Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 1 november 2023

Av Pink Ozzy - 1 november 2023 17:33

Äntligen! Det är säkert 20 år sedan jag började skriva om att ungar inte ska vara för mycket framför TV och dator och att datorn och TV inte ska vara en barnvakt.
Men jag fick ideligen mothugg och folk tyckte jag var en bakåtsträvare. Men så var inte fallet. Mina barn hade dock ganska raka tider. TV var i regel bara barnprogram. TVn på förmiddagen hade vi aldrig på utom skidor, utförsåkning o l. Vi var alla intresserade så då tittade vi.
Vad det gällde dator var det 1 timmes spelande om man också kunde visa upp att man jobbade med skolarbete i 1 timme. På så sätt blev också skolarbetet roligare.
Det som dock var roligast var att de alltid frågade " pappa jag vill göra det hur gör man " . Att säga att det inte går fanns inte. När man kom till jobbet var det dock ofta att damerna sa att "det går inte " fast det alltid gick. Så nog hjälpte vårt tankesätt rätt mycket. De har också blivit bra barn och fick bra barnbarn .

Av Pink Ozzy - 1 november 2023 15:59

Jag var ute på tomten och ordnades sista inför vintern. Nåja, nån kran här och där ska väl skuvas av och lite blad mm ska väl i komposten, men det är småsaker.
Nu är det bara att vänta på slutet sv januari då de första frön ska sättas i krukor och allt startar om från början.

Av Pink Ozzy - 1 november 2023 10:35

Aviagen föder upp 99% av alla kycklingar i Sverige. De som inte kallas för broiler. Men som jag förstått det så tar de också fram de små gulingara som sedan säljs till andra uppfödare.
Problemet med Aviagen är att man inte dödar kycklingarna och hönorna med bedövning utan jåller bara i huvudet och snurrar dom snabbt några varv och kastar do på ett galler. Jag har flera frågor yill detta.
Hur är människor funtade som gör sånt dagligen? Då menar jag psykiskt men också fysiskt. Armen utsätts i längden gör stora påfrestningar.
Vad dock är värre är den metod som används vid mördande. För jag kan inte kalla detta för slakt. Man tar tag i halsen precis under huvudet och snurrar ett par tre varv och kastar djuret sedan spratlsndes på ett galler. Hönorna har en massa nerver som rent reflexmässigt gör att det ser ut som modet fortfarande lever. Vad det under denna period känner vet jag inte. Kanske ingenting, kanske massor av smärta. Vem vet. Och dör alla utan undantag?
Personligen sviker jag detta sätt att mörda djur. Jag tror faktiskt att jag nu kommer att sluta äta kyckling. Jag kommer att äckla av det som läggs på tallriken.
Jag trodde att vi hade kommit så långt i vår mänskliga utveckling att vi tog bättre hänsyn til våra djur. Men tydligen inte inom kycklingindustrin hos Aviagen.

#aviagen #kyckling #mördas #bojkottakycklingindustrin

Av Pink Ozzy - 1 november 2023 09:55

Att vinna ett val kan ibland innebära att man ger avkall på miljön. Denna regering har lovat en sänkning av dieselpriset. Det tänker de nu genomföra på bekostnad av sänkt reduktionsplikt. M a o så får de billigare diesel genom att skita i miljön åter en gång.
Det börjar allt mer kännas som om jag också ska börja skita i miljön.
Vi borde istället ha en regering som inte ger avkall på miljön utan kämpar för miljön. Men man ger snart upp. Det känns så meningslöst om jag ska vara miljömedveten och regeringen skitar ner den igen. Jag tror att många med mig tycker likadant. Tänk vad man kan göra om man vill behålla makten. Och jag undrar hur många ören det påverkar t ex 1 liter mjölk, om det ens kommer att göra det.... sorglig värld som startat sin undergång.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards