Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Höst hos mig

Av Pink Ozzy - 17 september 2012 10:02

Efter att ha kollat igenom dagens tidningar och inte funnnit något som upprör mig mer än normalt så tänkte jag blogga om hur det är just nu. Hösten börjar komma. Duggregn i dag. Igår klippte jag gräset, gamla hallonkvistar och häcken på husets framsida. Det mesta lägger jag i landet så länge. Lite senare i höst ska jag gräva runt i mina 3 komposter och då lägger jag också det jag klipper nu in i en av komposterna. Det blir sedan fantastisk jord.

Dagligen får jag plocka björnbär. Det blir 0,5-2 dl varje dag. Lite hamnar i filen och resten i frysen.

Funderar på hur jag ska skydda min grönkål från rådjuren i år. Förra året försvann allt grönkål någon dag innan jul. Skittråkigt.

Det är en hektisk tid nu. Både i trädgården, men också i skogen. Lingon ska plockas och det är otroligt mycket svamp i skogarna i år. Ganska mycket svart trumpetsvamp har redan torkats och mer ska det bli. Knatareller i mängder ligger i frysen. Såg att de tog 130:-/kg. Tur man har nära till skogen...

Sen ska fröer tas om hand också. Det är ringblommor, ballongblomma, digitalis och mycket annat. Värsta frön är Lobeliafrön. De är så djäkla små så de nästan inte syns.

Jag har en vinplanta också. Klasarna är många men små och börjar att bli klara. Barnbarnen tycker det är kul att äta dom. De tycker för övrigt att det alltid är kull att komma till morföräldrarna på sommaren. Det börjar med jordgubbar och smultron. Sen äter dom krusbär, röda vinbär och körsbär. Sen blir det björnbär och vindruvor. Dessutom slinker det ner ett äpple då och då. Det är bättre de äter frukt och bär än lördagsgodis och fredagsmys.

Hade tänkt att kapa lite av vårt körsbärsträd, men motorsågen är för tillfället sönder. Jag klipper ner en del blommor istället. Men jag klipper dom inte helt ner utan bara så att 50-100 cm blir kvar. Det klipper jag ner i vår istället. Det ser både lite trevligare ut om det finns kvar något i landen och sen mår växterna bättre av det också.

Ja, så är det hos mig på hösten. Fullt upp. Men kul är det.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

18 september 2012 19:44

Är det inte benmjöl man skall använda mot rådjur.... eller är jag helt ute nu?

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

19 september 2012 09:26

Jag har provat med allt möjligt. Min frus morfar klippte ut frigolitbitar som såg ut som rumpan på ett rådjur och satte fast dom på pinnar. Han menade att gådjuren skulle ta det för ett bortspringande rådjur. Men jag kommer inte ihåg om det funkade. Jag har själv provat en produkt som heter "Rådör" och som finns i en liten glasburk. smetade in en del stenar med det. Slarvarde dock förra vintern. året innan verkade det dock funka. Luktar lite som beck som man också kan använda mot mygg. Lite åt kåda och tjära. Gäller inte få det på händerna. Det är svårt att få bort.
Men nu har jag köpt ett nät på ÖB som jag ska trå över grönkålen på något vis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 17:19

Jag har ju ingen aning hur länge jag lever med cancer i magen samt en massa andra småsaker i kroppen, så vi lever livet lite. Så nu har vi bokat Smådalarö Gård och spa. I början på veckan var vi ju på Yasuragi vilket ju inte var så som det en gång va...

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 08:45

Mellan 1985 och 2000 åkte jag 1-2 gånger varje vinter till fjällen med familjen. Julen var given, men även vissa år i mars. Över 60 mil på hala och snöiga vägar. En gång fick jag en ordentlig sladd 3 mil hemifrån. Hade jag fått möte i denna kurva had...

Av Pink Ozzy - Onsdag 17 april 10:11

Ledsen mina vänner, men att rösta om juridisk könstillhörighet är bara larv i mina ögon. Det man röstar om är ifall en homosexuell ska få kryssa i  ett M eller K på diverse papper. Innebär också de får gå på toaletten för kvinnor fast de fysisk är mä...

Av Pink Ozzy - Onsdag 17 april 09:10

Nu har Skyttedal och Emanuel bildat Folklistan. Ett parti utan ideologi. Däremot har de en enda tanke och det är att få så mycket pengar som det bara går från statskassan, d v s dina skattepengar. Försett antal år sedan roffade t ex Emanuel åt sig fl...

Av Pink Ozzy - Tisdag 16 april 09:02

God morgon vänner till en sen vår. Känns inte då spännande att gå ut. Jag har bestämt mig att gå ut 1-3 timmar om dan och arbeta med blommor, rabatter, trädgårdslandet eller något annat som behöver göras på tomten. Om jag kan vill säga. Just nu går i...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards