Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Alla inlägg den 21 oktober 2017

Av Pink Ozzy - 21 oktober 2017 18:44

Nu har Linnéa Claeson dragit igång #METOO. Något som i mina ögon slagit både rätt och fel.
Mark Levengood tycker t ex att man är inte skyldig förrän mamma är dömd. Dessutom har både Timell och Kronér pekats ut som snuskgubbar.
Själv tycker väl jag att Mark i princip har rätt, MEN.
Är man inte skyldig så fort man begått brottet? Problemet är dock då att bestämma när man är skyldig. Är det förövaren som ska tycka att han är skyldig? Eller ska den utsatte tycka så? Eller kanske kompassen, grannen eller vännen? Nej, nog tycker jag väl att vi ska låta våra lagar råda och våra domstolar döma.
Men så har vi då kändisar och icke kändisar. En ickekändis kan dömas, sona sitt brott och sen gå vidare utan att någon får reda på det. En kändis är dock dömd redan samma sekund det kommer ut. Ta Timell som exempel. Han fick sparken, hans program togs bort och han kommer troligen under lång tid vara arbetslös. Bara det är ett mycket högt pris. Dessutom kanske han döms i domstol.
Men stopp! Har vi inte missat något nu?
Jo, alla de som under lång tid vetat om hans konstiga böjelser. Varför har inte dom agerat? Varför har ingen öppnat truten innan? Det här har ju tydligen pågått i 10 år. Eller är det så att chefer och andra bara sett till hans kändisvärlden i TV 4. Kan dom varit så cyniska att pengar fått råda? Och har de andra i personalstyrkan inte vågat säga något eftersom de varit rädda för den store och kände Timell?
I s f funderar jag ju på hur många till som blivit utsatta eller känt till någon snuskig chef, men inte vågat säga något för att de är rädda för sina jobb?
Som jag förstått det hela var att tanken i nuläget var väl att #METOO skulle belysa ett problem och inte jaga folk. Men jag kanske har fel.
Sen har vi en del som ifrågasätter varför man inte tar upp de brott som begås mot män, homosexuella, barn m fl. Men då vill jag säga stopp en andra gång. Låt #METOO bestå som den är. Vill någon belysa andra samhällsproblem så skapa en egen haschtagg eller Facebookgrupp.
Och framförallt bör alla som vet eller sett något reagera omgående. Att hålla käften gör dig till medbrottsling. Har du tänkt på det?

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards