Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under juli 2022

Av Pink Ozzy - 31 juli 2022 10:16

Undrar vad det är som händer?
Sitter jag på tomten ser jag kålfjärilar, bi, getingar och humlor. Så mycket mer finns inte i år. Det är sparsamt med mygg, nån enstaka broms och några flugor. Men var är alla insekter, fjärilar mm?
Egentligen ett mysterium. Min trädgård är full av blommor, så det borde vara fullt av insekter. Nåt konstigt är på G. Ingår detta i klimatförändringen?

#klimatförändring #fjärilar #insekter #bin #humlor #liteinsekter.

Av Pink Ozzy - 31 juli 2022 10:11

Skulle vilja ge mig på häcken. Men till skillnad från många andra i grannskapet vill jag inte irritera mina grannar med maskiner som låter en söndag. Så jag väntar tills i morgon. Jag tycker att man ska ta det lugnt en solig söndag. Det var väl min farfar som var nogs med det. Söndagar gick man i kyrkan och därefter åt man söndagsmiddag hos farfar och farmor. Det kallades för middag fast det var kring kl 13. Därefter var det kaffe oftast med frukttårta. Förutom dom två var min mamma pappa och lillebror där. Så även min faster och hennes fästman samt mina 2 farbröder ned familj. Det var ett jäkla tjatter. Vi barn , som då endast bestod av min bror och mig satt oftast i knät på någon eller inklämd i soffan mellan 2 vuxna. Det bara skulle vara så. Tänk dig därtill att de flesta rökte....inomhus. Då kan fu föreställa dig syrehalten i detta rum.
Det komiska i det hela var att min farfar kallades för Schweizer. Det var någon som stod precis under prästen och såg till att allt klaffar i kyrkan. Han välkomnade alla till kyrkan genom att stå i den stora kyrkdörren. Han hade också dökoll på vilka som inte kom till högmässan. Det han dock missade var att min pappa och hans 2 bröder gick in i kyrkan och satte sig precis där min farfar inte kunde se dom och så snart högmässa började smet de ut och satte sig på närmaste pub i en dryg timme.
Så jag följer traditionen och tar det lugnt idag och njuter av solen.

Av Pink Ozzy - 29 juli 2022 13:52

Bajens Mohanad Jeahze vill inte längre spela i Bajen. Han tror att han är så bra att han platsar utomlands. I Bajen gjorde han 1 mål på 13 matcher!
Han spelade också för Sveriges ungdomslandslag. Men nu när han är senior spelar han för Irak. Då förstår jag inte vad han gör här. Har han Irakiskt pass och spelar för fom blr han självklart flytta dit också. Men han kanske har en stor släkt här som inte arbetar och lever gott i Sverige. Det här är ett stort fel med flyktinginvandringen. När du väl har kommit hit får du ta hit släkten och sen far alla tull dina hemländer på semester. Men då är du ju ingen flykting längre. Ändra lagen nu !

#MohanadJeahze #hammarby #bajen #irak #flykting #flyktingar

Av Pink Ozzy - 29 juli 2022 10:04

Numera har ju nästan alla företag dragit ner på allt vad kundservice heter. I regel hamnar man först hos en telefonsvarare som som ger dig ett antal alternativ och då ska du trycka på den siffra som gäller dig. Sedan talar de om att samtalet kan spelas in i utbildningssyfte. Därefter talar de om att det just nu är många som ringer men att de ska besvara just mitt samtal så snabbt som möjligt. Sen börjar de att varje minut rabbla upp en ramsa vilka öppettider de har och vilka alternativa kontaktmöjligheter du har, o s v.
När man hört detta en halvtimme kommer fram och fått sitt ärende klart fortsätter ramsan i huvudet i flera timmar.

Ett alternativ är den galne roboten. Då ska man kort berätta vad saken gäller och allt som oftast fattar inte roboten vad du säger utan ber dig att säga något snnan mer specifikt och kortare. När han återkommer med önskemål om något annat och kortare brukar jag svara kuk och då kopplas jag nästan alltid till en människa.

Så är det nuförtiden när människan vill ha betalt för att utföra ett trist och slitsamt jobb .

#telefonsvarare #kundtjänst #robot

Av Pink Ozzy - 28 juli 2022 11:40

Fr o m 1 september är det endast tillåtet stt ställa sparkcyklar i cykelställ eller annan därför avsedd plats. De får inte heller finnas på trottoarer. Det ska bli kul. Kommer nog nli en och annan som kommer att få sig en spark i sidan så både hen och cykeln far ner från trottoaren.

#sparkcykel #trottoaren #cykelparkering

Av Pink Ozzy - 27 juli 2022 10:22

Sverige kom till semifinal i årets EM vilket var det jag förväntade mig. Jag förväntade mig dock ingen utskåpning i sista matchen. Inte heller på det usla anfallet som gjorde ytterst få mål. Jag förväntade mig inte heller ett så dåligt spel. Skjuter man ca 34 bollar mot mål bör i varjefall 4 eller 5 sitta. Men icke. Jag tror att det blev 1.
Sen skulle Asllani skjuta alla frisparkar och hörnor. Varför? Går det inte 3 gånger ska nån annan prova.
Nej, spelet var inte så bra som våra experter ville påvisa. Vissa matcher var de t o m riktigt dåliga. För att inte tala om semifinalen...

##fotbolls-EM #sverige #semifilal #asllani

Av Pink Ozzy - 27 juli 2022 09:52

Det är gassnack hit och dit hela dagarna. Jag sa redan när gasledningen från Ryssland kom på tal qtt det var rena vansinnet och att Putin en vacker dag kan dra det till sin fördel och köra med utpressning mot väst. Nu sitter väst i skiten och ingen snabb plan B finns, så denna vinter kan bli hård för en del länder.
Men frågan är trots allt om inte Putin skjuter sig själv i foten. Västländerna kommer att göra allt för att slippa rysk gas i framtiden. Man kommer att köpa från andra länder och samtidigt bygga om befintliga energikällor till andra energikällor som t ex olja, vindkraft ochcandra leverantörer. Då kan Putin simma omkring i sin olja och flyga omkring i sin gas. Vi får hoppas att Northstreem därmed är död och begraven.

#putin #gas #northstreem #frysutryskenergi #energi #energikällor #ukraina

Av Pink Ozzy - 26 juli 2022 19:43

Idag var det premiär. Jag gjorde limpor med malda mjölmaskar. Till 3 limpor använde jag va 2-3 dl mjölmaskar. Jag har också hunnit smaka 2 skivor. Smaken är något annorlunda. Lite mer nötig och lite sprödare. Men det kan lika gärna bero på att jag aldrig följer recepten. Bl a blandar jag i 2-3 dl frön av olika slag.
Så nu får jag jaga nån annan insekt som jag kan prova. Hur det än är så kommer vi framöver att tvingas äta allt fler insekter. Jorden utarmas allt snabbare och insekter brukar klara sig alltid. Dessutom kan de odlas på liten yta.
Så får du tag i nåt så smaka.

#mjölmask #bröd #proteinrikt #insekter

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards