Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 17 november 2023

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 12:27

Nu är det full rulle i affärerna. Det är Black Friday och alla som kan är ute och handlar.
Själv undrar jag dock om jag inte gjort en riktig bra affär.
Köpte förra måndagen, vad jag tror, bra kontorsstol. Pris 3390:-. Den skulle skickas till närmaste Elgiganten. På onsdagen kollade jag runt lite om det kanske har tillkommit en och annan stol. Men nej, däremot stod det på stolen jag beställt att den skulle ingå i Black Fridag. Jag slängde mig på telefonen och avbokade stolen. Sen beställde jag den på torsdagen igen, nej nu till priset av 1990:- !!!!
Hur de kan sänka en stol med så mycket är för mig en gåta, men tur för mig. Skönt att kunna använda Black Friday nångång.

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 10:24

Skönt att se att det fortfarande finns facklig aktivitet i landet. Tesla stretar emot ett kollektivavtal och allt fler fackförbund sympatistrejkar. Hoppas de håller ut så Musk inte tror att han är bäst i allting.
Så håll ut, ni är starka tillsammans.
Och nu känner jag att alla inte delar min uppfattning. Till dom säger jag att dt går alltid att skrolla, men vi ska inte tillbaka 100 år i tiden.

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 10:16

Nu ska det sparas inom de statliga verken. Bl a ska 180 provanställningar sägas upp inom skatteverket. Ett statligt vansinne.
Saken är den att dessa provanställningar nu övergår från ett arbete till en plats i hemmet och i s f att få lön går de bidrag. Så i praktiken är det ur samma kassa pengarna tas.
Men vore man smart flyttade man dessa 180 till lämpliga tjänster och flyttade lämpliga personer på skatteverket till att utreda skattebrott. Dessa 180 personer som ska utreda kommer att dra in MINST 1 miljon var och ned lite tur fångar man även några med flera med gömda pengar. Så de är mer än självförsörjande.
Detsamma gäller för övrigt tullen som körde få fler anställda eftersom de bevisligen är självförsörjande genom sina beslag.
Tänk om staten kunde använda huvudet nån gång och räkna på utgifter kontra inkomster i s f att bara räkna utgifterna.

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 09:57

Sedan ett antal år är vi pensionärer. Något som man alltid velat bli, men när man väl är det vill backa bandet. Visst, de är kul att kunna göra som man vill, men det enda som återstår är ju egentligen döden. Även om jag märker att jag lever p g a alla smärtor i främt ryggen.
Men vad gör jag egentligen? Beror lite på vem som vaknar och år upp först. Den lägger beslag på badrummet. Den andre ligger kvar eller plockar fram frukosten. Sedan några veckor gar jag så ont på morgonen så jag äter frukost i vardagsrummet i en fåtölj där jag kan hissa upp fötterna. Efter första baljan med té blir det sedan en andra.
Är frugan klar tar hon en kopp kaffe och lägger sig sedan och vilar. Jag sitter och vilar genom att läsa igenom det som intresserar mig.
Egentligen kommer väl ingen av oss igång förrän nån gång mellan 10 och 11. Rätt skönt för då har i regel tabletterna börjat verka och jag kan röra mig skapligt.
Resten av denna fredag klar nog att lyssna på ett antal nya skivor jag har skaffat mig.
Så den här dan blir nog rätt lugnt.
Ha en bra fredag.

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 09:39

För ett tag sedan friades en 50-årig man för 2 fall av våldtäkt mot en 10-årig flicka. Detta för att det var några teknikaliteter kring ordet snippa. Man menade att det var oklart vad flickan menade när hon sa ordet snippa.
OK, jag är snart 70 och har inte hört ordet snippa förrän mina barn och barnbarn sa det, men en domstol måste väl veta att varenda människa under i varje fall 40 vet vad ordet betyder.
Så nu är målet åter i hovrätten och vi får väl hoppas att mannen hamnar många år i fängelse. Sådana äckel ska inte finnas på gatorna.

Av Pink Ozzy - 17 november 2023 09:21

I lilla Mariefred har det under många år drivit olika tidningar i omgångar. De har kommittén gått, via konkurs, ett antal gånger. Tidningarna har hetat Måsen eller Mariefredsposten. Samma namn men genom olika bolag men ofta med samma eller delvis samma styrelse.
Nu har bolaget som driver Mariefredsposten gått i konkurs men ägarna har redan bildat ett nytt bolag som också redan har utgivningsbeviset. I det gamla konkurssatta bolaget finns inget utmätningsbart.
T o m en av bolagets ägare ingår redan i den nya styrelsen som ska starta tidningen igen. Mariefred består vintertid bara av några 1000 själar och det finns inte underlag för 3 tidningar. För det är då att det i kommunen finns Strängnäs tidning som tillgodoser gula kommunens behov. Sen har Mariefred Måsen som ska skriva om Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholen som tar sitt material oftast från Strängnäs tidning. Och slutligen Mariefredsposten som även dom mest har gammalt material och försöker överleva genom annonser.
Både Måsen och Mariefredsposten har gått i konkurs ett antal gånger och kör alltid vidare på samma sätt, d v s genom prenumerationer och bidrag. Prenumeranter som nu troligen förlorar sina pengar.

God morgon förresten.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards