Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 28 november 2023

Av Pink Ozzy - 28 november 2023 19:57

Ett av mina barnbarn hade till skoluppgift att fråga sina far eller morföräldrar om hur det var på deras tid när de var barn. Ja, då var det bara att minnas .
TVn hade i början bara 1 kanal och bildelar svartvit, d v s inga andra färger. Man t o mhadegräsliga färgkombinationer på dig för att de gjorde sig bäst på den svartvita bildrutan. 
Bara de med pengar hade råd med en stor tung telefon. Vi fick låna grannens kort om det mer eller mindre var akut.
Att handla tog tid eftersom det fanns en affär för nästan allting. Slaktaren, konditorn, bagaren, grönsakshandlaren och mångs fler varor köptes i speciella affärer. Varuhus fanns bara i stora städer.

Bristen på bra TV samlades många i släkten på lördagskvällen och festade lite. 

Jag och min ohängde bror var ofta hos farmor och farfar eftersom föräldrarna jobbade mycket.  Farmor ägde köket med vedspis. Hon gjorde allt från grunden. Det fanns nästan inga prefabricerade varor förutom korvar och bröd.

I skolan fick man ingen mat utan man gick ta med sig några mackor och lite frukt. På sommaren var nye mackor så goda efter kl 11....

Ja, jag skulle kunna hålla på hela kvällen och beröra men nöjer mig så kanske finns det anledning att återkomma nån dag.


,(Denna berättelse har justerats den 29/11-23)

Av Pink Ozzy - 28 november 2023 11:06

Jag börjar så sakta oroa mig för Sverige. De som sov på historielektionerna börjar få rösträtt. Skolan har väl de senaste 10 åren tyckt att WWll skedde för så länge sedan så man inte behöver beröra det så mycket som förr.
När jag gick på högstadiet på 60-talet fanns det bara 1 tysk och han mobbade emellanåt för sitt ursprung och kallades för lillnasse, Hitler mm . Numera är väl skolors tyskar dagens hjältar och ingen vågar kalla dom gör nasse.
Tiderna förändras och svenskarna också.
Numera får en partiledare tydligen säga att moskéer och minareter borde rivas. Det skiljer bara 55 år men man ser en klar skillnad i svenskarnas beteende. Det är så lätt att dra alla över en kam. Det är alla muslimer och alla islamister även om de flesta SD-sympatisörer inte vet skillnaden på dessa 2 grupper. De vet inte heller något om hinduismen eller buddhismen. De kan inte heller skilja på balkans olika länder och dess egenheter. Man drar alla över en kam. De är "jävla invandrare" och får stöd av Åkesson, även om han trots allt väger sina ord lite i varje fall, han är ju partiledare. Men riva andras kyrkor vill han gärna.
Jag tror vi närmar oss brunskjortornas tid i rask takt men numera med svarta eller vita skjortor. Om vi inte snabbt får en bättre regering som stoppar eländet så blir det gängkrig som ingen har skådat i Sverige och många kommer att få blod på sina händer. Det är skolan som ska utbilda och på så sätt stävja gängbildningen. Men med sin oförmåga gör dom precis tvärtom. Och föräldrar kan vi inte förlita oss på längre. Över 50% av barnen lever inte i en "normal" familj med mamma och pappa.

Av Pink Ozzy - 28 november 2023 10:38

Det kommer vitt från himlen
och sakta försvinner den gråa höstfärgen.
Fukten gör att flingor kan
hålla fast sig i grenverket.
Det går inte att smyga iväg.
Avtrycket i snön talar om
vilket väsen som har gått
på den vita snön i morgonstund.
Den byiga vinden gör dock
att spåren sakta försvinner
och ersätts av nya.



Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards