Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under november 2023

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 18:58

Efter kontroll av restauranger som låter maten köras ut till kund är det 90% som myglar. Man bokar inte korrekt, betalar inte skatt och mycket annat. Bl a är listan 100% av utkörarna kommer från länder utanför Europa. Många fifflar med sina pass, namn mm.
Det här är mycket allvarligt. Skattepengar försvinner, försäkringar saknas, pensionspengar betalas inte in. Mm, mm.
Vi får hoppas att polis, skattemyndigheten och facken får upp ögonen för dessa skumraskaffärer

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 10:40

En gång i tiden, inte allt för långt bort fick vi black friday och folk sprang som galna i affärer. Men handlarna såg sin chans och utökade det till black weekend, week, mouth och andra varianter.
Och som inte det räckte har man nu infört cyber i s f black EFTER black friday.
Räcker det inte snart? Jag åkte av en händelse förbi Sveriges senaste miniullared. D v s Eko. Ganska stort men långt ifrån Ullared, me in i det minsta utstuderat på varor som folk bara "måste" ha. Allt med hjälp av blinkande ljus och julmusik. Jag vet inte hur många Eko det finns, men det lär väl bli några under nästa år också. Men gå inte på det. Många varor är inte så billiga som de gör sken av. De billigaste är dom du inte behöver, men p g a priset inte kan hålla fingrarna ifrån.
Tänk vad lättlurade vi ändå är. Vad jag köpte på Eko? En toalettsits. Ha ha.

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 10:30

Har du börjat med julstjärnor och ljusstakar i fönstren? Inte? Då hör du precis som vi till de mer sansade julfirarna. Vi börjar alltid 1a advent.
Men många speciellt affärer har ju hållit på med julsaker och julmusik i över en månad. När sedan julen kommer är man så less så man spyr åt det.
Nej, vi börjar som sagt 1a advent och slutar 6e januari. Det räcker så. Då hinner man lagom njuta av julen.
Borde finnas en lag som förbjuder affärer att duka upp julen innan 1a advent.

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 10:24

Är det inte lite konstigt. I kriget Ryssland mot Ukraina skickar väst mer och mer vapen men försöker inte gå fred mellan länderna.
I kriget i Jemen och på andra platser är det precis likadant. Man skickar i bästa fall vapen men bryr dig inte om alla som lemlästas, mördas eller inte får mat för dagen. De får hålla på att kriga bäst de vill.
Men i kriget mellan Israel och Hamas sätter man snabbt in åtgärder i form av vapenvila flyktingtransporter, mat mm.
Varför?
Jag tror för att det finns judar på ena sidan och alltid stått på västs sida. Dessutom är de en strategisk punkt ifall detta skulle bli ett större krig i området. Många judar kommer dessutom från USA.
Dessa judar som en gång gasade av Hitler vänder inte längre andra sidan till och jag förstår dom delvis.
Tänker man dock på Gazaremsan så bor där palestinier som INTE vill strida, men ha mänskliga rättigheter som mat på bordet och ett arbete.
Hamas som är en ren militär grupp i Gazaremsan vill dock kriga sig till rättigheter. Och jag förstår att de har tröttnat på Israel, dock lär detta krig bara ge döda palestinier och palestinier som kommer att vara ännu hungrigare och ha fler krigsskadade när nu detta krig tar slut.
Varför försökte inte Hamas och Israel komma överens på ett fredligt sätt? Ville inte Israel eller ville Israel rentav ha detta krig för att göra Hamas svagare innan de blev för starka?
Personligen litar jag varken på judar eller palestinier. Dessutom har Israel USA och FN som beskyddare. De som egentligen äger landet har dock inget beskydd från någon. Här fick judarna en bit av Palestina för att där bilda landet Israel. Men om man nu tänker 2000 år tillbaka så har ju olika länder ägt olika delar av andra länder hela tiden. Ska alla gå tillbaka i tiden och kräva sin "rätt" till landområden de en gång haft? I s f borde Sverige äga Norge, delar av Finland Polen och Danmark och delar ända ner till Turkiet. Det skulle nog också bli ett evighetskrig mellan länder och folkgrupper.

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 09:55

På många sätt har Putin gått för långt. Han har startat krig mot Ukraina. Ett välmående Ukraina bombas nu sönder och samman bara för att man inte vill låta leda sig i koppel som Belarus, Turkiet och Ungern. De är alla 3 länder som i praktiken är lydstater till Ryssland. Därtill kommer även ett antal länder som oftast slutar på "stan".
Vad är NATO egentligen som inte har kraft nog att utesluta Turkiet och Ungern från organisationen? Detta skulle inte få förekomma någon annanstans. Dessa 2 länder är helt klart och öppna med att de står på Putins sida. De försenar Sveriges ansökan bara för att Putin vill det.
Det är väl ingen som tror att t ex Frankrike, Tyskland eller England skulle fått vara med i Warszawapakten på den tiden den fanns. Aldrig. Men i NATO får Turkiet och Ungern vara deltagare bara för att jävlas med Sverige på Putins order.
Detta är rena Parodin på internationell politik. Och vad gör Biden och övriga statschefen som är med i NATO? Egentligen ingenting. De tycks komma med tomma hot som Erdogan och Orban bara skrattar åt.
Dessutom får Putin via Erdogan och Orban reda på allt som sker inom NATO. Putin får med hjälp av dessa överlöpare ett perfekt läge när och om han beslutar sig för ett mer omfattande krig i Europa. Men herre gud , är det ingen som fattar det?
Erdogan och Orban är spioner åt Putin.

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 09:27

Nu kör även handbollen under VMs inledande gruppspel med vansinniga matcher som inte är intressanta överhuvudtaget. Eller vad sägs om ....
Kroatien-Senegal, Sydkorea-Grönland, Iran-Tyskland, Argentina-Kongo-Brazaville.
Det är vara en del av alla matcher där 1 eller bägge lagen är riktiga soplag och gar inte i ett VM att göra. Så den fest som ska hålla på i 3 veckor inskränker sig till knappt 2 sam några enstaka strömatcher. Jag tror inte detta gagnar den internationella handbollen överhuvudtaget.

Av Pink Ozzy - 30 november 2023 09:07

God morgon till åter en eländig morgon som förhoppningsvis blir bättre när tabletterna börjar verka. Fram till dess får jag vila i min sköna fåtölj.
Dessutom har jag minst 3 paket att vänta på idag. Massor med mat, godis och skivor i mängder. Jag får trösta mig med det.
Sen började ju damernas handbolls-VM där jag hoppas att de svenska tjejerna hamnar topp 6. Och skid och skidskytte har ju startat så det blir förhoppningsvis lite glädje i skidskytte de närmaste dagarna.
Sen har jag massor av läsning också. Alldeles för mycket egentligen.
Ha en god dag.

Av Pink Ozzy - 29 november 2023 22:45

För 1 eller 2 dagar sedan berättade jag lite om hur jag hade det när jag var liten. Jag har ändrat en del och tänkte att du kanske vill läsa det igen


Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards