Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 7 november 2009

Vardagshjältar

Av Pink Ozzy - 7 november 2009 13:36

Har ett antal gånger tittat på SOS Gute på kanal 5. Vet inte om du sett det, men handlar om polis, brandkår och ambulans på Gotland under sommaren. Jag vill inte framhålla dom, utan på ALLA brandmän, poliser och ambulanspersonal.

Vilket jobb dom gör!

Det som så att säga är legitimt är helt OK, d v s hjärtfel, blixtnedslag o s v. Men jag tänker speciellt på alla idiotutryckningar de måste göra. Alla halfulla och fulla idioter som  ställer till det. Alla andra som är nyktra och som ställer till det ändå.

Varför kan man inte tänka efter FÖRE bara lite?

Om vi tar en grupp åt gången:


POLISER:

ü  Ta hand om era halvfulla vänner så slipper polisen göra det

ü  Tål du inte sprit – ge fan i den då!


BRANDKÅR:

ü  Lek inte med elden.

ü  Lär era barn att respektera eld och berätta vilket elände den kan ställa till med

ü  Låt inte ljus brinna där du inte är ( Speciellt med tanke på den stundande julen )

ü  Ring brandkåren och berätta att du ska elda, vad du ska elda, när och var du ska elda innan du gör det.

ü  Var vaksam om du ser rök

ü  Bevaka barn som leker med tändstickor. Gör det på avstånd ifall du känner dig osäker.



AMBULANS:

ü  Innan du ringer – TA DET LUGNT. Ambulansen har stor nytta av dig som lugn och saklig person. Det kanske är just du som kan rädda en person.

ü  Kolla om du kan hjälpa personen att andas, fråga personen om den är mottaglig för frågor

ü  Vid  t ex trafikolycka ska du vara försiktig och inte vända och vrida på personen.


Ja listan kan göras mycket längre. Men vad jag är ute efter är att låta respektive yrkesgrupp sköta det de måste sköta. Om du t ex eldar ett däck så blir det mycket rök och brandkåren rycker ut. Strax efter brinner det i ett hus åt motsatt håll. Det blir inte kul för den husägaren i sådana fall.

Eller ta Polisen. Här rycker de ut till någon som har fylledille. Samtidigt rånar de ditt hem.


Vad jag menar är att ring 112 när det behövs. Självklart! Men i nödfall och låt dom inte rycka ut i onödan.

Hur som helst så är de mina vardagshjältar just nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 14:50


  Så det kan gå. Jag accepterar dom, men är ingen fan av dom och skulle aldrig vilja vara. De får väl leva sitt liv. Jag delar inte mitt. Hela klanen är som ett stort skämt.   ...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 09:54

Lyssnade en stund på radion igår eftermiddag.  De intervjuade bl a en tjej som missade bussen in till Malmö med blev kjutsad dit. Hon var så enormt lycklig över att få vara på det enorma området i stadsparken.  Alla var glada och lyckliga. De älskade...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 09:29

Jaha, då var eländet ,ESC, över. Vi satte på vid 21,30 och nånstans vid 21,45 sov jag i fåtöljen. Frugan väckte mig vid 22-tiden och sa att hon skulle lägga sig och då gjorde jag det också.  När jag vaknade i morse och fick reda på vem som vann bar...

Av Pink Ozzy - Lördag 11 maj 12:26

Ryssland är utesluten från ESC.  Helt rätt. De för ett svinaktigt krig mot sin granne Ukraina.  Sen har vi Israel som får vara med för att de har god vänskap mot väst och då speciellt USA.  Och till sist den nederländska artisten Klein som tydligen...

Av Pink Ozzy - Lördag 11 maj 09:52

Nu blir det ESC med Israel men utan Ryssland.  Så skenheligt. Tar man helt rätt bort Ryssland borde man självklart ta bort Israel också. Men då kommer MR USA in i spelet och begränsar leveranser av vapen till Israel lite. Just så mycket som de tror a...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards