Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 4 september 2012

Frälsningsarmen bluffar och lurar folk.

Av Pink Ozzy - 4 september 2012 10:11

Det är väl själva fan. Ja du läste rätt. Du får i sverige inte utföra kvacksalveri. Då kan du hamna bakom galler. Men det går tydligen att "välsigna" en vattenkälla så att folk köper vattnet i tron att det hjälper.

Går det inte?

Jo då. I Örnsköldsvik har en Frälsispräst välsignat en källa och nu säljs detta vatten på flaska för 12 riksdaler styck.

ICA-handlaren säger enligt Aftonbladet:

– Det är en produkt som smakar gott och hjälper människor, säger Christer Eklöf.

Hur kan han veta att just detta vatten hjälper människor och i s f mot vad?

Han säger också att det är det godaste vattnet han smakat. Jag kan dock garantera att han inte klarar av att hitta igen "sitt" vatten i en blindtest om låt oss säga 10 olika sorters vatten.

Men sen säger han något som går mig att undra. Han säger att det hela inte har med religion att göra !!!

Men varför ska då vattnet välsignas?

Nej ni Frälsis. Ni bluffar och borde kallas för kvacksalvare och inget annat. Och att folk går på det. Otroligt!

 

 
 
LiLo

LiLo

4 september 2012 11:16

Det är nog den summa som går till Frälsis verksamhet man avser när man skriver att det "hjälper människor"?
Tyvärr är det ju så, att fler och fler behöver hjälp av frivilligorganisatoner : (

Fast lite jönsigt är det ju!

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

5 september 2012 09:40

Men då kunde man ju skrivit "frälsis" och inte "hjälper människor". Djävligt ful marknadsföring.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

4 september 2012 20:33

den stora och viktiga frågan du -- och andra -- skall ställa, är: TROR verkligen folk att vattnet "hjälper" mot diverse saker? ELLER är det kanske så att symbolen på flaskan -- fräslningsarmens logga -- är den största orsaken till succen!! Kanske är det helt enkelt så att folk vet vad frälsis står för. Att de gör gott och hjälper. Att man som köpare därmed hellre stöder dom och ger pengar dit, än till tex Ramlösa.
Hade JAG haft möjligheten att välja-- samt önskat köpa vatten på flaska -- att stödja Ramlösa, Loka, Porla eller Frälsningsarmén hade MITT val varit enkelt. JAG är så dum så att jag tror att pengarna gör mer nytta hos dem än hos Ramlösa. Däremot tror jag inte att jag blir hjälpt av det.

Nackdelen med namnet är just det du visat prov på. Man värjer sig mot budskapet och tror att det är menat just så.

Har du aldrig sagt: vilket välsignat väder vi har idag...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

5 september 2012 09:43

När jag köper mineralvatten, vilket händer speciellt om jag är utomlands, så tänker jag inte attjag ska stödja ett visst varumärke utan att jag vill ha mitt vatten.
Sedan är det så att det inte är frälsis som tillverkar vattnet utan ett företag. Så de tar först ut sin vinst precis som alla andra tillverkare. Sen läggs det på lite extra som frälsis ska ha. Det är så det är.
Till sist har jag aldrig välsignat vädret, utan tar det som det kommer. Däremot har jag förmannat SMHI ibland.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

5 september 2012 20:28

Jo givetvis är det ett företag som gör vattnet. Men poängen är att man dessutom stödjer frälsningsarmén. Därav kan man ju säga att vattnet är välsignat. Frälsningsarmén gör mycket bra oavsett vad man tycker om vattnet. Frälsningsarméns grundare hade dessutom mycket sunda tankar om orsaken att starta just sitt samfund.
Soppa, tvål och SEDAN frälsning. Man kan inte -- ansåg han -- komma till hungriga och sjuka och erbjuda frälsning. Man måste komma med mat till dom. Läs gärna boken "Mörkaste England och vägen ut" handlar om varför och hur denna "grupp"/"kyrka" startades för många år sedan.
Många -- även icke troende -- har genom åren hållit deras grytor kokande. Som sägs (sades?) vid insamlingar för år sedan.
Många -- även icke troende -- ser det arbete de gör bland utslagna och andra och anser dem därför värda att stötta.
Därför kan man, utan att häda eller ljuga speciellt mycket påstå att vattnet är välsignat.

Läs gärna hur den kristna tidningen Dagen presenterade nyheten.
http://www.dagen.se/nyheter/valsignat-vatten-gor-saljsucc-i-norrland/
Inte på samma sätt som Aftonbladet, eller hur. Enligt denna artikel var det HANDLAREN som kom med idén. Kunde du läsa det i A?

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

6 september 2012 10:17

Nja, håller bara delvis med. Jaf tycker nog att det nästan är en hädelse att välsigna vatten på flaska. Vad kommer härnäst? Srtömming och bröd?
Men jag kan hålla med dig om att de trots allt gör en hel del nytta och hjälper många med sitt arbete.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Onsdag 24 april 09:47

Ibland vill man bara gråta så det sprutar ur ögonen. Hade just stigit upp och lyssnade på 8-nyheterna på radio. De meddelade att 2 barn hade mördats och att en man och en kvinna var inblandad. Senare framkom det att mannen också var svårt skadad.  De...

Av Pink Ozzy - Tisdag 23 april 19:37

En stor andel kommuner vägrar ge tillstånd till vindkraft. Det kan i o f s vara OK. Men det ska kosta. Att säga att vi häruppe behöver inte elen, vi har redan vattenkraft. Det är ett rätt barnsligt och lågt sätt att försöker stoppa vindkraftverk. S...

Av Pink Ozzy - Tisdag 23 april 09:48

Egentligen är det skrämmande hur folk kan utsätta sig för livsfarlig dopning i s f att hjälpa till att få stopp på eländet. Jag tänker just nu på 2 fall. Det ena är någon form av OS för dopade, även om de då inte får använda sig av orden Olympiska sp...

Av Pink Ozzy - Måndag 22 april 09:23

I dagens Aftonbladet läser jag om min förening Leksands IF dom jag hållit på sen 1967. När de vann SM-guld eller åkte ner. Det var alltid Leksand i mitt hjärta.  Men efter det jag läste idag får vi väl se om jag inte köper mig en Moradräkt istället...

Av Pink Ozzy - Söndag 21 april 17:01

Ett av mina barnbarn skulle på kalas. Hon fick skjuts av dom som höll i kalaset. Min dotter satt hemma och kollade hur dom åkte. Hon och barnbarnet har en app precis som resten av familjen så de alltid ser var dom befinner sig.  De såg också att fö...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards