör ett bra jobb.
Men så är det denna regel. Enligt min chef finns det regler som förbjuder personal som är det satta för att äta pedagogisk, att säga till barn att de ska hålla sked/gaffel på rätt sätt!
Nej då går barnet hem och klagar och det blir mejl till rektorn och sen får man höra att man inte får säga så. Varför i all världen ska vi då äta pedagogik?
Jag fick dessutom höra att man inte får tvinga barn att äta upp det dom själva har tagit. Nåja, tvinga gör vi inte, men vi uppmanar barnen att äta upp. Det slängs ändå 40-50 kg mat om dagen. Bara på vår skola. Vad blir det i hela Sverige?
Nej, det blev droppen som fick bägaren att rinna över. Det bara svartnade, minnet försvann, glädjen försvann. Ja allt som man måste ha på en skola försvann och nu har jag suttit hemma hela dan och funderat och funderat. Vi får väl se om det blir en fortsättning. ......

Av Pink Ozzy - 21 maj 2016 10:43

Ibland räcker det. Ibland måste man säga att nu är det nog. Ibland måste man bara tala om när någon passerar gränsen.
Och det var just det som hände.
Under torsdagen stal en kille två tillbringare som vi fyller på hela tiden så ungarna får vatten i sig under dagen. Det rör sig under en dag om 2-3 diskmaskiner med glas. Denna idé kom jag på för något år sedan och uppskattas mycket.
Men så i torsdags försvann först den ena och sedan över den andra tillbringare. Så jag stängde cafeterian och skrev till alla lärare varför och även att jag inte kommer att stå där under fredagen. Tyvärr så ställde sig min arbetskamrat där ensam hela dan, dock utan att dela ut något vatten. Men hon är lite feg, vilket dock inte gör saken bättre. Men det är hennes beslut.
Nu är det dock bara 2,5 veckor kvar till det förlösande sommarlovet och en låååång välförtjänt ledighet.
Sedan vet jag inte hur det blir. Förhandlingar pågår och vi får väl se om jag får som jag vill eller om jag helt enkelt skiter i det och stannar hemma. Visst är pengen A-kassan lägre, men istället slipper jag en hel del tjafs. Man blir ju inte precis yngre och att jobba med ungar hela dan kräver en hel del.
Dessutom har vi under en längre tid varit utan ledare vilket har gjort att verksamheten gått lite på halvfart. Många pedagoger ser sig även om efter arbeten utanför kommungränsen eftersom betalning och andra villkor kan vara bättre där.
Så vi får väl se vad som sker framöver. Men att arbeta på en skola där barn som inte sköter sig inte kan straffas utan att arga mejl kommer från föräldrar tär på psyket. Fick tag ex ett mycket argt mejl från en mamma som ansåg att det inte var min rätt att tillrättavisa hur ett barn håller sin gaffel/sked. Känns som om det räcker. Tar inte skolan tillbaka sina gränser NU så kan vi snart alla gå hem, eftersom skolan då blir ett tillhåll för ungar som snart blir smågangsters utan att hemmet bryr sig och utan att pedagoger har någon som helst rättighet. En mörk och dyster framtid kanske väntar runt hörnet.........

Av Pink Ozzy - 15 maj 2016 10:21

Tidigare år skrev jag nog mer om ESC än i år. Det beror dock till stor del på att jag är mätt på blinkande laserljus, eviga snabba bildväxlingar och framförallt skitlåtar. En schlager ska ju som namnet säger slå. Det var det endast ett litet fåtal kan skryta med. Bl a vår Frans.
Men varför gick det som det gick?
Jo, jag tror att Frans förlorade på att han mumlade fram delar av låten. Det var totalt omöjligt att höra vad han sa ibland. Sen var det ju så att en viss Måns vann förra året och den låten var ju lite starkare. Femma är dock mycket bra. Australien var mycket bra, liksom t ex Ryssland. Varför vann inte dom då?
Jag tror att många tycker att Australien inte hör hemma i ESC så dom tappar röster på det. Ryssland hade en mycket häftig show, MEN, Ryssland har krigat med Ukraina i flera år och nu ställer Ukraina upp med en delvis politisk låt. Såklart alla då stödjer Ukraina. Så länge Putin styr och Ryssland förblir just Ryssland tror jag inte de vinner mer. Här funkar inte dopning. Nåja, möjligen en viss pengadopning.

Av Pink Ozzy - 15 maj 2016 10:09

Igår gjorde Zlatan sin sista ligamatch på hemmaplan för PSG. Och hur han gjorde det. Målrekordet som PSG's meste målgörare under en säsong genom tiderna låg inom räckhåll och redan i början av matchen bröstade han in tangeringen. Sen sköt han ett antal gånger mot en vilt sprattlande Nantesmålvakt innan han gjorde rekordmålet i minut 89. Det var nästan som om han stod för hela regin själv och hade bestämt att målet skulle göras just då.
Nu går han till en annan klubb efter att ha gjort dryga 150 mål för PSG. Frågan är vart och frågan är om han kan orka att träna som han gjort genom åren. Kroppen tar stryk efter så många år av träning och tävling. Det ryktas om Bayern München, men det kommer inte att hända. Klubbkulturen i Bayern tillåter inte att en Zlatan kommer och dirigerar. Där gör man som klubben vill. Arsenal säger en del, men jag tycker det börjar se OK ut med deras inköp. Nej, jag tror att Manchester United skulle passa just nu. De har flera dåliga säsonger bakom sig utan någon riktig fixstjärna. Rooney är långt ifrån vad han en gång var. Visserligen behövs fler än en snart 35-årig Zlatan, men det har i s f Manchester United råd med. Men om det nu inte skulle bli Manchester? Ja han kan ju alltid ansluta sig till den grupp äldre oldboys och spela over there.

Av Pink Ozzy - 6 maj 2016 16:30

Mona Sahlin måste väl vara genom tidernas klantigaste politiker. Det är Toblerone, timeout, falska underskrifter och gud vet vad. Vi får väl hoppas att sossarna nu ber henne fara....
Men några millennieskiftet i fallskärm lär det väl bli. Tyvärr.

Av Pink Ozzy - 6 maj 2016 16:28

Solen skiner och det är sommar ute. DÅ börjar hockey-VM. Med det är ju en sak vi snart vant oss med. Det som är mer ovant är att nästan 30 spelare tackat nej till landslagsspelare.
Innebär ju att det först finns ett stort antal spelare som inte är tillgängliga eftersom de fortfarande spelar i t ex NHL. Bara med dom kan man få ihop ett lag. Sen har vi de ca 30 som tackat nej som i praktiken också är ett lag. Så de som spelar är egentligen ett rent C-lag.
Å andra sidan har de flesta länder spelare i t ex NHL. Däremot kanske inte 30 som inte har lust. Men att de flesta spelar med max ett B-lag står ju klart. Förr kallades det svenska B-lag för Vikingarna och fick knappast den mediala uppmärksamhet som dagens devalverade Tre kronor.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards