Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg under oktober 2011

Av Pink Ozzy - 19 oktober 2011 11:00

Som de trogna läsarna säkert vet så kan jag inte låta bli att kolla in nya dokusåpor. Såg t ex det allra första Robinsson, för att sedan inte se ett avsnitt igen. Samma öde kommer att ske med TV3´s " Värsta pojvännsakademin" där ett antal mer eller mindre knäppa killar och tjejer ställer upp. Som vanligt med en hel del sprit för att få deltagarna att "slappna av". 

Men nej, fler avsnitt blir det inte. Det är mer spännande att ligga i sängen och stirra i taket efter en spindel som kryper sakta iväg.

Var fan får TV-bolagen alla idiotiska idéer ifrån? 

TV
Av Pink Ozzy - 19 oktober 2011 10:47

Måste bara lägga upp en ny länk. Det var mycket länge sedan sist. Den här länken går till Jonatan som beslutat sig för att leva i naturen och bara åka in till Örebro för att plugga till läkarlinjen. 

De pratade om honom på Outsiders på Femman igår.

Vid första anblicken tänkte jag att han inte var riktig klok. Men varefter programmet gick så visade det sig att han var en mycket smart kille och gör precis det som många andra skulle vilja göra, men inte våga.

Jag kan bara önska Jonatan lycka till med det han gör.  

Av Pink Ozzy - 18 oktober 2011 14:17

Nu måste väl migrationsverket och regeringen tänka efter lite. Varför i he-vete vill man framtvinga en utvisningen av dementa mormor Ganna Chyzhevska, 91? Kan inte en så gammal person få dö bland sina barn och barnbarn? Att skicka tillbaka henne till Ukraina är nästintill kriminellt och borde granska både en och två gånger. 

Sen måste vi ta till "Juholt affären" igen. Det sägs ju att Juholt ska betala tillbaka dryga 130.000:- . Hur mycket tror du hela denna affär med utvisningen har kostat i form av granskningar, medieutfrågningar, transporter, utredningar mm, mm. Långt över 130.000:- Kanske dags att granska Litorin lite mer i sömmarna när han inte kan låta gamla vara ifred. Det borde väl finnas viktigare saker att göra för både honom och migrationsverket.  


Stötta Ganna och skriv på protestlistan här.  

Av Pink Ozzy - 17 oktober 2011 12:48

OK, då tycks sossarna och Juholt klarat den första stormen, Därmed vill jag sätta in det hela i ett perspektiv

Vad har framkommit under de senaste 2 veckorna? Jo, att vi svenskar lätt följer den avundsjukes drev så fort chansen ges. Jag var själv med om att önska Juholts avgång, dock innan det riktiga drevet startade. Då började jag tänka själv. Nåja, men lite god hjälp av andra bloggare. 

- Vad är det som händer, tänkte jag. Det visade sig ganska snart att det hela var ett ganska sjukt och opåläst mediedrev  som pågick. För vad är fakta? Jo, Juholt bodde tillsammans i en lägenhet i Stockholm under veckorna för att inte karln skulle få det tråkigt. Vem som helst som hade haft den möjligheten hade gjort det. Jag har t ex tagit med min fru på affärsresor då det begav sig. Hotellet kostade inget extra om man var en eller två på rummet. Detsamma gäller Juholt. Han är anställd och då ansåg hans arbetsgivare att det var billigare att hyra en lägenhet än att han ska bo på hotell. För hur det än är så kan vi ju inte bara ha politiker från Stockholm. Och ska politiker från övriga Sverige tvingas bo permanent i Stockholm kommer vi att få en ganska fattig 08-riksdag. 

Inte heller fanns det dokument som styrkte, det mediedrevet ville påskina. D v s att Juholt då bara har rätt till halvt bidrag. M a o har Juholt inte gjort något fel.

Sen har vi resa med bil, samtidigt som han tydligen gjort resor med hyrbil. Det kan jag säga är något som kan förekomma på alla större företag. Visst kan vi anse det vara fel, men finns det något dokument som styrker att det är fel? Nej, det finns inte det!

Sedan spädde mediedrevet på med att han inte var påläst och sa fel saker. Vad ska vi då säga om Carl Bildt som inte ens ville kännas vid att ett bolag han var styrelseordförande i, hade dotterbolag i Etiopien. Säger han det så ljuger Carl Bildt, eller så är han inkompetent som ordförande. Hans jobb är verkligen att kolla upp både vänner och fiender, både kunder, leverantörer och konkurrenter. Så det är ju bara skitsnack från Bildt.

Och sen var det ju det här med den s k skuggbudgeten som media drev på och sa att han fick bakläxa av sina partibröder. Jo, det må så vara, men det fick Björklund också. Men där var det tydligen OK. Så det är tydligen MER OK att sänka skatten så att skola, vård och pensionssystemet blir ännu sämre? Det har tydligen inte media något emot.

Och vad handlar det hela om som Juholt sägs "gjort fel" . Jo, ca 135.000:- I sammanhanget kan jag informera om att man i utkanterna av den lilla orten Strängnäs just färdigställt en rondell med tillhörande fontän för 23.000.000:- miljoner. Och för att det inte ska sticka i ögonen på folk som anser att just skola, vården mm skulle behövt pengarna bättre, så säger man  att det ska säljas tomter de närmaste 15-20 åren, kring rondellen som ska ge tillbaka satsade pengar. Det är bara det att det står ett helt gärde 300 meter därifrån. Fullt med tomma tomter som ingen vill ha. De måste ju sälja de först. 

Jag är ingen Juholtfan, långt därifrån. Men jag vill gärna att du ser det hela med lite perspektiv och dömer folk som ska dömas och där det finns nedskrivna lagar, förordningar och regler som säger vad som gäller och inte en hel mediekår som vill sälja lösnummer och TV-minuter. 

Av Pink Ozzy - 16 oktober 2011 09:24

Jag hade spelat in lördagens Skavlan och såg på det igår. Jag hade inga större förväntningar på programmet med tanke på gästernas sammansättning. Men ack så jag bedrog mig. Först kommer förre ABB-chefen Barnevik och visar sig ha både humor och charm. Därefter en norsk schackspelare som varit med tidigare. Efter honom den kanadensiska feministen Irshad Manji som skrivit boken The trouble with Islam ( Vad är det för fel på islam ). En helt otrolig kvinna verkar det som. Snacka om klartänkt. Till sist kom f d Oasismedlemmen Noel Gallagher. Allt detta kanske inte låter så spännande. Men oj så bra det blev. Här fanns det inga gäster som man behövde dra svaret ur. Det var nästan så att Skavlan blev statist i sammanhanget. 

Speciellt Irshad Manji överraskade med sina rappa svar och kloka tänkande.  Barnevik visade en helt annan sida än den jag vande mig vid när han stod på topp i maktens korridorer. Oasismedlemmen Noel Gallagher  hade liksom jag inte träffat sin bror på ett tag. Han på två år och jag på 20. Men det verkar som både Noel och jag mår bäst av det. 

Har du möjlighet så kolla på TV1 på onsdag. Det ska gå i repris då och är mycket sevärd och mycket hörvärd. Speciellt Irshads tankar om Muslimer och islamism 

TV
Av Pink Ozzy - 15 oktober 2011 06:39

Undrar om Idol på TV4 inte har överlevt sig själv. Man gör ett program som har enormt många sökare och stora tittarsiffror, men får ju inte fram det resultat programmet borde få. Programmet har väl snart hållit på i 10 år och hur många stjärnor har föds? 

OK, Agnes vann och är idag en stjärna i sin schanger, men i övrigt har de flesta ettorna fallerat efter vinsten och hörs inte mer i mediebruset. Istället har artister som varit lägre placerat klarat sig bättre. Ta bara Måns Selmerlöv. Jag ville redan när han tävlade, att han skulle vinna. Men så blev det inte. Sen har vi Tove Styrke, som jag personligen inte är en fan av, men som slår sig fram. Amanda är en annan. 

Varför blir det då så här? Titta då bara på gårdagens program. Först och främst så sitter det 4 personer i juryn som delvis styr utfallet med sitt tyckande. Ett tyckande som i Alexander Bards fall är rent barnsligt och har bara till syfte att få honom att framstå som en artistguru. Släng ut honom till att börja med.

Sen har vi en enorm snedfördelning av de röstande. Igår sjöngs det både falskt och texten glömdes. En kille (Elton) hade samma utstrålning som en släkt lyktstolpe. Trots detta röstar man ut en tjej som både sjöng bra och hade rätt utseende för att bli artist. Varför?

Jo, jag tror att det är så att det sitter fullt med småtjejer som röstar på killar i första hand och tjejer de tycker synd om i andra hand. De som de ser som "för" snygga tjejer röstar de inte på.

OK, Denise skulle aldrig vinna tävlingen ändå, men hon borde trots det komma betydligt längre än hon nu gjorde. Att glömma texten, som tre av de tävlande gjorde är nästintill oförlåtligt. De har en hel vecka på sig att lära sig den. Pallar inte nerverna på fredagen har de inte i tävlingen att göra. Men nu var det ju så att två av de tre var "söta killar" och den tredje en flata som ser ut som en kille och som följaktligen alla flator röstar på. Dessutom är det många som röstar på just henne för att de säkert tycker synd om henne. OK, jag ville inte heller att hon skulle åka ut. Med lite träning kan hon säkert hamna i ett artistfack så småningom.  Förutom de glömska killarna så fanns det dessutom Emil Elton. Som sagt, en släkt lyktstolpe som borde röstats ut för länge sedan.

Nej, jag hoppas att de som röstar tar sitt förnuft tillfånga och röstar på Molly, Amanda P och  Amanda F. I mina ögon de enda 3 som har i tävlingen att göra. En tävlig som för övrigt har det svagaste startfältet på länge. 

Bäst förutom ovanstående 3 var annars Laila som gav Alexander Bard på nöten några gånger.   

Musik · TV
Av Pink Ozzy - 14 oktober 2011 10:19

Efter dagar av mediadrev så har jag börjat fundera en del kring Julholt och socialdemokraterna. Förre ördförande Sahlin fick mig att inte rösta på sossarna och Juholt valde jag redan bort efter några dagar efter att han valdes in. Gillar helt enkelt inte hans person.

Men åter till drevet. Det här mediedrevet är som allt annat som kvällstidningar och TV startar. Det blir till slut bara FÖR MYCKET. Man skriver redan med störa löp att Juholt fuskade . Vilket fortfarande inte har bevisats. Skulle det visa sig att han INTE med avsikt "fuskade" skulle jag omgående stämma dessa tidningar. Vore det inte bättre att avvakta de utredningar som pågår? 

När jag jobbade resta jag också en hel del och troligen långt ifrån så mycket som Juholt. Trots det var det alltid ett helsicke att leta fram alla kvitton på hyrbilar, bensin, hotellrum, representation, tåg, flyg mm, mm. Och det var inte bara att just plocka fram dessa kvitton efter 1-2 veckor, utan också komma ihåg datum och vilka som eventuellt deltog i t ex en middag, eller som satt med i en bil vid ett visst specifikt tillfälle. Mycket papper blev det och ett och annat fel säkert också. Utan att för den skull ha gjort det med avsikt, eller som tidningarna skriver "fuskade".

Det är ju inte så att man sätter sig ner och har all tid i världen med detta reseräkningsarbete. Nej, inbokade möten och telefon ska skötas så fort man är på kontoret och hundratals mejl och andra brådskande ärenden skulle skötas. Så tankarna blev ibland lite delade med annat. 

Sedan har vi lägenheten. Vad som tydligen hänt sedan sist är att advokaten inte kan hitta något dokument som förbjuder Juholt att dela bostaden med sin sambo ( kulbo ). OM det finns sådana ska de självfallet följas. Men om sådana saknas så bör väl vanligt folkvett gälla. Men det menar jag att jag skulle gjort precis som Juholt och tagit med mig frugan  om inga hinder föreligger. Han måste ju ha lägenheten, vare sig han har sambon där eller inte. Och vilka politiker genom åren har inte haft med sig famösa damer på rummet? Jag bara frågar. Ska dessa i s f dras av per dag eller timme från hyran? Jag frågar mig också vilka journalister inte  skulle göra som Juholt om de kunde....

Kanske ska starta ett Journalistdrev?

Men som sagt, finns det regler ska de självfallet hållas. Dock kan en enstaka fadäs kanske förlåtas. Finns det inga nedskrivna dokumenterade regler så är dock den samlade mediekåren ute och cyklar. 

Hur det än blir så hamnar dock troligen inte min röst på sossarna nästa gång heller.  

Av Pink Ozzy - 13 oktober 2011 09:54

Eminem har ibland helt underbara texter. Jag försöker leva som han skriver här nedan, med tillägget: Det du gör mot mina vänner gör jag mot dig. 


   

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards