Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Ikea och Kamprad, rätt eller fel?

Av Pink Ozzy - 27 januari 2011 11:30

Jag har inte sett programmet om Ikea och Kamprad, men jag har spelat in det och ska se det. Vad jag dock har hört i morse och läst idag är att han tydligen har ett bolag med 100 miljarder i. Pengarna har kommit dit på laglig väg, dock att man ligger i gränslandet för det moralisk rätta. Och det är väl detta som är det svenska problemet. Lagstiftarna ligger alltid steget efter och moralen skriker, men på fel person. Avundsjukan är utbredd i Sverige, det vet alla. Visst, jag tycker också att man kanske skulle kunna göra mycket med 100 miljarder, för övrigt en ofattbar summa, men om man tar 3%/artikel så blir det tydligen en del pengar.

Jag lider inte av denna avundsjuka utan konstaterar bara att lagarna har följts men att pengarna skulle kunna komma fler till del i stället för att ligga i Lichtenstein. Men ifall man nu har smittats av avundsjukebacillen så kanske man ska ställa sig frågan: Vad skulle jag ha gjort?

Men det ska bli kul att se programmet, när jag nu får tid till det.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

27 januari 2011 15:13

JAG blev inte upprörd så då blir väl du det ;-) Vi brukar ju tycka på tvärs...
De bloggar som finns angivna som skrivna med anledning av reportaget är SAMTLIGA kritiska till programmet. Programmets hemsida säger det samma. Folk är arga på programmet.

Att DET betyder att programmet har fel är ju inte lika säkert. Men uppenbarligen ogillar folk att man "spottar" på en så hvvens karl som Kamprad...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

28 januari 2011 09:45

Av någon anledning spelade min spelare inte in programmet, så jag får försöka igen på söndag morgon. Men jag tror inte jag blir upprörd heller eftersom det verkar som lagarna följts och att motståndet mest kommer från de avundsjuka, vilket jag också säger i inlägget.
Att du och jag tycker olika är bara upplivande, även om jag tror att du ibland försöker att provocera. På mitt sista arbete hade vi en kille i samma ålder som jag och som också skulle provocera ibland vid fikat. Men det slutade ofta med att jag gick därifrån eftersom han förvecklade sig i sina egna argument ibland. Men vi var och är goda vänner för det. Kan man inte säga emot utan att man blir ovänner är vänskapen inget att ha.

 
susanna55

susanna55

28 januari 2011 10:47

Du kan se programmet i din dator en på en gång. Det var uppdrag granskning tror jag. Bara att googla svt.se och sedan väljer du svt Play, klickar på uppdrag granskning på deras lista som står i bokstavsordning, och du kommer att se programmet direkt. Jag kollade nyss för din skull! :-D

http://susanna55.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

28 januari 2011 15:28

Jag spelar in det på söndag istället. Då sitter jag bra i min TV-fåtölj.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

28 januari 2011 15:59

Skall jag vara riktigt ärlig -- och det ska jag väl -- är vissa av mina kommentarer för att provocera. Men många gånger är det vad jag tycker.
Men jag är en sådan som ofta försöker se saker från flera håll. Allt är ju inte bara svart eller vitt! Även om det naturliga kan vara att tycka en viss sak i ett visst ärende så försöker jag även se det från motsatta sidan.
Det KAN ju vara så att det finns är logisk/ärlig förklaring som går emot den första tanken.

Dock hittar jag ingen sådan gällande din blogg om Maud så där slipper du en kommentar...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Torsdag 16 maj 08:52

På 20 och 30-talet fanns inga datorer. På den tiden skrevs flygblad, man skrev stora posters, målade på fönster och väggar för att tala om sina ultrahögra tankar. Andra kallar det rätt och slätt nazismen.  Nu är vi på väg dit igen, fast nu skriver ...

Av Pink Ozzy - Onsdag 15 maj 18:38

Körde i drygt 2 timmar och kroppen känns helt trasig. De första potatisarna har i varje fall hamnat i jorden. Ska kanske ta en vilodag i morgon. Kroppen behöver det. Frugan ska ändå till läkaren så hon ska köras dit. Det blir nog ingen vilodag ändå. ...

Av Pink Ozzy - Tisdag 14 maj 09:34

Igår gick Sverige - Tyskland i Ishockey-VM. TV6 visade matchen och man hade 4-5 "experter" och programledare som babblade i munnen på varandra. Ibland hörde man ingenting för alla ville vara lite mer expert än nån annan. Det här är mågot TV6 får lägg...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 16:58

På radion sa dom att betalningar och överföringar kommer att bli betydligt annorlunda och svårare med start nästa år. Allt skulle dock inte komma på en gång utan ändringarna ska komma lite undan för undan. Sllt för att försvåra det för de kriminella ...

Av Pink Ozzy - Måndag 13 maj 10:15

Sedan coronan bröt ut har priset stadigt ökat. Efter coronan har det sjunkit, eller inte? Allärerna gör reklam för att smöret ordinarie pris är nånstans mellan 54 och 65 kronor. MEN, det är alltid nån kedja som har extrapris. Numera oftast 29,90 och ...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards