Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under januari 2011

Av Pink Ozzy - 31 januari 2011 16:41

Har precis kommit från en stenhård träning på 1 timme och 20 minuter. Skönt! Men det var inte det jag tänkte skriva om utan om min velighet angående maten. Det har inte funkat sen december med LCHF. Det är inte LCHF´s fel, utan delvis även mitt eftersom jag har haft semester, sen blev det jul och under januari har jag slarvat en del med russin, choklad och annat.

SÅ nu har jag läst på lite om GI och det varar vara en del likheter. Men längre har jag inte kommit i valet. Jag ser ingen av metoderna som besvärliga, utan får i mig LCHF-dieten utan problem. Ägg och bacon på morgonen har aldrig varit ett problem för mig. Jag tror inte heller GI skulle vara något problem.

Och som du förstår har jag inga problem med att få i mig vanlig mat heller. Det är bara det att det blir för mycket.

Genom träningen har jag skaffat mig en del muskler, men ändå har jag magen kvar. Den minskade ett tag i november, men det har avstannat.

Ja du, det är inte lätt att väga för mycket och att då försöka gå ner igen till rätt nivå.

LCHF · Mat · Om mig
Av Pink Ozzy - 31 januari 2011 09:47

Läser just att det förekommit en chat med lilla Maud. För henne är det bara att skaka fram pengar ur rockärmen och isolera och bygga om. Har hon helt tappat verklighetsuppfattning? Det finns många småbarnsföräldrar som får det knappt att gå runt. Dessutom har de lånat det de har fått låna. De kan inte bygga om. Du får inte heller någon direkt vinst. Se mer om detta på ett av mina tidigare inlägg.

Sen svamlar hon någon om hur prissättningen går till. Men det är bara att ändra på denna prissättning. Svårare är det inte.

Att bolagen får ut en vinst på 400% är inte acceptabelt. Att återinvestera vinsten i bolaget genom att bygga förnybara energikällor är helt OK, men att dela ut vinsten till ägarna får bara inte ske. DET ÄR FEL!

Av Pink Ozzy - 31 januari 2011 09:31

När jag nu läser mig runt bland dagens nättidningar får jag vatten på min kvarn angående ett inlägg jag skrev för bara en stund sedan angående Billström och Wikileaks. Läs detta så förstår ni att det är fler än jag som vill att sanningen ska fram angående Wikileaksdokumenten och vad Billström och Bildt sägs ha sagt på en av deras resor.

Av Pink Ozzy - 31 januari 2011 09:23

Enligt en omröstning av NE så blev Wikileaks Årets Ord med dryga 29%. Detta tycker jag ger nytt bränsle åt mitt inlägg om Billströms dåliga svar till oss väljare om huruvida det som sägs i Wikileaks dokument angående Bildt och Billström stämmer eller ej. Detta visar klart att vi väljare vill veta vad våra "kära" politiker säger när de representerar Sverige. OBservera att de just representerar Sverige. Det är ingen privat semesterresa! Om nu ordet "Wikileaks" är så populärt så förutsätter jag att folk också anser dokumentens innehåll som intressanta. Därför ska våra politiker även svara våra representater, i form av journalister, på ett korrekt sätt.

Av Pink Ozzy - 31 januari 2011 09:21

Jag har på inrådan från Susann55 gått med i bloggportalen.se eftersom han ansåg att jag skulle få gler läsare. Efter att nu har kollar av statistiken ser jag ingen som helst skillnad. Jag har "pingat" efter varje inlägg dessutom.

Har det hjälpt dig att få fler besökare så hör gärna av dig.

Av Pink Ozzy - 30 januari 2011 10:17

Av någon anledning bryr vi oss inte speciellt om bråken i Tunisien och Egypten. Det tycks vara ett större problem att några turistmål försvinner för ett tag. Men varför bryr sig få om något som kan bli ett stort för oss västerlänningar. För vad inte många tänker på är:


Olja

Sprider sig oron till kringliggande länder så kan oljeleveranserna strypas med ännu högre oljepriser som följd.


Freden

Om man nu kan kalla regionen för fredlig så kommer detta inte att bestå om utvecklingen eskalerar. En eventuell ny regim i Egypten kanske inte godtar Camp David-avtalet utan river det och startar krig mot Israel. Gammalt groll mellan två nationer kanske blossar upp med en ny krigsfront som följd.


Religionen

Det finns muslimska grupperingar i dessa länder som nu får en ypperlig möjlighet att stärka sina positioner. Även andra religiösa grupperingar kan lätt ta sig fram i ett oroligt och ostabilt land.


Stabilitet

Man må tycka vad man vill om diktaturer eller diktaturliknande stater, men ibland blir läget mer stabilt. Vad händer om de länder i norra Afrika får fria val? Blir det en bra lösning, eller får de bara en ny regim som i Iran eller ostabila regeringskoalitioner som inte kan hålla sina löften till  landets invånare .

Nej, jag är mycket oroad över utvecklingen och hoppas verkligen att de gör det som är bäst för folket, freden och världen i övrigt.

Av Pink Ozzy - 30 januari 2011 09:59

Vi i den civiliserade världen bestämmer  ju inte över våra döttrars pojkvänner eller män. Ibland är det lite synd, för ibland blir man faktiskt ganska trött på en del. Jag har 3 mågar. INGEN är idrottsintresserad, vilket egentligen bara det borde ha diskvalificerat dom.  Men det är sådant en stackars svärfar får leva med. Men så är det en av dessa 3 som har motorcyklar och bilar som intresse. Inget fel i det egentligen, jag tycker man ska ha intressen. Men igår blev vi och några till bjudna på middag. Han dök inte upp förrän till efterrätten.  Då satte han sig bara på en tom stol där dottern hade suttit.  Hon fick då ta den för honom avsedda stolen när hon kom in med efterrätten. Redan efter någon minut började han med sitt snack om den motorcykelmässa han hade varit på tidigare under dagen och la fram broschyrer om 4-hjulingar.

Jag kunde inte hålla mig utan frågade varför han tittar på dessa. Då svarar han att han ska ha en när han flyttar till landet. Jag upplyste honom då, för femtioelfte gången om att han kanske ska börja glömma det eftersom dottern inte har körkort och troligen aldrig kommer att ta något, vilket jag tycker är bra. Inte för att kvinnor inte ska ha körkort eller skulle vara sämre förare, utan för att hon inte vill och vill man inte så blir man aldrig en bra bilförare.

Sedan plockades det upp motorcykelbroschyrer och han började drömma om dom. Sen pratade han ivrigt om en bil han skulle ha.

Uppe på det kom han hem med en typ av cirkelsåg. Inte för att han behöver en sådan, utan för att han vill ha en sådan. Det lilla han sågar kan han såga för hand. Nej, det är bara för att han ska kunna säga att han kan låna ut sin om någon behöver.

Så fort jag säger åt honom att är en drömmare som borde vara realist för att han inte får ett hus på landet, fyrhjulingen, motorcykel och gud vet vad så kommer bara kommentaren:

- Då får man väl byta kärring.

Och det är DÅ jag blir riktig lack. Jag tycker inte man säger så. Visst, jag har också drömmar. Det har alla och är bra. Men man ska ha realistiska drömmar, d v s drömmar som går att realisera. Hans taktik går dock ut på att min dotter ska tröttna och ge med sig. Djävlig dålig förhandligstaktik i en familj tycker jag. Men han är inte vuxen och inte mogen tyvärr. Vi får väl hoppas han blir det snart.

Än så länge har jag hållit mig relativt lugn, men vet inte hur länge till, till frugans stora oro. Men hon är min äldsta dotter. Ingen ger sig på mina döttrar. Varken verbalt eller fysisk. Då får de med mig att göra.

Av Pink Ozzy - 29 januari 2011 10:56

Ryssland har ca 15 gånger fler invånare än Sverige, men 90 gånger fler dödsolyckor än Sverige per år. Det innebär att bilbältesanvändningen, hastighets och nykterhetskontroller, rondeller, 2+1-vägar mm har en positiv effekt, även om vi lite till mans ibland irriterar oss över dessa företeelser.

Visst, jag håller inte heller hastigheterna överallt, men försöker (vad jag själv tycker ) vara vaksam i trafiken.  Vi har t ex aldrig pratat mycket i bilen. Jag har ägnat mig åt körningen och frugan åt utsikten, även om hon ibland tyckt att den passerat lite väl fort.  Men när jag kör lite fortare än tillåtet så är jag alltid mycket vaksam. Inget telefonringande, inga CD-byten, inget snackande. Jag tror att många olyckor inte beror på hastigheten, eller hastigheten allena, utan att dessa tillkommer i samband med något annat som distraherar. Detta kan vara allt från mobilen, bråk med bisittarna fram och bak, sömnbrist, tabletter eller alkohol.

Är man pigg och nykter när man kör och bara ägnar sig åt körning så tror jag att risken för olyckor minskar rejält.

Har jag råkat ut för något sedan jag tog körkort i börja av 70-talet?

Ja, följande:

2 P-böter, varav en var rent slarv och den andra för att skylten satt helgalet.

2 påkörningar av min bil då jag inte ens satt i bilen!

1 påkörning bakifrån när jag stod still i väntan på att framförvarande hade kommit ut från systemet.

1 dörr fick sig en smäll när jag backade med bilen. Då hade jag haft körkortet i något år bara.

1 påkörning av en hare i mörker.

Ja, det var nog allt. P-böterna och sidodörren får jag ta på mig, men i övrigt så har skadorna på bilen kostat mycket, men alltid berott på andra. Nåja, haren var väl mitt fel, men kör man 90 och det kommer ut en hare 5 meter från bilen, mitt i natten, så hinner ingen bromsa.

Men jag har ingen fortkörningsbot, trots att jag är en ganska notorisk fortkörare. Men jag passar mig på 50 km och neråt. Där brukar det gå folk och fram för allt barn.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards