Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Nu tror jag att jag valt färdigt

Av Pink Ozzy - 6 september 2010 09:54

Jag har en längre tid varit lite i valet och kvalet om vem jag ska rösta på. Men nu tror jag att jag är klar. Alliansens pack och extrempartier går ju direkt fet bort.

Sossarna har jag röstat på ett antal gånger men jag klarar bara inte av Mona Sahlin, så det sket sig också.

Det som då var kvar var Miljöpartiet eller Vänstern.  Visst, jag har hus, bil, aktier mm. Men jag har också ett samvete, barn och barnbarn. Jag behöver inte så mycket per månad för att nöja mig. 4-6 veckors utlandsresor vill jag dock unna mig. Jag har inte haft något jobb på 2 år. Tro inte att jag inte vill jobba. Jag har sökt 90 jobb. Men, men, de ska bara ha 25 åriga högskolebroiler som saknar kunskap om hur det VERKLIGEN går till. Men sånt är livet. Jag klagar inte.

Men i morse kollade jag vad Vänstern vill, och då blev resultatet så här:

  • Fler lärare i skolan - Håller med. Man ökar ju hela tiden antalet elever i klasserna.
  • Fler personal till äldreomsorgen -  Håller med. Så länge det finns arbetslösa kan de gott hjälpa till i äldrevården.
  • Skolor och vård ska inte säljas till privata bolag  - Håller med.Nej, pengarna ska användas till det de är avsedda för. 
  • Inga vinster i privata skolor -  Håller med. Skattepengar ska inte gå till ägarna utan till eleverna. Det är deras pengar. Men genom stora klasser och bara ta emot "elitelever" mm kan man ju hålla nere kostnaderna.
  • Inga vinster i offentlig verksamhet som drivs av privata aktörer  - Håller med. Samma här, vinsterna ska plöjas ner i äldrevården, inte i privata aktörers plånböcker. Det finns massor att lägga pengar på till de äldre som ofta slitit ut sig så att Sverige är vad det numera är. 
  • Soldaterna i Afghanistan ska kallas hem - Håller med . Ja, vad ska de där att göra? De säger sig vilja skapa demokrati. Jag säger bara: Kina, Sudan, Zimbabwe, diverse forna sovjetstater m fl. Varför går vi inte in där och röjer också?
  • Sex timmars arbetsdag - Håller inte med - Har V nu haft i 100 år snart. Men det funkar inte tror jag.
  • Föräldrar ska vara hemma lika länge med sina barn - Håller med .  Varför inte. Det är ju bådas barn. 
  • Uppsagda ska kunna återfå jobbet INNAN man tar folk från bemanningsföretag. - Håller med . Jag förstår inte varför de INTE skulle få jobbet tillbaka. OK, stark misskötsel, men det är en annan sak. 
  • Rätt till förskola även på kvällar och helger - Håller med. Då kan familjer också jobba skift. Men det ska ENDAST vara om de jobbar, inte om de är hemma och vill ha en kul lördag utan barn. 
  • FRA-lagen rivs upp och lag om skydd för integritet på nätet och i arbetslivet införs - Håller delvis med. FRA bryr jag mig inte om. Jag har inget av stadsintresse att dölja. Däremot anser jag det är fel om man inte får använda nätet för att ta in diverse förbrytare som t ex sexförbrytare av olika slag, terrorister m fl. Dessutom anser jag det är helt fel att arbetsgivaren ska kunna gå in för att se vad den anställde kollar på för sidor. Det finns program som stänger ute Porr o l. Använd dom i s f.
  • Vissa miljöåtgärder som bl a innehåller utbyggnad av kollektivtrafiken, järnväg, klimatsmarta bostäder - Håller med . Desto mer kollektivtrafik och järnväg desto bättre. 
  • Alla kommuner måste ta emot ensamkommande flyktingbarn - Håller med. Varför ska bara vissa kommuner ta emot flyktingar. Tvinga alla kommuner till det. Mycket bra. 
  • Skatten på bensin höjs med 49 öre. Kluven - Ja, jag vet inte riktigt. Jag tankar f n en gång per månad och kan leva med 49 öre. Men jag tänker på de som bor i glesbygd och måste ha bilen för allt. 
  • Förbud för att prata i mobiltelefon när man kör - Håller med . Handen på hjärtat, hur ofta har inte du sett galna körningar av folk med en telefon i handen. 
  • Utesluter inte en chips och godisskatt - Håller med. Onödiga grejer ska beskattas hårdare. Därför är jag också emot restaurangskatten och vill i stället ha lägre moms på baslivsmedel som alla behöver. 
  • Förbud för svenskar att köpa sex utomlands - Håller med. Varför ska det inte vara förbjudet? Det är ju förbjudet här hemma. 

Ja, det var en del av de frågor Vänstern jobbar med. Det låter bra för MIG. Det passar MIG. Gör gärna en liknande koll med det partiet som Du vill rösta på. Då kanske du ser att det INTE är det parti du tänker rösta på. Man ska inte rösta på ett parti bara för att det har en viss beteckning, utan för att de har det innehåll som DU vill ha.

Jag är helt övertygad om att väldigt många skulle rösta på andra partier om de fick svara på t ex 25 frågor utan att veta vilka partier som är för eller emot.


 
 
Ingen bild

susanna55

6 september 2010 11:56

Såg du inte Lars Ohly vid utfrågningen på kanal 1 igårkväll? Han var lysande!! Blev bara kär!

Pink Ozzy

6 september 2010 15:22

Nej, utfrågningar mm blir så populistiska. Jag vill egentligen inte rösta på person utan på det dom står för. Men jag kan ändå inte låta bli att dra likhetstecken mellan Mona Sahlin och Sossarna, Maud = Centern eller "Pelle Jöns" = Kristdemokraterna.

 
Ingen bild

susanna55

6 september 2010 17:07

Självklar ska man rösta på det dom står för!!!! Vad annars?

Pink Ozzy

7 september 2010 10:11

Men jag tänker lite så här också. Egentligen består riksdagen av 2 partier och 349 djävligt bra betalda politiker.
Men det är inte bara dom man röstar på. Vi har ju också landstings och kommunalvalet. Jag röstar faktiskt olika i minst 2 av dessa val.
Att rösta på V innebär också 2 andra saker. V kanske ligger på gränsen. Då kanske de behöver lite stödröstning. Hade tänkt Mp, men jag är rädd för att de går till Alliansen om SD blir vågmästare. Då har min röst gått till Alliansen, vilket jag inte vill.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

6 september 2010 20:39

Säger inte att din slutsats är fel. MEN...
Jag vore ju inte jag om jag inte käftade emot. Så ta detta inlägg för vad det är ;-)

Vi hade en lokal valdebatt i Krstd i lördags. Då var det FLER än V som villa ha fler lärare i skolan.

Oppositionen går ju till val på fler människor inom vården. Alltså även Mona...

Vad gäller Afghanistan sa Mona samma sak som Ohly när HON blev utfrågad.

Föräldrar lika länge -- säger bara en sak: bröstpump. Det kommer Ohly att få höra länge....

Kollektivtrafiken lär MINST MP säga samma sak

Ohly fick frågan om subventionerad bensin för (oss) som bor på landsbygden. Var han emot eftersom det kunde få motsatt effekt. Dvs stadsbor åkte till landsbygden för att få billigare bensin. Men DET kan ju lösas genom bensinkort med rabatter till den som bor på landsbygden. Eller...

Mobiltelefoner och sexköp -- är det bara V som tycker så?? Vet inte, men det är ju riktigt illa om så är fallet!!

Har ännu inte bestämt mig. Kanske säger jag -- och gör -- som en släkting ev ska göra. Röstar men röstar blankt. Då HAR jag röstat och har rätt att kommentera efter valet...



http://gammelemurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

7 september 2010 10:07

Skönt med någon som uppväger mina inlägg med friska kommentarer.
1. Om det nu är FLER som vill ha FÄRRE barn i klassrummen så undrar jag varför Alliansen under sin mandatperiod sett till att det blivit FLER barn?
2.Varför har inte Alliansen sett till att vi fått fler inom vården. Det är INTE Mona som härmar Alliansen, det är Alliansen som nu härmar de rödgröna.
3. Vad det gäller Afghanistan så SKA måna säga samma sak, eftersom man har gjort en överenskommelse mellan de rödgröna.
4. Du, det funkade för oss också. No big deal.
5. Och det är väl bra om fler säger samma sak i kollektivtrafikfrågan.
6. Jag är FÖR lägre bensinpris för de på landsbygden, men då menar jag nog mer de som bor i vårt lands norra del. De som bor nedanför Mälardalen har nog i regel en affär på "normalavstånd". Visst finns det undantag även där, men inget är ju 100%-ig.
Håller med dig ang. mobiler och sexköp. MEN, mobiler är en INTEFRÅGA. Intefrågor ska man vara försiktig med för de kan skrämma bort väljarna. Sexköp tror jag däremot ingen bryr sig i för att det inte ger fler röster. Politiker är skitstövlar, jag vet.
Jag har också alltid sagt att om man inte tycker att något parti duger så ska man rösta blankt. Har själv gjort det någon gång. Då visar man att man är intresserad, men att de sköter sig dåligt. Lägger man sig på sofflocket ska man inte klaga de närmaste 4 åren.
Tack för kommentaren

 
Ingen bild

Gammelsmurfen

7 september 2010 11:34

Den moderate debattören --lokalt alltså -- menade att ANTALET lärare är mindre viktigt jämfört med KVALITETEN på lärarna. 10 dåliga lärare kanske inte gör mer nytta än 5 bra.

Bara ett litet PS

vad gäller bröstpumpen har Ohly tagit tillbaka detta "förslag".
Eller som han sa: det var inget förslag, jag ville visa hur VI gjorde

Pink Ozzy

7 september 2010 14:50

Det kan jag hålla med om. Men det är å andra sidan inget vi kommer tillrätta med. Det finns bra och dåliga lärare, chefer, läkare, you name it.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 14:50


  Så det kan gå. Jag accepterar dom, men är ingen fan av dom och skulle aldrig vilja vara. De får väl leva sitt liv. Jag delar inte mitt. Hela klanen är som ett stort skämt.   ...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 09:54

Lyssnade en stund på radion igår eftermiddag.  De intervjuade bl a en tjej som missade bussen in till Malmö med blev kjutsad dit. Hon var så enormt lycklig över att få vara på det enorma området i stadsparken.  Alla var glada och lyckliga. De älskade...

Av Pink Ozzy - Söndag 12 maj 09:29

Jaha, då var eländet ,ESC, över. Vi satte på vid 21,30 och nånstans vid 21,45 sov jag i fåtöljen. Frugan väckte mig vid 22-tiden och sa att hon skulle lägga sig och då gjorde jag det också.  När jag vaknade i morse och fick reda på vem som vann bar...

Av Pink Ozzy - Lördag 11 maj 12:26

Ryssland är utesluten från ESC.  Helt rätt. De för ett svinaktigt krig mot sin granne Ukraina.  Sen har vi Israel som får vara med för att de har god vänskap mot väst och då speciellt USA.  Och till sist den nederländska artisten Klein som tydligen...

Av Pink Ozzy - Lördag 11 maj 09:52

Nu blir det ESC med Israel men utan Ryssland.  Så skenheligt. Tar man helt rätt bort Ryssland borde man självklart ta bort Israel också. Men då kommer MR USA in i spelet och begränsar leveranser av vapen till Israel lite. Just så mycket som de tror a...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards