Direktlänk till inlägg 13 augusti 2016
Närag för 4 år sedan frågade rektorn på min arbetsplats om han kunde tänka sig att ta emot mig eftersom jag snart därefter skulle införlivas i FAS3 så sa han ja ( eftersom de då skulle få 5000:- för mig och inte kosta ett öre). Han la även till att han aldrig kommer att anställa mig eftersom de måste spara pengar. Det triggade mig . Sånt triggar ALLTID mig. Jag tänkte för mig själv att " vi får väl se".
När jag kom första dan fick jag en allt för liten gul väst i näven och ombads att rastvakta varenda rast. Det blev mycket rastande för lågstadiet första 2 åren.
Rektorn slutade och en ny tillträdde. Det visade sig att hans normer och värderingar var betydligt mer humana och han hade inte behovet att framhålla att han är rektorn. Jag fick nya arbetsuppgifter som saka utökades i diverse riktningar. De arbetskamrater jag fick hade även en human del i sig sm jag tog till mig. Det går på lågstadiet att säga "så gör ni nu". Det funkar inte med större elever. Här gällde det andra metoder. Metoder som jag sakta lärde mig av bl a rektor, elevkuratorn och min "chef". Ja jag säger chef även om vi egentligen inte är varandras chefter. Vi jobbar förträffligt ihop. Vissa saker har vi gemensamt ansvar för och vissa har hon och vissa har jag. Vi kan dock i nödfall hjälpa varandra lite så att inget blir liggandes. Dessutom har vi kul tillsammans och med "våra" elever. Vi slog in på en linje förra hösten som vi ser har gett effekt. Visst, du kommer aldrig att ha 100% bakom dig. Det har du inte nånstans. Men det är bra nära. Och det är sjukt kul när man ser ett resultat när man jobbat med en elev som varit stökig och avig. En varm och go känsla. Eleverna vet vad de får och inte får och för var vecka som går gör de färre och färre överträdelser. Inte för att de är rädda för oss, utan för att vi försöker vara justa mot dom . Är man just mot någon så är det svårare för den att vara ojust.
För ca 4 år sedan hade vi sönderslagna rutor varenda helg och under sportlovet. Du var det länge sedan man har haft sönder en ruta på skolan under en helg. Och under hela sommmarlovet har allt fått vara helt. Måste innebära att eleverna inte längre ser skolan som något man hatar utan vårdar.
Men jag trorinte att vi kan sätta oss ner och ta det lugnt. Du är det bara till att kavla upp ärmarna och jobba med nästa grupp, och nästa grupp och nästa grupp. Det fylls på med nya elever varje år och det gäller för oss att bete oss rätt i så låg ålder det bara går. Först när barnen inte ser oss vuxna som fiender utan som vänner med regler som de får tillit och respekt för oss vuxna och vår skola.
Tittar man på t ex Instagram så visar man ofta folk som försöker sig på surströmming. Sen spyr och harklar dom sig ordentligt. Det får , liksom jag inte ner skiten. Nu på morgonen läste jag ett kräfttest av 21 olika kräftor. Resultatet var allt f...
Ett svenskt flygbolag gar gått omkull. Mixxtravel heter det visst och har flugit ner ca 1000 soltörstande svenskar. På så vis tjänade säkert resenärerna kanske 500 kr. Nu sitter dom i skiten. Vi sitter nästan i samma båt där ett byggbolag t o m lä...
Har du också märkt att vi inte fått fler kanaler men inte bättre TV? Dessutom kostar det bara mer och mer. Ta alla usla dokusåpor. Så nån norsk serie som heter Charterfeber. Men herre gud vad är detta? Streamade bara 1 avsnitt och det räcker. Det v...
Nu har vi suttit framför TVn och bara njutit över tidernas bästa damturnering i fotboll nånsin. Spanien, England, Frankrike, Italien, Portugal, Tyskland, Norge och Schweiz är bara 8 länder som fick oss att njuta. Men tänker man efter och reflektera s...
Bor f n på Uppsala akademiska. Ett besök som har mycket övrigt att önska. En enda gång kom det in en kille och "städa". Han slarvstädade lite och tömde pspperskorgen. Ända är det ett rum med restriktioner. Maten är rent ut sagt usel. Många micra...
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | |||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | 14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
| |||||||||