Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Min trädgård

Av Pink Ozzy - 10 juni 2010 17:00

Läser om andras trädgårdar till och från och tänkte nu berätta lite om min. Jag bor i ett kjedjehus så trädgärden består i stort sett av en fram och en baksida, även om ett vildvin nu gör sitt bästa för att förena dessa två sidor. På tre sidor har jag allmän mark, vilket jag tycker är bra. Vad har jag då för växter? Jo, jag är växttokig så det skulle ta lång tid att räkna upp alla. Men jag ska ta en del. Libbsticka har jag försökt få upp ett antal gånger och kanske lyckas det denna gång. Jag har nu även ett olivträd som dock ska in under vintern, likaså en del krukodlade växter som jag dragit upp från frön jag samlat på olika ställen. Idag, då jag för övrigt fyller år, har jag fått en kardemumma.  Den ska tydligen klara sig inne under vintern, så den får väl bl a hålla mina fuchsior sällskap i bon . Olika sorters paprika och tomater är självklara på olika platser på tomten. Jag har 5 sorters äpplen, ett körsbärsträd, hallon, svarta och röda vinbär, krusbär, björnbär, jordgubbar,vindruvor, smultron och aronior.

I blomväg så blommar det från tidig vår till mitt i vintern då julrosorna blommar om inte snön stoppar dom.  Just nu blommar bl a en turkisk jättevallmo, en lökväxt som jag alltid glömmer namnet på, men som börjar på A. Sen blommar en lättgull lilja, flox, fuchsia, syréner mm mm just nu.

För att inte tala om alla nyanser på blad det finns. Har bl a en bloma som snart blommar i gult. bladen är dock mörkröda redan.

 Men snart kommer också 3 sorters pioner, astrar, hortensior och en mängd andra blommor.

Tänk så fint det ändå är på sommaren.

 
 
ana

ana

11 juni 2010 16:09

Du ska veta att dina kommentaree värmer gott om mitt hjärta oxå:)
Ingen vanlig dag för det är DIN FÖDELSEDAG!
GRATTIS! och jag hoppas att du fyller massor av år till :)

http://www.minus83kg.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

12 juni 2010 14:05

Kan berätta att Libsticka är väldigt aggressiv när den får fäste i trädgården. Ett tips är att plantera den i en bottenlös hink och gräva ner, så att den inte sprider sig vilt.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
pinkozzy

pinkozzy

12 juni 2010 14:22

Tack för tipset Tant Grön. Än så länge ser de dock inte så skräckinjagande ut. Hur jag än försöker har de bara blivit 10 cm höga. Men det kanske kommer.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Gunilla.

Gunilla.

12 juni 2010 20:34

Grattis , hoppas du haft en bra dag. Kul att läsa din blogg,speciellt om din trädgård hoppas man kan få lite tips till vår lilla plätt från denna.
Ha en skön kväll, Gunilla.

http://gunibirgit.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

13 juni 2010 08:29

Ja, libstickan lär växa när den väl kommit igång! :o) Gräv upp den medan den är liten och plantera om den i en hink, är mitt tips.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Gunilla.

Gunilla.

13 juni 2010 15:29

SVAR: Vi har väl inte just någon trädgård för bor i lägenhet,men har en uteplats som jag skulle vilja skärma av och göra lite trevligare. Tips på buskar man kan köpa eller gräva upp i skogen. Blommor. mm. Förr hade jag gullsira som skärmade av och det såg så vackert ut när de blommade, men vi flyttade och de är kvar, fick ej gräva upp dem för värden. Må så gott, Gunilla.

http://gunibirgit.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 16:58

På radion sa dom att betalningar och överföringar kommer att bli betydligt annorlunda och svårare med start nästa år. Allt skulle dock inte komma på en gång utan ändringarna ska komma lite undan för undan. Sllt för att försvåra det för de kriminella ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 10:15

Sedan coronan bröt ut har priset stadigt ökat. Efter coronan har det sjunkit, eller inte? Allärerna gör reklam för att smöret ordinarie pris är nånstans mellan 54 och 65 kronor. MEN, det är alltid nån kedja som har extrapris. Numera oftast 29,90 och ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:27

Tycks vara så att SD har en ganska stor trollfabrik. Det innebär att de betalar pengar för att folk (trollfabrik) skriver gott om SD och skit om oppositionen.  Kanske funkar hos folk som inte läser på själva. Det funkar inte hos belästa väljare. Sj...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 09:05

Både pressbyrån och 7eleven kommer fr o m 2025 att fasa ut cigaretter. Jag vet dock inte vilket ben jag ska stå på. Anledningen är flera. Rökarna kan lätt gå till andra aktörer som fortfarande säljer cigaretter. Smugglingen kommer att öka och gängen ...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 14:50


  Så det kan gå. Jag accepterar dom, men är ingen fan av dom och skulle aldrig vilja vara. De får väl leva sitt liv. Jag delar inte mitt. Hela klanen är som ett stort skämt.   ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards