Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 16 september 2013

Är salt farligt?

Av Pink Ozzy - 16 september 2013 09:18

Hur är det nu med det "vita giftet", salt? Är det farligt eller inte. Flera olika studier visar nu att salt i lagom mängd inte är farligt, utom tvärtom är nyttig. Det visar sig att de som äter salt lever längre, har lägre risk för stroke mm än de som avhåller sig från salt. Vi pratar inte heller månader, utan enligt undersökningar ska de leva flera år längre.

Varför då detta ståhej om saltet? Jo, det finns E535 och E536 i många saltförpackningar. Anledningen är den att salt klumpar sig och att dessa E-nummer förhindrar detta.

Och vad är då dessa två små E-nummer?

E 535 - Natriumferrocyanid

E 536 - Kaliumferrocyanid


Bägge innehåller således cyanid. Då läser jag detta om cyanid:


Hälsoeffekter:
Cyanid i ren form är väldigt giftiga. Men i detta fall är järnet (ferro-) bundet så starkt till cyaniden att ämnet är ofarligt i de mängder som det används i. Natriumferrocyanidens ADI är 0,025 mg/kg kroppsvikt. Det innebär att man kan äta 0,025mg/kg multiplicerat med sin kroppsvikt av Natriumferrocyanid varje dag utan att drabbas av hälsomässiga effekter.  Detta motsvarar drygt 75 gram Natriumferrocyanidinnehållande salt varje dag. Sådana mängder är mycket ovanligt att man får i sig.

Gräver man lite mer så visar det sig att det t o m är så att det finns cyanid i vatten. Gränsvärdet är 50 ( myg/l CN). Med andra ord en ytterst liten mängd. Även i vinframställning med kärnfrukter hamnar cyanid i denna ädla dryck.

På en annan site hittar jag följande information:

Linfrö innehåller så kallade cyanogena glykosider, vilka kan frisätta cyanid. Höga doser cyanid kan ge andnöd, förlamning, medvetslöshet och i värsta fall leda till döden.

Vården bör därför inte rekommendera linfrön till barn vid förstoppning, särskilt inte krossade frön. Krossade eller malda linfrön innehåller mer cyanid än hela frön. Att äta bröd som innehåller linfrön är däremot inte farligt för barn. När linfrön utsätts för hög värme, som vid brödbak, försvinner cyaniden. Inte heller müsli med linfrö är farligt för barn eftersom mängden linfrö i är så liten.


Så med andra ord ÄR inte cyanid farlig. Men har man då tänkt hela vägen? Det tydligen så att just E535 och 536 endast får användas i salt. Något som bevisligen används i stora mängder i t e x färdigmat. Om jag nu samtidigt tar mig ett glas vin till ( den för övrigt vidriga ) färdigmaten och till frukost har ätit linfrö och uppe på det äter något annat som kan innehåller Cyanid.

Vad blir då det totala dagsintaget? Vad jag menar är att det kanske är så att kroppen tål en viss mängd Cyanid, men att saltet kanske är droppen som får glaset att rinna över. Vi har ju även något som kallas "kemisk process", vilket ju kan innebära att Cyanid TILLSAMMANS med något annat ämne kan bli farlig.

Ja, jag vet inte, utan vill bara visa på vilka brister det finns i vår kunskap om mat och dess innehåll.



 
 
Gubbfan

Gubbfan

17 september 2013 09:46

Finns det salt utan de där klumpförebyggande medlen?
Salt till rimligt pris så att folk kan köpa utan att "det kostar skjortan".

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

21 september 2013 10:25

Nja, det finns ju något de kallar för Himalajasalt och som ska vara utan. Själv använder jag nästan uteslutanden Seltin och Herbarmare. Fungerar utmärkt. Jag kan inte heller se att de innehåller E535 eller E536. Jod sägs ju också vara klumpförebyggande. Förr var det ju t o m nyttigt att äta Jod. Hur det är numera vet jag inte. Det kanske är så enkelt att E-nummer är billigare än Jod i Salt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 14:37

Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:49

Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 09:31

Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker.  Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:58


Eftersom många inte kommer att ha tid med mobil, platta eller dator önskar jag er redan en GLAD PÅSK!          ...

Av Pink Ozzy - Torsdag 28 mars 08:53

Det är av någon anledning skillnad mellan Facebook och bloggen. Hag går väldigt sällan kommentarer på bloggen men dagligen på Facebook. OK, det är lite skillnad i innehållet. Det blir lätt lite roliga bilder på Facebook medan det på bloggen oftast är...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Skapa flashcards