Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 26 februari 2011

Av Pink Ozzy - 26 februari 2011 13:58

Nu är klockan strax 14. En eller två koppar Java och en TV-fåtölj så är eftermiddagen i hamn. Bajen spelar mot Edsbyn borta. Sist blev det 5-4 till byborna. Vi får hoppas på omvända siffror idag.

Ha en bra eftermiddag! Det tänker jag ha ( hoppas jag )


Hej Bajen

Om mig · Sport · TV
Av Pink Ozzy - 26 februari 2011 13:02

Många har väl läst det förskräckliga mordet på en tjej begånget av hennes pappa ( eller om det nu var styvpappa ). Alla vi "normala" anser att hedersmord inte hör hemma varken i vårt samhälle eller någon annanstans.

Så, det kan vi nog alla enas om.

Det som skiljer mig från en del andra bloggar jag läst är att en del tycks tro att om man viftar med lagboken vid gränsen och talar om vad de får göra och inte får göra skulle rädda dessa stackars kvinnors liv. Men de som har dessa naiva tankar har inte satt in sig i problematiken. De personer som utför dessa illdåd bryr sig inte om vilket land de är i och begår brotten. Här gäller det HEDERN. DERAS HEDER. FAMILJENS HEDER, FADERNS HEDER, SONENS HEDER mm. Detta råder i det korta perspektive ingen lagbok i världen på.

Det ser du bara på det nyligen skedda mordet. Mannen tillfogar henne 30-40 knivhugg, lägger kniven i fickan och går till polisen. Han VISSTE att han hade begått ett brott enligt svensk lag. Men hans så kallade HEDER anser han står över det. Han tar sitt straff.

Så jag tror inte att det räcker med att rabbla lagtexter för invandrarna. Det måste till en eller två generationsskiften så att barnen och kanske t o m deras barn växer upp med svenska värderingar. Det sitter inte skrivet i lagboken utan det är nedärvd i deras gener.

Så ska det ske någon ändring så är det bara påverkan, påverkan och åter påverkan som gäller.

I övrigt ser jag inget annat straff än att de och deras familjer hotas med utvisning till det land de kommer ifrån. Kanske är detta något som kan kuva deras hedersbegär.

Av Pink Ozzy - 26 februari 2011 11:28

Om 2 dagar är det exakt 25 år sedan Olof Palme dog. När jag läser morgontidningen tycks knappt någon under 30 veta vem han var. Det säger väl kanske en del om dagens skolor och dess historieutbildning, eller kanske avsaknad av just denna utbildning.

Vem var då Palme?

Jo, han var i perioder vår stadsminister och under många år sossarnas ledare. Han var älskad av många och hatad av säkert lika många. Men han hade i varje fall en ideologi som dagens politiker saknar. Han körde sitt race och sket i opinionssiffror. Han kunde kalla diktaturer för ”Satans kreatur” och fick applåder för det.

Själv hade jag en viss hatkärlek till Palme. Hans sätt kunde ibland reta mig, samtidigt som han alltid var påläst och var en brinnande agitator. Om du tittar på dagens politiker så är ingen i närheten av han retorik.

Vem som dödade honom en kall februaridag 1986 kommer vi väl aldrig att få veta. Men skulle man lägga ihop alla timmar polisen lagt ner på fallet, tidningar skrivit och övrig media visat och pratat om så har hans död ironiskt nog gett många arbetstillfällen.

Jag hade faktiskt gärna sett Palme i fler val och tänker ofta på vad som hade hänt om han fortfarande hade hållit i sossarnas roder. Det kan ju inte gå sämre än under Sahlins tid.

Av Pink Ozzy - 26 februari 2011 10:29

Som du kanske vet har jag nu övergått helt till GI. Nåja, helt och helt. Jag äter t ex någon macka ibland, men följer G! till ca 90%. Jag tycker att metoden passar mig bättre. Kosten kan varieras betydligt mer och en synd bestraffas inte omgående med 0,5 kg runt magen. Det blir förstås väldigt mycket grönsaker, vilket jag dock tycker om. Men man får t o m äta lite pasta. Jag som pastafreak tuggar frenetisk på varje lite pastabit och försöker att njuta så mycket jag kan.

Så jag vill inte ta ställning för eller emot GI eller LCHF, utan tycker att du seriöst ska prova en av dom och kolla om du mår bra av dieten, tycker att det är kul o s v. Skulle den inte passa så kan du alltid avsluta och prova den andre dieten.

GI · LCHF · Om mig
Av Pink Ozzy - 26 februari 2011 10:21

Läser i dagens Strängnäs tidning at även Sveriges villarägarförbund börjar tröttna på Sevab. Det visar sig nu att de som köper el från SEVAB får skatta flera gånger. Först den vanliga skatten som alla betalar. Sen går också allt överskott som "koncernbidrag" till kommunen. Ett bidrag som de senaste åren varit på 3-12 miljoner/år.

Det ska i sammanhanget även sägas att SEVAB har ett stadsnät som går back. Då tar man helt enkelt från de överpriser man tar ut av elkunderna och flyttar dessa pengar till det förlusttyngda stadsnät. Det är först DÄREFTER koncernbidraget utgår, så överpriserna på elen är större än de 3-12 miljonerna.

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards