Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 24 april 2010

Röda Korsets utsugare

Av Pink Ozzy - 24 april 2010 09:43

Jag lämnar till och från saker till Röda Korset. Nu senast städade jag ur garderoberna och lämnade 5-6 kavajer, ett antal byxor, skjortor och tröjor. Sådär 5-6 kassar. Personalen jobbar där utan lön. Man plockar upp kläderna, ser över dom och stryker dessa för att de ska se fina ut när de säljs. Pengarna av försäljningen tror man ju ska gå till alla behövande på denna jord.

Men nu råkar det tydligen vara så att vi har några "behövande" även i vårt land. En av dom heter Bengt Westerberg och tar en ordentlig ordförandelön, vilket jag tidigare skrev om. Nu visar det sig också att en hög chef tog ut ca 8 miljoner under en längre tid.

Vad kallar man då detta?  Stöld säger en del, maktmissbruk andra, och kanske några andra fina ord av juristerna.

Men är det så enkelt? Jag säger NEJ! Det de gjort sig skyldig till är egentligen mord eller medhjälp till mord. Tänk efter! För 8 miljoner plus en ordförandelön kan man föda enormt mycket människor i dessa länder. Nu får dom inte mat för över 8 miljoner. Bara för at en chef vill äta flott på krogen och stajla med fina kläder.

Nej, fy fan säger jag. Det är höjden av snuskighet.  Chefen bör betala tillbaka allt med ränta och Westerberg bör sänka sitt arvode ordentligt eller avgå.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

24 april 2010 13:19

Det betyder troligen att du INTE delar Janerik Larsson, vice vd i Svenskt Näringsliv och mångårig medlem i Röda Korset och hans åsikter:

"Jag hoppas nu att beslutsstrukturerna inom Röda Korset klarar av att hantera den uppkomna situationen. Att tvinga Bengt Westerberg att avgå utan att man rett ut principerna för ledningsersättningar och arbetsuppgifter vore det allra sämsta som kunde hända. Det skulle verkligen skada - inte bara Röda Korset, utan många viktiga organisationers framtida förutsättningar att rekrytera den kompetenta arbetskraft de behöver för att kunna fullgöra sina uppgifter."

Vill du läsa allt i artikeln:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/16/stor-skada-f-r-r-da-korset-om-westerberg-tvingas-avg

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
pinkozzy

pinkozzy

24 april 2010 13:34

Jag har inte bett Westerberg att avgå. Då tycker jag att Röda Korset m fl liknande organisationer i första hand ska ge pengar till de behövande. Att..
1. Ge skyhöga arvoden till Westerberg gör inte organisationerna starka.
2. Stjäla 8 miljoner ur föreningens kassa för eget bruk som en av cheferna gjort,
Tycker jag inte är rätt och bör åtgärdas. Jag kräver även att denne chef förutom ett kännbart fängelsestraff även omgående betalar tillbaka allt med ränta. Om det så skulle vara att han får sälja både hus, bil eller What so ever. Pengarna ska tillbaka.
I övrigt så tror jag att det är bättre med hängiven personal är pengagiriga toppar.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

25 april 2010 08:44

Den här fd chefen borde självklart, som alla andra som hamnar i ekonomisk onåd, få alla sina värdesaker indrivna och sen få leva på existensminimum till skulden är betald. Det är så det funkar... för "vanligt" folk i alla fall.
Håller med dig också i övrigt: folk som jobbar åt såna här organisationer ska inte ha skyhöga arvoden! Den "stackars" chefen klarade sig inte på 60 000 kr/mån, det är ju bedrövligt! Hur lever man när man inte klarar sig på 60 000 kr/mån??

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
pinkozzy

pinkozzy

25 april 2010 08:48

Ja, själv får jag f n 640:-/dag och klarar mig bra på det. Visserligen har frugan sjukpeng och jag tradar lite aktier, men det går. Man får rätta munnen efter matsäcken som det så fint heter. Men är man chef får man tydligen guldsot och ska förlåtas. Ja ja ja.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

27 april 2010 13:23

Jadu, jag har själv hamnat på obestånd pga min arbetslöshet; har fått en halvgammal bil indriven av fogden eftersom dom ansåg att jag inte behövde den då jag var arbetslös (helt sant och den gav några futtiga tusenlappar, men det ställde till det för mig pga att det blev svårare med jobbsöket); har levt på existensminimum i många år nu (gör det fortfarande) och minsta lilla ökning av inkomsten (vid tillfälliga jobb t ex) har betytt att fogden drivit in det som blivit över... Det blev straffet för att jag varit arbetslös en längre tid och fått sänkt ersättning genom åren (tack regeringen!) vilket har inneburit att jag inte kunde betala mina gamla skulder till slut! Bara som exempel...

Så självklart hoppas jag (lite naivt förstås) att den här utsugaren hamnar i samma sits!! Han har medvetet försnillat MYCKET pengar och pengar som skulle ha använts till folk som verkligen behöver dom.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 10:15

Sedan coronan bröt ut har priset stadigt ökat. Efter coronan har det sjunkit, eller inte? Allärerna gör reklam för att smöret ordinarie pris är nånstans mellan 54 och 65 kronor. MEN, det är alltid nån kedja som har extrapris. Numera oftast 29,90 och ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:27

Tycks vara så att SD har en ganska stor trollfabrik. Det innebär att de betalar pengar för att folk (trollfabrik) skriver gott om SD och skit om oppositionen.  Kanske funkar hos folk som inte läser på själva. Det funkar inte hos belästa väljare. Sj...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:05

Både pressbyrån och 7eleven kommer fr o m 2025 att fasa ut cigaretter. Jag vet dock inte vilket ben jag ska stå på. Anledningen är flera. Rökarna kan lätt gå till andra aktörer som fortfarande säljer cigaretter. Smugglingen kommer att öka och gängen ...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 14:50


  Så det kan gå. Jag accepterar dom, men är ingen fan av dom och skulle aldrig vilja vara. De får väl leva sitt liv. Jag delar inte mitt. Hela klanen är som ett stort skämt.   ...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 09:54

Lyssnade en stund på radion igår eftermiddag.  De intervjuade bl a en tjej som missade bussen in till Malmö med blev kjutsad dit. Hon var så enormt lycklig över att få vara på det enorma området i stadsparken.  Alla var glada och lyckliga. De älskade...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards