Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under januari 2012

Av Pink Ozzy - 31 januari 2012 12:49

Vi är några som till och från diskuterar ordet NORMAL utan att egentligen komma det hela mycket närmare. Fråga du gemene man/kvinna på gatan så säger de flesta att just det vi ( i Sverige ) gör är normalt. Men är det så enkelt?

Jag har någon gång läst att om 2/3-delar gör samma sak, eller har samma åsikt så är det jsut NORMALT.

MEN, det beror ju på vilket urval du gör.

Du ska få några exempel som jag grubblar lite på.

Läser just att en kvinna i Afghanistan har mördats av sin man och hans mor. Anledningen var att hon födde deras 3:e dotter, vilket mannen inte accepterade. Troligen kommer han också undan med det eftersom han tillhör den lokala milisen. Är detta normalt? Nej säger du. Ja, säger nog de flesta män i Afghanistan.  Nej, säger vi i väst medan nog en hel del islamister accepterar det. 

Nästa exempel är Ryan Air, som för mig är ett företag som jag aldrig kommer att flyga med igen. Man siter i ca 60% av ARN ( allmänna reklamationsnämden ) tillrättavisningar. SAS har i sammanhanget 0%. Att Ryan Air skiter i ARN anser vi i Sverige oacceptabelt, medan Ryan Air anser det hela helt OK och anser sig stå över svenska ARN. Vad är NORMALT i sammanhanget? Ryan Airs beteenden eller ARN ( säg svenska folkets )? 

I Kina, som har 1 miljard invånare är det helt OK att äta hund, vilket inte vi svenskar och vi västerlänningar anser vara normalt. Men om vi återgår till de 2/3-delar så är det väl vi i väst som inte är normala. Eller?

I Indien anser man det vara helt normalt att INTE äta kor. Det anser dock vi svenskar samt de flesta västerlänningar ( minus vegeterianer, vegan och troende till vissa samfund ). Är det fortfarande vi västerlänningar som är normala? Äta kor? Vari ligger då skillnanden i ko eller hund?

Många anser att homosexualitet är NORMALT. Men det är ju bara ca 10% som sägs vara normalt. Vi i Sverige har ju t o m skaffat en diskrimineringsombudsman som ska plädera om att homosexualitet ÄR NORMALT och i s f faller ju min 2/3dels-teori. Helt plötsligt anser vi i Sverige att det räcker med 10%.

Så om vi sammanfatttar det hela så bär ju 10% räcka för att något är normalt. Vilket i sin tur borde innebära att allt är NORMALT. Det beror ju bara på vilka du tillfrågar och/eller tar med i urvalet. 

Så kan du ge mig det korrekta svaret över vad som är normalt så vore det intressant att höra din åsikt.


OBS! Jag tar med ovanstående INTE ställning till någotdera, utan räknar bara upp ett antal exempel ur verkligheten! 

Av Pink Ozzy - 29 januari 2012 10:02

Såg på TV-programmet "Tunnelbanan" på kanal 5 och i DN att det finns 4500 kameror i tunnelbanenätet. Nu skriker väl "vän av ordning" och tycker att det är övervakning av den enskilde och bla bla och bla bal. 

Själv tycker jag att det verkar enormt bra att de finns och har nog räddat mängder av liv. Nu har inte jag åkt tunnelbana på en massa år, men skulle inte på något sätt rygga tillbaka bara för att de kan se mig. Jag har inget att dölja. Skulle jagåka i tunneln så har jag en startstation och en ändstation och inget att dölja. Däremot är jag tacksam att någon vakar över mig och min omgivning. D v s kameror som kan skicka ordningsvakter ( se föregående inlägg ) till min undsättning om så skulle behövas.  

Tänk också på att dessa kameror inte bara ser dig eller buset. De ser också om du t ex skulle få hjärtproblem och falla omkull.

Nej, fram för fler kameror. Jag har rent mjöl i påsen.  

Av Pink Ozzy - 29 januari 2012 09:49

Jag bodde under ett tag på 70-talet i Stockholm och åkte mycket tunnelbana. Jag såg det aldrig som ett problem. De få fyllon som satte sig var i allmänhet vänliga om man behandlade dom som folk. Andra droger fanns också, men i ringa märkbar omfattning. Ordningsvakter fanns inte vad jag kommer ihåg, dock såg man någon enstaka gång ett par poliser stå och hänga. 

Nu  tittade jag dock på ett program om dagens tunnelbana på Feman. Ja, du ser rätt, nu är det inne att göra dokufilmer om tunnelbanan. Man har ju avhandlat rika kärringar i olika delar av världen och Big Brother och andra liknande program börjar väl bli enformiga för den unga publiken. Dessutom har man ju varit i Ullared några gånger såväl som vid Böda strand. 

OK, så nu är det tunnelbanan.

Själv har jag inte åkt tunneln på kanske 30-35 år och visste inte ens att det fanns röda personer som var ordningsvakter. Hade visserligen hört och läst någon gång om något övergrepp från deras sida, men inte mer. 

Men nu fick man följa dom på nära håll. Efter programmet så drar jag några slutsatser:

  • Tunneln är inte var den var på 70-talet.
  • Fylla och droger har spritt sig enormt.
  • Jag förstår att ordningsvakter ibland tar i lite för mycket. 

Jag vill återkomma lite till den sista punkten. Tänk dig själv att hela tiden få höra att man är en idiot i röda kläder, att man ska få stryk mm. Tänk att hela tiden få tillrättavisa samma aggresiva personer och hela tiden med risk att själv få en smäll eller en kniv i sig. Det är ju en av världens farligaste arbeten. Sjlv skulle jag aldrig utsätta mig för den risken de dagligen utsätter sig för. 

Dessutom tror jag att övervåld från deras sida är rent skitsnack. Gör man som de ber en om så händer nog ingenting. Men börjar man käfta och bråka så får man väl för fan stå sitt kast. Då ska man väl inte springa till snuten och lämna in en anmälan.

Nej, tack för att dessa ordningsvakter gör livet lite drägligare för de vanliga resenärerna.



Av Pink Ozzy - 27 januari 2012 11:48

Letade efter bl a Laleh på Youtube, men hamnade ganska snart på dom här sjuka filmerna:




Av Pink Ozzy - 27 januari 2012 09:23

Dessa dagar har man minnesdagar för förintelsen under andra världskriget - EFTER 65 ÅR !

När ska vi slippa påminnas om denna tid?  Jag har själv besökt Auschwitz för några år sedan, vilket var en ruggig upplevelse som för alltid kommer att finnas i mina tankar. Så jag tillhör INTE dom som säger att detta inte inträffat. Det jag reagerar emot är att vi ideligen ska påminnas om just judarnas död. För det första så dog även ryssar, polacker, tjecker, homosexuella, romer, kriminella, politisk "inkorrekta" och många andra under förintelsen. Men det är alltid judarna som ska framhävas. 

Sedan andra världskriget har vi bl a haft grymma diktatorer i Uganda, Etiopien, Iran, Irak, Libyen, Liberia, Haiti, Burma och många, många andra länder, där många oskyldiga människor dött en grym död. Dessutom har vi under de senaste 65 åren råkat ut för jordbävningar, tsunamin, torka, skyfall, översvämningar, krig mm i ett oändligt antal med oändligt många döda som följd. 

Men vad ska man komma ihåg? Jo, judarnas förintelse. Varför? Jo, judarna är en rik och mäktig maktfaktor i vår värld. Inte bara det faktum att Israel ligger strategiskt till utan också för att judarna sitter på mycket pengar i många företag. 


Vad jag därmed vill säga är att visst, släng en tanke åt något som hände för 65 år sedan, men tänk också på tiden mellan 1945 och 2012 och fundera på hur många miljoner människor som dött p g a svält, miljökatastrofer, naturkatstrofer, krig och diktatorers lynnen.  


Lite statistik och några exempel på antalet döda i olika sammanhang EFTER 1945:


1950 - 1953 Koreakriget 2,5 miljoner

1955 -1975 Vietnamnkriget  4-5 miljoner civila döda + 1,2 miljoner stridande

1976 Jordbävningen i Tangshan i Kina. Officiellt 250.000 döda. Inofficiellt över 700.000

1988 Irak 120.000 kurder mördats av regimen 

1993-1999 ( ca.datum)  Kongo 5.000.000 döda i inbördes- och klankrig.

2004 Tsunami utanför Thailand 300.000. 

2005 Orkanen Katrina 1.800

2005 Jordbävning i Kasmir 85.000

2010 Jorbävning Haitit 100.000

2011 över 30.000 barn dög av svält i Etiopien på 3 månader

Bara ovanstående snabba uppräkning innbär ca 15 miljoner döda. Detta är bara en bråkdel av det totala antal döda i strider, svält, naturkatastrofer och drogmissbruk. Det sägs att ca 4-6 miljoner dog i koncentrationslägren. Vag vill inte förringa detta illdåd för 65 år sedan, utna bara belysa att det finns så mycket mer elände i världen som vi i väst ger blanka fan i. Varför? Den judiska propagandaapparaten som 1949 fick en del av ett land som inte tillhörde dom.  

Dessutom har miljoner blivit hemlösa eller tvingats flytta p g a kärnkraftsolyckor i Harrisburg, Fukushima, och Tjernobyl och där en återflytt kanske kan dröja 1000-tals år.


Så vi kanske inte bara ska tänka på judarnas öde under WWII utan också på alla andra stackas människor som dött EFTER 1945 p g a skeenden de själva inte rådde över.  



Av Pink Ozzy - 26 januari 2012 10:27

Jaha, då var juholt borta. Eller är han det för evigt? Han kanske återuppstår i någon skepnad en vacker dag. Sahlin lyckades ju med det och nu är hon t o m på G att hamna i ett förnämt sällskap enligt borgarnas önskemål. Fan, en del är som tvålar - skithala.

Hur som helst ska metallbasen Stefan Löfven tydligen ta över. Vi får väl hoppas att han inte har några lik i garderoben. Undra om sossarna har kollat upp detta, eller om han som någon sa, "ställer upp när partiet kallar". Det var också ett djävla uttalande. "Ställa upp". Det kan väl inte bli bra om man anser sig tvingad att "ställa upp".

Vi får väl hoppas att inte metallbasen "ställer upp" bara för att partiet kallar. Vi får väl också hoppas att han inte har lägenhet med frun som hushållerska eller åkt taxi i städer han inte ens var i.

Men va fan, några lik lär väl media hitta. Kan inte vara lätt att bli partiledare.


Av Pink Ozzy - 23 januari 2012 09:36

Nu har Julholt avgått. Ja, ja, vad var det jag sa. Men ändå så blev det en annorlunda sorti än tidigare sossepampar. I regel har ju en avgång föregåtts an "Time out". Men inte denna gång. 

Men VU hade ju fullt förtroende för Juholt. Enligt media var det ett krav för att Juholt skulle avgå. Hur fan han kan ställa krav i det läge han befann sig förstår jag dock inte.

Och varför denna lek av sossarna ? Jag menar att man går ut och säger att man har förtroende för honom samtidigt som han åker till Oskarshamn? Direkt det sas i Nyheterna sa jag till frugan att han avgår inom 24 timmar. Det var ju så djävla uppenbart och det var ju så djävla dåligt av Jämtin att skjuta upp det som alla visste skulle komma. NÄR SKA SOSSARNA SLUTA MED DETTA LARV? När ska de fatta att vi väljare inte går på vilket skit som helst längre?

Nej, min röst får de inte. Som det ser ut nu står det mellan V och Mp.

Det enda jag just nu är rädd för är att Juholt, precis som Sahlin, poppar upp igen som anden i flaskan och blir minister av något slag i framtiden. Men så illa ska det väl inte gå får vi hoppas.  

Av Pink Ozzy - 20 januari 2012 10:35

Just nu är drottning Silvias pappa på tapeten samt drottningen själv. TV4 och drottningen är närmast i ett slags ordkrig om vad som är rätt och fel angående drottningens pappa. Men som jag ser det är det inte handlingen i sig som ofta upprör folket i gemen, utan lögnen kring det hela. Ta t ex Marjasin. Ja du vet den där lille killen i skägg som inte når upp till din navel även i platåskor. Plötsligt visade det sig att han hade klippt och klistrat med sina kvitton som han sparat från sina inköp på statens kontokort. Det visade sig att det var en hel del inköp som han egentligen inte skulle ha utfört med detta kort, utan i s f med sitt privata. Som ursäkt till sitt handlande sa han att han bara ville hjälpa sin sekreterare. Hela Sverige skrattade. Inte åt det han hade handlat utan åt den fåniga lögnen. Detsamma gäller Mona Salin och hennes Toblerone. Hade hon sagt något annat än det hon gjorde hade hon klarat sig. Men nej, det ska ljugas lite först.Och var det inte Rosengren som var på porrklubb, men visste inte det eftersom det var så rökigt därinne?? Ha, ha, ha.Det finns hur många exempel som helst genom åren.Nu r det drottningens tur. I stället för att säga att hon bara var barn vid tillfället och att hon gärna ser fram emot en oberoende utredning, vad nu den ska tjäna till, så tillsätter hon en egen filur som skriver det hon troligen vill se skrivet. Lögn eller ren okunnighet kan jag inte riktigt bedöma, men smart var det inte. När ska alla politiker och andra förstå att media INTE tycker det är kul att skriva om man är ärlig från början? Alla vet ju sanningen. Frågan är vad som hade hänt om Marjasin gett fan i att klippa, eller åtminstone sagt som det var, d v s att han inte ville visa vad han hade köpt?Vad hade hänt om Sahlin direkt sagt som det var?Vad hade hänt om Rosengren torkat av sina immiga glasögon och sett allt naket framför honom?Vad hade hänt drottningen om hon inte hade försökt försköna historien?Troligen hade vi fått veta sanningen direkt i en liten enspaltare och media hade fått betydligt färre scoop att skriva om. Lär er nån gång. Och som min blogg har hetat länge " Sanningen kommer alltid fram ".

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards