Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under december 2023

Av Pink Ozzy - 31 december 2023 10:07

Ja då var det nyårsafton och som vanligt firar vi kvällen själva sedan ca 17 år tillbaka. Det trivs vi ypperligt med. Vi har nu sagt nej tack så ofta då vi blir inte ens tillfrågade längre. 

Men vi vill inte gå på nåt nyårsfest. Jag säger som Dean Martin  sa, "nyårsafton är till för amatörer". Och fram t o m förra nyårsafton köpte vi alltid en dyr och fin champagne och en massa annat smått och gott som t ex tog ett glas Whisky som kostade minst 1000 kr flaskan. Sån lite lyxafton har vi alltid haft. 

I år blir det dock annorlunda.  Nån gång under sommaren, kring midsommar bestämde jag mig för att sluta med alkoholen. Allt fick skramla iväg till dotter och måg, bl a en hel garderob med fina viner. Så nu har det gått ungefär ett halvår utan problem. 

Ska väl sägas att jag fick lite hjälp av de bruksanvisningar till alla mina tabletter. Många avrådde vänligen men bestämd från alkohol, vilket jag fram till då aldrig brydde mig över. Men nu såg jag att det nog var lite för många tabletter som hade den varningen. Dessutom berättade frugan hela tiden om att jag uppförde mig allt underligare när jag druckit lite. Så underlig så man började bli rädd.  Tur är väl att jag inte tillhör den aggressiva sorten när jag tagit några glas. Jag vill bara njuta och ta det lugnt.

Så det har varit ett fint halvår utan alkohol på det sättet. Å andra sidan dämpade det ju smärtorna till viss del. Men nästa dag hade jag precis lika ont.

En annan fördel är att man nu kan sätta dig i bilen när dom helst.  Man behöver aldrig räkna om man fortfarande hade alkohol i blodet. Och även om jag räknade med råge så svettades jag ändå för rädslan att bli stoppat i en rutinkontroll. Så bara det är en skön känsla numera.

Men det blir skumpa ändå i år. 0,0% skumpa. Jag har inga större förhoppningar, men jag kan ju trösta mig med att vara pigg i morgon bitti.

Gott slut på dig.

Av Pink Ozzy - 31 december 2023 09:38

Då var 2023 över. Endast timmar återstår. Ett år med mycket elände som nog bara kommer att öka under 2024.

Ryssland fortsätter sitt krig mot Ukraina. Kinas hot att övertar Taiwan finns kvar. Risk att Biden dör blir knappast mindre med åren och ett nyval kan vara i antågande. 

Över 30% av världen ska rösta nästa år. Bl a några av världens folkrikaste länder och en del diktaturer där valutgången redan är klar på förhand, som t ex Ryssland och Nordkorea. Dessutom Indien som i stort sätt har gått från demokrati till diktatur. Så det kommer att bli nya regim i många länder och nya vänskapspakter skapas. 

En ny typ av Corona har bildats och nya kommer till.

Klimatet kommer att förändra sig ytterligare och jorden kommer aldrig blir dig lik. Allt fler människor kommer att vara på ständig flykt efter mat och vatten och från krig,  fattigdom och svält.

Personligen hoppas jag på i varje fall en liten bättring i sjukdomsträsket och att jag besegrar cancern.

Så 2024 blir händelserikt men kanske inte då trevligt som man skulle vilja. För att det ska bli möjligt behövs det betydligt fler krafttag än hittills och betydligt fler regeringar som sätter människovärde, fred, mat till alla och miljön överst på agendan och inte gitighet.

Av Pink Ozzy - 31 december 2023 09:08

Det skrivs mycket om Dubai numera. Den enorma välfärden, skejkerna och deras oljepengar, skattefrihet mm, mm. Men allt har en baksida. 

Det finns t ex en stor andel afrikaner och indier som jobbar  stenhårt många timmar per dag för skitlöner. De bor många i små utrymmen för att överhuvudtaget får lite pengar över att skicka hem till familjen. De får aldrig se den fina delen  av landet när de har byggt klart.

 

Det är Dubai

 

Arbetskraftsinvandrarna får vara i landet så länge de jobbar. Sedan kastas de ut. Många dör under sina arbetspass som oftast saknar tillräckligt med skyddsanordningar. Man skriver arbetskontrakt på en viss tid och fråntas sina pass under tiden. Arbetar de inte tillräckligt hårt så skickas både dom och passen tillbaka till deras hemländer.

 

Det är Dubai.


För att uppföra alla dessa enorma skyskrapor krävs mycket energi och sedan även enorma mängder av energi för att hålla det hela igång. Man vill ju verkligen visa att man förfogar över pengar i överflöd.


Det är Dubai.


Så istället för att hjälpa t ex den tredje världen med att anlägga avsaltningsanläggningar och mat för dagen, vräker man sig i lyx och överflöd. Begrepp om vad pengar är ginns inte längre. Man har mer än man kan göra av med. 


Det är Dubai.


Ryssar väller in i huvudstaden som också heter Dubai. Det är dom ryssar som har lyckats kapa åt sig pengar i hemlandet. Ofta genom mygel och korruption. De kommer nu hit i s f t ex Turkiet där jag första gången såg dom visa upp dig och tro att det bara är dom som räknas i världen. Dubai har inga hinder som hindrar ryssar att flytta dit. Så skulle har dom inte så länge du betalar för dig.


Det är Dubai 


Du kan inte heller leva som i Sverige.  Mängder av lagar finns varav de värsta riktar sig mot kvinnor som inte går göra mycket utan lov från mannen. Han har alla rättigheter och hon bara skyldigheter. Ett riktigt förtryckarland där kvinnan I realitet har noll värde och ägs av mannen.


Det är Dubai 

 

Ett Dubai utan skrupler, med rika ryssar m fl och enormt fattiga gästarbetare, utan skatter men med mycket hårda lagar speciellt mot kvinnor.

Ett land som knappast är ett föredöme utan snarare ett skräckexempel över hur man inte bör styra ett land när pengar inte är något problem.


Det är Dubai.


Av Pink Ozzy - 30 december 2023 14:09

Idag är det  alla hjärndödas dag, d v s de som inte kan vänta med att smälla till i morgon kväll med att smälla. Det är en hake till. Du ska ha tillstånd! Har du inte det väntar böter om polisen kommer och en stor blåtira om du skjuter mot mig eller nån annan och jag skulle se det. Jag skulle inte tveka en sekund att lappa till nån som smäller mot mig eller annan människa eller djur. Så vänta till kl 24 i morgon natt.

Av Pink Ozzy - 30 december 2023 10:17

Den f d moderaten Hanif Bali tycks skriva vad dom helst för att bli kvar i rampljuset ett tag till. Fram till att den svans som nu följer honom glatt på de sociala medierna börjar inse att han tillhör släktet sv idioter som helst tiden behöver yttra sig. Rätt eller fel. Nu jämför han Magdalena Andersson men Kim Jong-Un, Nordkoreas obestridlige lögnhals och diktator. 

Sådana jämförelser hör inte ens hemma på ultrahögerns bakgård. T o m dom, tror jag, har större förstånd än så. 

Men denne lille man Hanif Bali älskar rampljuset och en svans av jasägare oavsett politisk kunskap. Därför säger han saker som motsvarar hans starkt begränsade hjärnkapacitet. För inte kan väl det han säger ha någon uns av sanning i sig?

Av Pink Ozzy - 30 december 2023 09:56

Titta på tabellen. Det kommer att dröja innan du får se en sådan igen. 3 matcher utan att släppa in en puck är sensationell på den här nivån. Visst, den är Finland kvar i gruppen, men juniorerna är redan gruppvinnare.

När jag såg juniorhockey för första gången var det inte den hockey vi ser idag. Då var det spelare med allsvensk status och spel därefter. Nu är det fullblodsproffs hela bunten som behöver lägga på sig några kilo. Det är killar med spelsinne och ingen dom kliver åt sidan. 

Inte konstigt att det är knökfullt på läktaren. Det förtjänar killarna. Att sen Henrik och Joel Lundqvist sitter på läktaren gör ju inte saken sämre.

Nu väntar jag med spänning på Finlandsmatchen för att se om Sverige kan stå gör bedriften att göra det omöjliga, att vinna grundserien utan att släppa in ett mål. Vore häftigt.

Av Pink Ozzy - 30 december 2023 09:35

I Expressen visar man glatt upp sportjournalisters lön och förmögenhet. I Aftonbladet visar man upp hur mycket pengar man kan göra på porr och hur det är att driva restaurang i Dubai. Igår hade Aftonbladet en artikel om hur lätt man tjänar pengar som mäklare i Dubai. Och så håller det på till och från i våra s k kvällstidningarna. Precis som pengar och endast pengar allena gör oss lyckliga.

För det första så är det lite beklämmande att arbetartidningen Aftonbladet har blivit den borgartidning den numera tycks vara. 

För det andra skulle jag kunba ge bort mina pengar  bara jag fick vara 100% frisk.

Att pengar ska vara det enda som gäller nuförtiden.  Finns det inga andra värden längre.

Att t ex ställa sig ute en fin dag och inte göra nånting har ju också sitt värde. Eller som jag nämnde att vara frisk. 

Jag har varit på platser och sett naturbilder som inte går att köpa för pengar. 

Lägg dig under nåt av mina äppelträd så förstår du vad jag menar. Eller ta en promenad i nyfallen pudersnö i minus 5 grader. Det finns mängder av saker som är helt gratis och ger mer välbefinnande för kropp och knopp än pengar.

Har inte kvällstidningarna något vettigt att skriva? De är ju rn blandning av Hänt i veckan och Årets runt numera, tyvärr.

Av Pink Ozzy - 29 december 2023 18:16

Har just sett Benjamin Ingrosso i Dalhalla. Inte för att jag gillade Benjamin utan för att jag älskar Dalarna, Rättvik och Dalhalla. Programmet går f ö ikväll på TV4.
Oj, vilken konsert ! Benjamin har fått en ny vän. Trodde inte han var i närheten av det han presterade. Han ska sjunga med stor orkester. Det är då det blir drag i den vita kostymen. Och inte en massa uttjatade låtar utan låtar med drag och själ. Gamla gubbar ska inte gråta, men ikväll kom det både en och två tårar.
Har ni chansen så se programmet ikväll eller streama det. Det var internationell klass på Benjamin Ingrosso idag. Det blir svårt för honom att bräcka detta på ett bra tag. De som var där hade tur och är nog lyckliga idag.

#benjaminingrosso #dalhalla #rättvik #dalarna #kanonkonsert #fantastiskt

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards