Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 7 september 2013

Obamas Sverigebesök

Av Pink Ozzy - 7 september 2013 10:00

Nu har Obama varit i Sverige. Vad har detta inneburit för de fattiga, för flyktingar, för skolan, för vård och omsorg, för pensionärer m fl?

INTE ETT SKIT !

Jo, förresten. Det har ju det.

Besöket innebär att Obama har med sig ca 6-700 personer i form av agenter, kockar, politiska rådgivare, läkare m fl. Dessutom tillkommer kostnaden för att driva ett jätteplan, ca 8 helikoptrar, mängder av svarta bilar, ca 4-500 svenska poliser, svenska polisbilar, avstängda gator, avstängda luftrum samt en hel drös rövslickande svenska politiker och annat löst folk.

Här pratar vi inte om 100-lappar  hit eller dit i valfläsk till pensionärer. Nej, här pratar vi miljoner och åter miljoner. Utan att ha räknat med allt i detalj skulle det inte förvåna mig om hela spektaklet gick på över 50 miljoner.

OK, jag förstår om du anser att 5-10 kronor från varenda svensk för ett litet besök från en president inte gör så mycket. Men lägg därtill alla andra besök till svenska politiker eller resor som politiker gör till andra länder samt alla kungens besök här eller utomlands. Då talar vi inte om en 5:a hit eller dit, utan då springer det snart iväg till 1000-lappar på årsbasis.

Det är pengar som skulle behövas mer till skola, vård och omsorg. D v s till elever, pensionärer, de sjuka och liknande. Men nej då. De svenska politikerna vill ju få en fjäder i hatten och skaka en svettig amerikansk hand.

Sen går man ut och säger att det var lyckade ”förhandlingar”. Vilka förhandlingar? Obama skiter fullständigt i vad Reinfeldt har att säga. Vad bryr han sig om 9 miljoner när det finns si sådär 6-7 miljarder till på det här lilla klotet? Enda Obama vill ha är ytterligare en liten bricka i det stora spelet. Och nu har Reinfeldt visat att Sverige inte ska vara neutralt längre, utan att han vill att vi ska gå i USA:s ledband.

Allt detta får vi för 5-10:- kronor/invånare.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

7 september 2013 19:32

Eftersom jag är den jag är så kollade jag dina siffror. Inför besöket hade Aftonbladet en artikel. Där berättade man vad besöket i Oslo 2009 kostade. Jo 163 miljoner. Främst till säkerhet och löner till polisen. Så tyvärr tog du i för LITE...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

8 september 2013 20:31

Oj då. Då hamnar vi nu kanske uppåt 200 mille. Ruskig tanke.
Tack för info't

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Tisdag 23 april 09:48

Egentligen är det skrämmande hur folk kan utsätta sig för livsfarlig dopning i s f att hjälpa till att få stopp på eländet. Jag tänker just nu på 2 fall. Det ena är någon form av OS för dopade, även om de då inte får använda sig av orden Olympiska sp...

Av Pink Ozzy - Måndag 22 april 09:23

I dagens Aftonbladet läser jag om min förening Leksands IF dom jag hållit på sen 1967. När de vann SM-guld eller åkte ner. Det var alltid Leksand i mitt hjärta.  Men efter det jag läste idag får vi väl se om jag inte köper mig en Moradräkt istället...

Av Pink Ozzy - Söndag 21 april 17:01

Ett av mina barnbarn skulle på kalas. Hon fick skjuts av dom som höll i kalaset. Min dotter satt hemma och kollade hur dom åkte. Hon och barnbarnet har en app precis som resten av familjen så de alltid ser var dom befinner sig.  De såg också att fö...

Av Pink Ozzy - Söndag 21 april 10:27

På Kanarieöarna gror hatet mot turister. Vi åkte minst en vecka per år mellan år 1999 och ca 2020. Vi besökte de flesta öarna många gånger. Men nu vill de inte ha oss längre. Turisterna använder för mycket vatten, skitar ner på ön och trissar upp hus...

Av Pink Ozzy - Söndag 21 april 10:16

Läser om en kille som redan innan födseln hade en sjukdom där huden föll av och där han redan innan födseln hade skrapat sönder dig. Nu går han med handskar och kläder så att han inte stöter emot något. Läkarna gav honom 6 månader att leva men är nu ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards