Var alltid ärlig mot dig själv och andra

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Sparkade chefers "Elefantkyrkogård"

Av Pink Ozzy - 8 augusti 2012 10:22

Det är ta mig fan en stor skam att värdelösa offentliga chefer i Sverige ska få lön under många år även när de fått sparken. Nu senast var det Christina Lugnet som fick sparken från Tillväxtverket. Trots detta kommer hon under 3 år att få 91000:-/månad. Men hon är inte ensam. Kommer ni ihåg Katri Linna som var DO? Hon sitter nu med en månadslön på 89000:-, Anders Nordström som var GD på Sida har t o m 109700:-/månad, Aud Sjökvist som var GD på HSAN har 77500:-, Henrik Landerholm som bl a  var GD för Folke Bernadotteakademin uppbär en lön av 90300:-, Mats Sjöstrand GD Skatteverket får 125000:-/månad!, och Lars Nylén som har varit GD för kriminalvården får 1133400:- . Totalt kostar dessa damer och herrar oss skattebetalare 13 miljoner per år. Pengar som säkert skulle göra sig bättre i våra skolor och i vår sjukvård. Men icke, dessa pengar går till vår elefantkyrkogård. Vi gråter, men de skrattar säkert gott åt våra slappa politiker som låter detta fortgå.

Att få sparken i statlig tjänst och som högre chef innebär i de flesta fall att du flyttas någon annanstans med bibehållen lön! Detta kallas för Frälseregeln. Vad jag vet är det bara Centern som nu reagerar och vill ha bort den. Om detta är ärligt menat, eller om Lööf försöker plocka röster igen vet jag inte. Men det vore ju bra om de precis som jag fick ut netto ca 11000:- / månad från A-kassan.

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

9 augusti 2012 17:55

Nackdelen med att tro att media alltid är rätt underrättad, är att så inte alltid är fallet. Jag har lärt mig genom åren att kan media skandalisera, förvränga, eller låta bli att ta reda på fakta gör man det. Föredrar därför att undvika att döma innan jag VET mer.
Här är tex andra sidans fakta. Du väljer givetvis vem du sätter störst tilltro till:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/darfor-kan-inte-lugnet-fa-sparken_7407070.svd

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Pink Ozzy

10 augusti 2012 11:28

Jo, men din länk har ju rätt i sak. Hon och de övriga jag nämner har ju ett avtal. Men det är ju en fallskärm. Något som partierna varit emot vad det gäller den privata marknaden. Så varför godtar de att ha fallskärmar för sina egna misslyckade generaldirektörer?

 
Gubbfan

Gubbfan

9 augusti 2012 19:59

Det är knappast ärligt menat.
Röstfiske!

Annars var det en bra peng du får från A-kassan.
Som pensionär blir det nog lite magrare, så lägg undan tills dess.
Själv får jag i allmän pension, premiepension och garantipension
7 600:-
Brutto!

Så gnäll inte!
Du hör ju till de välbetalda i samhället.
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

10 augusti 2012 11:22

Att jag får det jag får beror på den lön jag en gång hade. Om vi ska jämföra vad jag fick ut i lön netto och vad jag nu får ut netto så är det inte ens 50%. Dessutom har denna summa inte ändrats på minst 4 år. Däremot har ju pensionärerna fått mer. Speciellt nu så ska ni ju få mer. Det är ju val nästa år....

 
Gubbfan

Gubbfan

10 augusti 2012 13:05

Det är ju val nästa år, skriver du.
Det är väl först 2014 och det är väl 2012 nu.
Eller har jag blivit ännu mer dement?

Men fick du över 22 netto förut, så har du väl lagt undan en massa?
Du, som jag, vet ju att politikers löften om pensioner och trygghet för vanligt folk är just löften.
Inget annat.

Nej nu skall jag ut och mata våra grå vänner.
Myggen alltså.
Man måste vara solidarisk och dela med sig av det man har.
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

11 augusti 2012 10:14

Jasså, är det 2014? Ja det är i september 2014. Trodde det var nästa år. Men det kanske var ett önsketänkande. Jodå, jag klarar mig ganska bra. Har inga avbetalningar och lån på hus eller annat. DET var nog min smaraste affär en gång. D v s att betala av huset.

 
Gubbfan

Gubbfan

11 augusti 2012 11:27

DET är nog det smartaste man kan göra!
Inte bara det, att man slipper räntor och amorteringar utan också känslan av att inte behöva vara beroende. Att vara sin egen.
Skulle önska att den inställningen smittade av sig på många många fler.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Pink Ozzy

12 augusti 2012 10:13

Jag också. Tänk vad bra det skulle gå för många och vad dåligt det skulle gå för bankerna. Men nu är det ju många som tänker att "Jag kan inte betala 2 miljoner under min livstid". Jag sa också en gång i tiden att "jag kan inte betala 375000:- under min livstid". Men med ökade löner och inga billån och andra onödiga lån så går det. Nu anser man att 375000:- är en skitsumma. Detsamma kommer man att tycka om 2 miljoner om 25 år. Men när jag säljer så får jag nu ut 1,6 till 2 mille. Bra pensionssparande!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pink Ozzy - Fredag 19 april 08:01

En kvinna har anmält sin man för våld. Rättegången skulle ha hållits för några veckor sedan, men kvinnan dök aldrig upp. Nu, 3 veckor senare har hon hittats död. Hennes man har mördat henne.  Hur sjuk går man bli? Varför har vi ingen lag som gör de...

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 17:19

Jag har ju ingen aning hur länge jag lever med cancer i magen samt en massa andra småsaker i kroppen, så vi lever livet lite. Så nu har vi bokat Smådalarö Gård och spa. I början på veckan var vi ju på Yasuragi vilket ju inte var så som det en gång va...

Av Pink Ozzy - Torsdag 18 april 08:45

Mellan 1985 och 2000 åkte jag 1-2 gånger varje vinter till fjällen med familjen. Julen var given, men även vissa år i mars. Över 60 mil på hala och snöiga vägar. En gång fick jag en ordentlig sladd 3 mil hemifrån. Hade jag fått möte i denna kurva had...

Av Pink Ozzy - Onsdag 17 april 10:11

Ledsen mina vänner, men att rösta om juridisk könstillhörighet är bara larv i mina ögon. Det man röstar om är ifall en homosexuell ska få kryssa i  ett M eller K på diverse papper. Innebär också de får gå på toaletten för kvinnor fast de fysisk är mä...

Av Pink Ozzy - Onsdag 17 april 09:10

Nu har Skyttedal och Emanuel bildat Folklistan. Ett parti utan ideologi. Däremot har de en enda tanke och det är att få så mycket pengar som det bara går från statskassan, d v s dina skattepengar. Försett antal år sedan roffade t ex Emanuel åt sig fl...

Presentation


Den här bloggen består av en salig blandning av humor och allvar.
GLÖM INTE ATT SKRIV I MIN GÄSTBOK, TACK!
Dina kommentarer kan också bidra till nya uppslag.

Omröstning

Gillar du vintern?
 Nej, jag hatar skiten
 Ja, jag älskar vinter och snö
 Ja, om det finns lite snö
 Ja, om det finns mycket snö
 Jag åker till värmen över vintern
 Jag är glad att vi har 4 årstider

Fråga mig

6 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Arkiv

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards